برگزار ی نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک با تفکیک سنی

کودک و نوجوان > جشنواره– گروه ادب و هنر:
عمر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به ۱۹سالگی رسید.

تا برگزاری این رویداد تئاتری کمتر از ۱۰ روز دیگر باقی مانده‌است. حال در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شاهد اتفاقات جدیدی خواهیم بود؛ یکی از این اتفاقات جدا‌سازی‌ مقطع سنی کودک و نوجوان است.

شهرام کرمی که دوسال پیاپی است دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را برعهده دارد، هدف از جدا‌سازی‌ گروه سنی کودک و نوجوان را اینگونه توضیح می‌دهد: «تفکیک ژانر سنی نوجوان و کودک در عرصه تئاتر یک ضرورت است که به‌نظرم خیلی هم دیر این امر صورت گرفت. اهمیت مخاطب و مخاطب محوری در تئاتر دنیا مدت‌هاست که مورد توجه واقع شده‌است. بسیاری از کارها به شکل موضوعی برای مخاطب‌های خاص تولید می‌شود. این موضوع در حیطه تئاتر کودک و نوجوان خیلی اهمیت دارد و ما مقدمات آن را از سال پیش انجام دادیم.»

او درباره این تقسیم‌بندی تصریح کرد: «باید به سمت تمام گونه‌های تئاتر کودک و نوجوان رفت. ما حتی گونه‌ای از تئاتر مهدکودکی داریم که یک گونه مهم تئاتر کودک و نوجوان است و به‌نظرم ضرورت دارد که جشنواره به این بخش توجه کند. ما تا به حال به این بخش توجه نکرده‌ایم و قطعا در سال آینده تئاتر مهدکودکی باید یکی از بخش‌های اصلی باشد، چراکه معتقدیم که تئاتر خردسال و مهدکودکی یک بخش جدا از کودک است و کودک هم از نوجوان متمایز است.»

بیش از ۱۸دوره است که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بدون تفکیک گروه سنی برگزار می‌شود و با توجه به اینکه برای نخستین بار این اتفاق در جشنواره افتاده‌است، هنرمندان از این روند استقبال کرده‌اند. کرمی در این‌باره گفت: «دیوید وود، چهره مطرح و شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان یک جمله معروف دارد که می‌گوید: «نمایش خوب کودک و نوجوان مخاطب یکساله تا ۹۰سال را باید شامل بشود.» این تعریف در تمام تئاترهای کودک و نوجوان دنیا رایج است، با این حال استقبال هنرمندان از این طرح خیلی خوب بود. به‌نظرم نوزدهمین جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان این جریان را ایجاد و هدایت می‌کند و جشنواره بهانه‌ای می‌شود که هنرمندان برای اجرای عمومی کارهایشان را تفکیک سنی کنند.»

در این دوره بخش بین‌الملل با اجرای شش نمایش و یک کارگاه آموزشی از گروه‌های شناخته شده اروپایی برگزار می‌شود. در این بخش نمایش «آلیس» و «باغ پلاستیکی» به کارگردانی سالواتوره تراماچره از کشور ایتالیا، نمایش «تک‌نواز» به کارگردانی کارل کانلاس از اسپانیا، نمایش «فردیناندا» به کارگردانی مائورا بوتافاوا از ایتالیا، نمایش«چای برای بروم خرس کوچولو» از سوئیس و نمایش «فوتبالیست» به کارگردانی مایکل مکس رابرت از آلمان حضور دارند. همچنین گروه اینتراکت از کشور هلند با مشارکت هنرمندان ایرانی و ضمن برگزاری کارگاه آموزشی، نمایشی را در ایام جشنواره آماده و اجرا خواهد کرد. دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره بخش بین‌الملل و انتخاب آثار تصریح کرد: «سعی کردیم در بخش بین‌المللی، صرفا نگاه ابزاری نداشته باشیم تا جشنواره صرفا عنوان بین‌المللی را یدک بکشد. »

کرمی یکی از اهداف جشنواره را سیاستگذاری برای آینده تئاتر کودک و نوجوان دانسته و گفت: «خانم ایوت رئیس جهانی استیج تئاتر کودک و نوجوان برای نخستین‌بار به ایران سفر می‌کند. این حضور با هدف تبادل نظر و آشنایی با تئاتر کودک و نوجوان ایران انجام می‌شود.»

دیگر مهمان این دوره گوردن باین، رئیس تئاتر کودک و نوجوان آلمان است که برای دومین بار به جشنواره دعوت می‌شود. او درباره این دعوت گفت: «حضور او برای عقد تفاهمنامه همکاری بین دو کشور در جشنواره خواهد بود تا شرایطی برای اجرای کارهای مشترک ایران و آلمان و اجرای کارهای منتخب ایرانی در آلمان صورت گیرد.»

کرمی بخش بین‌الملل این دوره را تلاشی برای کسب تجربه از تئاتر سایر ملل و ارتباط برای معرفی تئاتر ایران خواند. در این دوره از جشنواره چهار کار توسط کودکان و نوجوانان کارگردانی، طراحی، نویسندگی و بازی شده‌است. کرمی دلیل این را به رویکرد آموزشی این دوره مرتبط دانست: «در این دوره رویکرد ما آموزش بود. تئاتر کودک و نوجوان قابلیت‌های متعدد و متنوعی دارد. ما باید به سمت گونه‌های مختلف تئاتر کودک و نوجوان برویم و تنها به تئاتر بزرگسالان که برای کودکان طراحی و اجرا می‌شود، اکتفا‌ نکنیم، بلکه به سمت تئاترهایی برویم که توسط کودکان برای کودکان یا توسط کودکان برای بزرگسالان ساخته و اجرا می‌شود.» این سیاست‌ها بعد از ۱۹دوره در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان صورت می‌گیرد چرا که به گفته کرمی جشنواره اهداف مهم‌تری دارد: «هدف ما صرفا برگزاری جشنواره نیست بلکه تبیین راه‌های جدید برای تئاتر و تقویت تئاتر است. یکی از اهداف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تعیین سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تعریف خط‌مشی برای تئاتر کودک و نوجوان است.»


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.