برگزاری نمایشگاه لباسهای ایرانی در مرکز پژوهش پوشاک لایدن هلند

۲۶ام بهمن ،

سفیر کشورمان در لاهه هلند از نمایشگاه لباس‌های اقوام مختلف ایرانی که از ۲۳ ژانویه در مرکز پژوهش پوشاک لایدن برگزار شده و تا ۳۰ ماه مه آتی به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود، دیدن کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم غریب‌آبادی، در گفت‌وگو با دکتر جیلیان مری فوخلسانگ، مرکز پژوهش پوشاک لایدن که پژوهش‌های فراوانی در زمینه لباس‌های ایرانی انجام داده، از تلاش‌های وی در برگزاری نمایشگاه که در آن بیش از ۷۰ گونه از لباس‌های ایرانی از اقوام و مناطق مختلف ایران به نمایش در آمده، تشکر کرد.

فوخلسانگ نیز در این دیدار اظهار کرد: برای گردآوری مجموعه‌ای از لباس‌های ایرانی در چند سال، بیش از هشت بار به ایران سفر کرده و از نزدیک نمونه لباس‌های ایرانی را انتخاب و به آرشیو خود در هلند افزوده است.

او ادامه داد: در سال ۲۰۰۲ نیز نمایشگاه کوچکی از لباس‌های ایران-هلندی برگزار کرده، اما نمایشگاه کنونی تنها لباس‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارد و از هر نظر گسترده‌تر از نمایشگاه پیشین است. هم‌چنین قصد دارم این نمایشگاه را در ادینبورگ، کارولینای شمالی و دوحه قطر نیز برپا کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: با آن که مقالات متعددی در زمینه لباس‌های ایرانی در نشریات معتبر فرش و منسوجات به چاپ رسانده است، در آینده نزدیک قصد چاپ کتابی در این زمینه را نیز دارد.

دکتر فوخلسانگ در کنار نمایشگاه خود، کارگاهی دو روزه در ۲۷ و ۲۸ آوریل دربارهٔ لباس‌ها و پارچه‌های ایرانی در اعصار گوناگون و نیز لباس‌های محلی و شهری ایرانیان در سده بیستم برگزار خواهد کرد.

مرکز پژوهش پوشاک لایدن، به عنوان مرکزی غیرانتفاعی و مستقل از سال ۱۹۹۱ بنیان نهاده شده و حدود ۷ هزار دست لباس از اقوام و ملل گوناگون به ویژه از منطقه خاورمیانه در آن نگهداری می‌شود. بزرگ‌ترین مجموعه لباس‌های ایرانی در خارج از کشور، در این مرکز نگهداری می‌شود که افزون بر ۱۰۰۰ دست لباس می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.