برگشت سکه از مسیر صعود

۱۰م اسفند ،

بینا- به نقل از کارشناسان، بازار نسبت به مذاکرات حساسیت ویژه داشته و بر طرف شدن سوء‌تفاهمات را راهی برای کاهش فشارها بر ارز و طلا می‌داند. از این رو، مثبت ارزیابی شدن این دور از مذاکرات به کاهشی شدن بازار در روز قبل منجر شد.
بازار ارز و سکه دیروز در واکنش به خبرهای مثبت از نشست آلماتی با افت قیمت‌ها روبه‌رو شد. دیروز قبل از ظهر قیمت‌ها در این بازار در حالی متاثر از قیمت‌های اعلام شده برای پیش پرداخت سکه افزایش یافته بود که تا بعد از ظهر به سبب انتشار یافتن بعضی خبرهای مربوطه از نشست ایران با ۱+۵، بازار شاهد تعدیل قیمت‌ها بود.
بانک مرکزی از روز سه شنبه سکه تمام بهار آزادی را با نرخ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و نیم را با ۶۳۲ هزار تومان بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده قیمت‌گذاری کرد. مدت انتظار برای دریافت این سکه‌ها ۶ ماه است. برای سکه تمام این قیمت با ملاحظه ۷۵ هزار تومان مالیات ۶ درصدی ارزش افزوده و سود انتظاری کوتاه‌مدت از یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان فراتر می‌رود. این قیمت البته روز قبل در بازار از یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا ساعت ۱۵ افت کرد. از این رو انتظار می‌رود که بانک مرکزی در روزهای آینده برای ایجاد انگیزه ثبت‌نام سکه، قیمت‌های قطعه پیش پرداخت را کاهش دهد.
گزارش‌های دریافتی از بعضی شعب منطقه خیابان آزادی و مناطق مرکزی نیز حکایت از کاهش استقبال از این پیش‌فروش‌ها دارد. با این حال بانک مرکزی در این دوره، انتظاری بیش از این برای استقبال از پیش‌فروش ندارد. بهمنی نیز در همایش روزهای اخیر گفته بود که تداوم این کار به میزان استقبال مردم بستگی دارد. یک مقام دیگر بانک مرکزی نیز درخصوص تفاوت‌های این دوره با دوره قبل پاسخگویی به تقاضای خرد را هدف اصلی پیش‌فروش امسال عنوان کرده است. پیمان قربانی مدیر کل سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفته است: پیش فروش سکه در سال‌جاری به هیچ عنوان مانند پیش فروش سال قبل نیست. قربانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران گفت: پیش فروش سکه در سال‌جاری با هدف تامین نیازهای خرد انجام می‌شود، در حالی که سال قبل هر کس می‌توانست با انجام ثبت‌نام هر تعداد سکه مورد نیاز خود را از طریق شعب بانک ملی دریافت کند.مدیر کل سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در رابطه با قیمت‌گذاری پیش فروش سکه گفت: بانک مرکزی با تحلیل وضعیت بازار و ارزش‌گذاری ذخایر بانک مرکزی اقدام به تعیین قیمت کرد.وی با تاکید بر اینکه دلایل اجرای طرح پیش فروش سکه در سال قبل و شیوه اجرای آن کاملا با شرایط پیش فروش امسال سکه متفاوت است، گفت: دلیلی وجود ندارد که بانک مرکزی ذخایر خود را به صورت ارزان صرفا به خاطر خوشایند یک عده وارد بازار کند، زیرا این سکه‌های طلا ذخایر کشور می باشند و باید از آنها حفاظت شود. مدیر کل سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: قیمت سکه در سال قبل وضعیت حبابی داشت و بانک مرکزی در قیمت‌گذاری‌های خود توجه به بازار آزاد را در کنار اینکه آیا شرایط فعلی بازار حبابی است یا نه مورد توجه جدی قرار می‌داد. وی افزود: امسال بر خلاف سال قبل وضعیت بازار سکه به هیچ عنوان حبابی نیست و همان طور که گفته شد صرفا دلیل ورود بانک مرکزی به اجرای پیش فروش جدید سکه تامین نیازهای خرد است. قربانی در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده در این مرحله از پیش فروش سکه اظهار کرد: در این دوره مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قیمت قطعی اعلام شده و در زمان عرضه قطعی سکه به متقاضیان برآورد و از آنها دریافت می‌شود و مستقیما به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود.
