برگزاری کنگره «حماسه حسینی»با پیام آیت الله مکارم شیرازی

۳ م دیماه ،

 محمدجواد صاحبی، با اشاره به اهمیت بازشناسی اتفاق عظیم قیام حضرت اباعبدالله(ع)، گفت: این اتفاق باید از ابعاد مختلف توسط اندیشمندان مورد واکاوی و تحلیل قرار بگیرد و گنجینه معارف عاشورایی برای مردم بیان شود.

وی افزود: در خصوص قیام عاشورا، تا کنون جنبه‎های مرتبط با ظلم ستیزی حضرت،بیشتر عنوان شده است و جنبه‎های دیگر قیام از جمله اخلاق، معنویت، درس‎های تربیتی و قرآنی، مغفول مانده است و در همین راستا باید تلاش‎های گسترده تری برای اشاعه این ارزش ها، انجام داد.

دبیر علمی دومین کنگره علمی حماسه حسینی(ع)، خاطرنشان کرد: موسسه دارالمعارف شیعی با همکاری دو مجموعه دارالعرفان و هدایت، برگزاری دومین کنگره خود را با موضوع بررسی اخلاق و معنویت در قیام حسینی(ع)،در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود:مقالات سفارش شده به پژوهشگران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در عرصه تاریخ عاشورا و بررسی مباحث عاشورایی، در محورهای ابعاد اخلاق قیام، عزت انسان در مکتب امام حسین(ع)، تواضع در سیرت امام حسین(ع)، تفسیرهای عرفانی از نهضت امام حسین(ع)، حریت و آزادگی در مکتب امام حسین(ع)، آزادی معنوی در سیرت و معارف امام حسین(ع)، نگاه جمیل اهل بیت(ع) به اتفاق عاشورا و نفی خشونت و ترور در سیرت و سلوک امام حسین(ع)، انجام شد.

رییس هیات علمی موسسه دارالمعارف شیعی، خاطرنشان کرد: اصل توکل در آموزها و رفتارها ی امام حسین(ع)، نسبت اخلاق و سیاست در مکتب عاشورا، آسیب‎شناسی اخلاقی پژوهش‎های عاشورایی، درس‎های بزرگ منشی در مکتب امام حسین(ع) و صورت و حقیقت دین در نهضت امام حسین(ع) از دیگر محورهای این کنگره بوده است.

صاحبی خاطرنشان کرد: جلوه‎های شجاعت در مکتب عاشورا، عرفان در معارف حسینی(ع)، کرامت انسان در مکتب حسینی(ع)، عرفان در سیره حسینی(ع)، ستایش و نیایش در سیرت امام حسین(ع)، جلوه‎های ایثار و فدارکاری در سیرت و یاران حسینی(ع)، درس تقوا در مدرسه حسینی(ع)، وفای به عهد در آموزه‎ها و رفتارهای امام حسین(ع)، ستم گریزی و ستم‎ستیزی در مکتب حسینی(ع)، مفهوم و مصداق معروف و منکر از منظر امام حسین(ع)، نسبت وسیله و هدف در مکتب حسینی(ع)، و تعارض ارزش‎های اخلاقی جاهلی و اسلامی در دوره امویان، از دیگر محورهای این همایش بود که در این زمینه مقالات گردآوری شده و در قالب چکیده مقالات عرضه می‎شود.

وی گفت: ارزش های عاشورا از چهار طریق تحقیق در ابعاد مختلف قیام برای رسیدن به حقیقت، پیراستن انحرفات متنی و تحلیلی، آراستن شعائر عاشورایی به آرایه‎های پرجاذبه و خردمندانه و عبرت آموزی و سرمشق‎گیری از این اتفاق عظیم ممکن، صیانت خواهد شد.

صاحبی به برگزاری مراسم تجلیل از اسلام پژوه و تاریخ پژوه برجسته ایران، محمدابراهیم آیتی اشاره کرد و اظهارداشت: در این همایش از مقام علمی و شخصیتی این عالم فقید و برجسته جهان تشیع، با چاپ مقالات ارزشمند عاشورایی ایشان،تجلیل می گردد.

در ادامه این نشست ، آیت پیمان مدیرعامل موسسه دارالمعارف شیعی، در سخنانی با ذکر این مطلب که در این همایش از مقام علمی عاشورا پژوه و تاریخ پژوه اسلامی، دکتر محمدابراهیم آیتی، تجلیل می‎شود، گفت: مجموعه آثار عاشورایی این تاریخ نگار برجسته معاصر جهان تشیع در ۸۰۰ صفحه در این همایش عرضه می‎شود.

وی گفت: این همایش پنجشنبه هفتم دی ماه جاری در سالن اجتماعات موسسه هدایت در تهران و با پیام آیت الله مکارم شیرازی آغاز می‎شود.

پیمان افزود: در این همایش همچنین آیت الله مهدوی کنی، حجج اسلام و المسلمین سیدابراهیم خسروشاهی، حسین انصاریان و علی شیخ الاسلامی به ارایه سخن می‎پردازند؛ همچنین ده نفر از اشخاصی که مقالات برتررا عرضه کرده اند، مقالات خود را به جمع حاضر ارایه خواهند کرد.

۶۲۳۰۳/

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.