برگشت قیمت محصولات لبنی قابل اجرا نیست


برگشت قیمت محصولات لبنی قابل اجرا نیست

۱۳:۳۰ (شنبه ۹ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در پی افزایش ۳۳ درصدی نرخ محصولات لبنی و اخطار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صنایع لبنی مبنی بر بازگشت قیمت‌ نرخ شیر و فرآورده‌های لبنی به نرخ مصوب بهمن ماه، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد: این خواسته سازمان حمایت غیر قانونی بوده و قابل اجرا نیست.

رضا باکری ـ دبیر انجمن صفنی صنایع لبنی ـ  درباره غیر قانونی خواندن افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اخطار این سازمان مبنی بر بازگشت قیمت‌های فرآورده‌های لبنی به نرخ مصوب قبلی، اظهار کرد: از نظر قانون تجارت این گفته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مخالف قانون تجارت و قانون حاکم بر کسب و کار و اقتصاد تولید است.

وی تصریح کرد: مسوول سود و زیان بنگاه‌های تولیدی، هیات مدیره آن‌ها هستند و اگر سازمان حمایت بخواهد خارج از قانون تجارت مسوولیت هیات مدیره بنگاه‌ها را در رابطه با سود و زیان مالی‌اشان خلع کند طبق قانون اساسی باید مسوول پرداخت عدم نفع بنگاه‌ها باشد.

باکری تصریح کرد: ‌اگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مدعی است که قیمت‌های شیر و محصولات لبنی باید به گذشته برگردد، باید زیان صنایع لبنی را بپردازد تا نرخ این محصولات براساس آنچه مورد نظر این سازمان است در بازار مصرف عرضه شود.

به گفته دبیر انجمن صفنی صنایع لبنی اگر سازمان حمایت مسوولیت ضرر مالی کارخانه‌های لبنی را بر عهده نگیرد، قانون تجارت مسوولیت این سازمان را خلع می‌کند چراکه براساس قانون، کارخانه‌های لبنی مکلف هستند محصولاتشان طبق قیمت تمام شده (براساس اسناد و مدارک) با ۱۴ درصد سود در بازار مصرف عرضه کنند و سازمان حمایت موظف است این موضوع را پس از بررسی رد و یا تصویب کند اما طبق قانون نمی‌تواند بدون پرداخت ضرر و زیان قیمت‌ها را به گذشته برگرداند.

وی اعلام کرد: این خواسته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان غیر قانونی بوده و قابل اجرا نیست.

باکری اظهار کرد: در صورتی که این سازمان میزان مابه التفاوت قیمت تمام شده محصولات را بپردازد، همه فرآورده‌های لبنی به سرعت به قیمت سابق‌شان باز می‌گردد در غیر این صورت صنایع مجبور هستند محصولاتشان را براساس هزینه‌های تمام شده، عرضه کنند.

سال گذشته طی سه مرحله محصولات لبنی ۲۸ درصد به دلیل افزایش نرخ شیر خام و اجرای هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافت اما از ابتدای سال پس از گذشت کمتر از سه ماه نرخ شیر پاستوریزه و انواع فرآورده‌های لبنی بدون مجوز سازمان حمایت ۳۳ درصد افزایش یافته و در بازار مصرف با نرخ غیر مصوب و افزایش یافته عرضه می‌شود.

این در حالی است که هفته گذشته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد:‌ هنوز تصمیم نهایی در مورد قیمت جدید لبنیات گرفته نشده است لذا تا اتخاذ تصمیم جدید برای قیمت‌ محصولات لبنی، قیمت‌های افزایش یافته به حالت قبل باید بازگردند در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

به گفته صادقی اسامی شرکت‌هایی که قیمت محصولات لبنی خود را افزایش داده‌اند، به سازمان تعزیرات داده و خواسته شده در صورت برنگرداندن قیمت‌ها به حالت قبل، با اعمال اقدامات تعزیراتی قیمت‌ها را برگردانند.

در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، محمدرضا رحیمی نیز بر ثابت بودن قیمت‌های شیر خام و فرآورده‌های لبنی تا آبان ماه تاکید کرده و از معاون وزیر کشور خواسته است نرخ علوفه، شیر خام و محصولات لبنی را در سراسر کشور بررسی و به این ستاد اعلام کند.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.