برگزاری نشست کارشناسی اولین اجلاس کمیته عالی همکاری های ایران و لبنان

به گزارش ایرنا از بیروت، در این جلسه معاون وزیر اقتصاد و تجارت لبنان که ریاست هیات لبنانی را بر عهده داشت، در دیدار با قائم مقام وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت: لبنان خواهان توسعه روابط دو کشور در بخش های کلیدی از جمله انرژی، حمل و نقل و بازرگانی است.

معاون وزیر اقتصاد لبنان افزود : خواست ما این است که ایران و لبنان با اجرای توافق های حاصله بتوانند سطح روابط اقتصادی و تجاری خود را به حد روابط عالی سیاسی برسانند.

فلیفل خواهان رفع موانع اداری، فنی و گمرکی دو جانبه به منظور مبادله آسان تر کالا میان دو کشور شد و افزود: طرح تشکیل منطقه آزاد تجاری میان دو کشور امری مثبت در این راستا قلمداد می شود.

نور صالحی نیز در این نشست با اشاره به اسناد همکاری های دو جانبه که به امضای دو کشور رسیده، گفت : بستر قانونی توسعه روابط در همه ابعاد فراهم شده و عملیاتی نمودن آنها می تواند سطع همکاری ها را بیش از گذشته ارتقا بخشد.

وی با ابراز امیدواری در این خصوص که طی برگزاری اولین جلسه کمیته عالی همکاری های دو جانبه کلیه موانع توسعه همکاری ها بر طرف شود، تصریح کرد: ایران آماده توسعه همکاری ها در بخش های مختلف از جمله برق، نفت، سدسازی، بازرگانی، بانکی، صنعتی، کشاورزی، علمی، فرهنگی، قضایی و کنسولی بوده و نمایندگان ذیربط این بخش ها در هیات ایران حاضر خواهند بود.

جلسات مقدماتی بعد از ظهر امروز و همچنین صبح فردا ادامه خواهد یافت و پس از ورود ‘علی نیکزاد’ وزیر راه و شهرسازی ظهر روز سه شنبه کمیسیون مشترک بین طرف های ایرانی و لبنانی آغاز به کار خواهد کرد.

در سال ۱۳۸۹ دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران به دعوت همتای لبنانی خود میشل سلیمان در رأس هیأت عالی رتبه‌ای به کشور لبنان سفر کرد. در این سفر تاریخی که نقطه عطفی در روابط دو جانبه محسوب می‌شود ۱۶ سند همکاری مشترک به امضا رسید. بدنبال آن سعد حریری نخست وزیر وقت لبنان سفر رسمی به تهران داشت و در این سفر نیز ۹ سند همکاری به امضا مسئولین دو کشور رسید. همچنین دو کشور توافق کردند که سطح کمیسیون همکاری‌های مشترک را ارتقا داده و کمیته عالی همکاری‌ها را به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر لبنان برگزار کنند. بدین گونه بستر حقوقی و قانونی توسعه روابط دو جانبه بیش از گذشته فراهم گردید. بعد از آن بحث پیگیری و اجرای این اسناد در دستور کار بخش‌های ذیربط دو کشور قرار داشته تا اینکه دو کشور توافق کردند که اولین اجلاس کمیته عالی و هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک را در ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشتدر بیروت برگزار کنند. ریاست طرف ایرانی کمیسیون مشترک به عهده وزیر راه و شهرسازی و رئیس طرف لبنانی وزیر اقتصاد و تجارت است. تاکنون شش اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان برگزار شده است. ششمین و آخرین اجلاس در اسفند ۱۳۸۷ در بیروت برگزار شده است. در اجلاس ششم چند سند همکاری میان بخش‌های مختلف دو کشور به امضا رسید. برگزاری اجلاس کمیته عالی همکاری‌ها تاکنون در روابط دو کشور سابقه نداشته است.

پیش نویس سند‌های مختلف همکاری دو جانبه در بخش‌های قضایی، آموزش و پرورش، فناوری، صنعتی، ورزشی، سرمایه گذاری از سوی مقامات دو طرف در اجلاس کمیته عالی ارائه شده است و پیش بینی می‌شود چندین سند همکاری از جمله موافقت نامه‌های مربوط به همکاری قضایی به امضا مسئولین ذیربط طرفین برسد.

خاور**۱۰۳۰**۱۶۰۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۴۶۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.