به گفته این مقام بانک مرکزی در روز اول تا ساعت ۱۴ تقریبا ۲۴ هزار نفر برای پیش‌فروش سکه به بانک مراجعه کرده و تقریبا ۱۳۳ هزار سکه تمام و نیم خریده‌اند.به گفته وی تا این زمان، ۶۵ هزار سکه تمام بهار و ۴۵ هزار نیم بهار پیش‌فروش شده است. با توجه به این ارقام می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی برای سکه تمام در این مدت ۸/۴۷۵ کیلو گرم طلای خالص ۲۴ عیار و برای نیم سکه ۷/۱۴۶ کیلو گرم طلای خالص ۲۴ عیار پیش‌فروش امسال که جمعا ۶/۶۲۲ کیلوگرم است. در لابه‌لای سخنان این مقام بانکی همچنین اشاره شده که سکه حباب قیمتی نداشت. اینکه در چنین شرایطی انگیزه واقعی بانک مرکزی برای سلف فروش سکه چیست؟ نیاز به توضیح بیشتری دارد.
قیمتهای بازار
قیمت سکه تمام بهار آزادی تا بعد از ظهر روز سه شنبه از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم گذشت و نسبت به زمان اعلام نرخ پیش پرداخت ثبت‌نام سکه بیش از ۵۰ هزار تومان گران شد. روز قبل، اما متاثر از خبرهای منطقه‌ای دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت و ۵۰ هزار تومان نزول کرد. نیم سکه که ۷۶۵ هزار تومان را نیز به خود دیده بود، تا ۷۲۵ هزار تومان افت کرد. ربع سکه نیز در این شرایط تا ۴۶۵ هزار تومان افت کرد. دیروز ظهر قیمت آن در بعضی تابلوها در خیابان فردوسی از ۵۰۰ هزار تومان نیز قبل بود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم پس از عبور از مرز ۱۴۶ هزار تومان دو بار تا ۱۴۲ هزار تومان تعدیل شد.
افزایش در بازارهای جهانی
دیروز در میان افت قیمت‌های داخلی، نرخ طلا در بازارهای جهانی با افزایش تقریبا ۱۳ دلاری خود تا ۱۶۱۰ دلار بالا رفت.
گروه ۱+۵ به ایران نزدیک شد
در مذاکرات آلماتی ۱+۵ پاسخی به پیشنهادهای ایران در مسکو داد که پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در قبل مطرح می‌شد واقع‌بینانه‌تر بود و این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ در نشست خبری ظهر دیروز پس از پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی گفت: روز قبل طرف مقابل در پاسخ به پیشنهادها و طرح جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی را ارائه کرد که ناظر به بعضی از محورهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود. وی با بیان اینکه بعضی نکاتی که در پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در قبل مطرح می‌شد واقع‌بینانه‌تر بود، اظهار کرد: سعی شده بود در بعضی از موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک شود که این امر را مثبت ارزیابی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد. جلیلی تاکید کرد: گفت‌وگوها را گامی مثبت می‌دانیم که با رویکردی سازنده و برداشتن گام‌های متقابل می‌تواند تکمیل شود. وی ادامه داد: ما امروز در بحث‌های مختلف در زمینه‌های بومی توانستیم در مساله هسته‌ای موفقیت‌های خوبی داشته باشیم که این موفقیت‌ها به شکل تصاعدی ادامه دارد.بازار ارز و سکه به طور ملموس به مذاکرات ایران با غرب حساسیت ویژه داشته و بر طرف شدن سوء‌تفاهمات غرب را راهی برای کاهش فشارها بر روند انتقال ارز و کاهش نگرانی‌های قیمتی می‌داند. از این رو مثبت ارزیابی شدن مذاکرات این دوره، از ظهر دیروز کاهش قیمت را برای بازار ارز و سکه رقم زد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.