برگزیدگانی که دقیقه ۹۰ عوض شدند/رتبه چهارم ناگهان اول شد!

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حواشی جالبی همچون عدم حضور روسای قبلی نمایشگاه برای تقدیر از سوی رییس فعلی به کار خود پایان داد و این حواشی با وجود سکوت برخی مدیران و ناشران، تاحدودی در برخی رسانه ها منتشر شد. عبدالعظیم فریدون، مدیر انتشارات «محراب قلم» ناشر تقدیر شده بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با فارس درباره اینکه پیش از آغاز اختتامیه به عنوان «ناشر برگزیده» دعوت و نامش در این رده قرار داشت، اما در مراسم اختتامیه نام این انتشارات به عنوان تقدیری برده شد، اظهار داشت: ۳۱ سال از فعالیت انتشارات می‌گذرد که نزدیک ۸۰۰ عنوان کتاب تولید کرده‌ایم و در سال گذشته، ۳۲۰ عنوان کتاب منتشر کردیم که بالاترین تولید کتاب کودک در بخش خصوصی است.

وی ابراز داشت: ۱۰۳ عنوان کتاب چاپ اولی داریم که بخش قابل توجهی از آن شامل کتب مرجع است؛ کتاب های مرجع در کشور ما رایج نیست ضمن اینکه بخشی از این آثار مرجع تالیف نویسندگان و مولفان کشورمان هستند که از این دست آثار به ندرت سراغ داریم؛ اما با وجود تجارب موجود سعی داریم خلاء ها را پر کنیم. انتشارات «محراب قلم» تا به امروز ۵ دوره ناشر سال کشور معرفی شده و معمولا مشتریان آثار ما با کتاب‌های انتشارات آشنا هستند.

این ناشر شناخته شده کشورمان گفت: آنچه در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب شاهد بودیم کم لطفی به جامعه نشر کشور بود، از این رو این امر برایم احساس خوبی نبود. عدم معرفی ناشر برگزیده در بخش کودک و نوجوان به معنی نادیده انگاشتن تلاش ناشران حرفه ای است، از داوران انتظار می‌رفت توجه بیشتری به پیامدهای این کار داشته باشند. بنظر می رسد این موضوع خستگی را در تن اهالی نشر کتاب کودک و نوجوان می آورد؛ چرا که این موضوع کم لطفی است.

خبرگزاری فارس اطلاعاتی را درباره تغییر داوری‌ بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب در اختیار دارد که بر جابه‌جایی ماجرای نام ناشران برگزیده و تقدیری صحه می‌گذارد، چرا که از ناشران برگزیده، یک روز قبل از اختتامیه دعوت شده که شنبه به مراسم بیایند زیرا از سوی هیات داوران به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شده​اند، اما در مراسم اختتامیه اسمی از آنها برده نمی​شود و تنها برخی از آنها به عنوان تقدیری معرفی می​شوند.

این در حالی است که خبرگزاری مهر نیز انتقاد برخی ناشران به شیوه انتخاب برگزیدگان نمایشگاه کتاب را منتشر کرد.

پیگیری خبرآنلاین برای گفتگو با برخی از داوران نمایشگاه امسال و پاسخگویی مدیران نمایشگاه، نتیجه ای نداشت، ضمن اینکه شنیده ها حاکی است ناشر برگزیده یکی از بخش های نمایشگاه امسال رتبه چهارم هئیت داوری را بدست آورده اما در دقیقه۹۰ جای ناشر اول را می گیرد!

ناشرانی که در جریان این جابه جایی جالب، حق آنها تضییع شده بود، در گفتگو با خبرآنلاین ضمن تایید این خبر از گفتگو و هرگونه اظهارنظر مستقیم در این خصوص عذرخواهی کردند! با این حال بر این نکته تاکید کردند که وقوع چنین اتفاقی در نمایشگاه کتاب، پدیده تازه ای نیست و مسبوق به سابقه است!

با وجود گذشت سه روز از پایان نمایشگاه کتاب و انتشار این گلایه ها و انتقادها، مسئولان برپایی نمایشگاه کتاب هیچ واکنشی نسبت به این اخبار از خود نشان نداده اند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.