بزاق و اشک، جایگزین خون!!

به زودی پزشکان قادر خواهند بود در یک روش غیر تهاجمی به وسیله اشک چشم، بزاق یا ادرار میزان قند خون بیمار را اندازه گیری کنند.

 

Saliva.and.tears

 

به گزارش “یک پارس”به نقل از ایسنا، «آنوراگ کومار» دانشجوی دکتری دانشگاه پوردو آمریکا نوع جدیدی از حسگر زیستی طراحی کرده که قادر است ظرف چند دقیقه با استفاده از نمونه اشک، بزاق یا ادرار میزان قند خون را محاسبه کند.

 

با ابداع این حسگر زیستی هزینه های انجام آزمایش به طور چشمگیری کاهش می یابد، چرا که بر خلاف روش متداول نیازی به فرآیندهای مختلف یا دستگاه های اندازه گیری قند خون نیست.

 

این فناوری قادر است میزان گلوگز خون را در غلظت کمتر از ۰٫۳ میکرومولار تشخیص دهد و عملکرد آن بسیار حساس تر از بیوسنسورهای الکتروشیمیایی بر پایه گرافن یا گرافیت، نانوتیوب های کربنی و نانو ذرات فلزی است.

 

«کومار» خاطر نشان می کند: بر خلاف حسگرهای موجود که تنها قادر به تشخیص گلوکز در خون هستند، این حسگر جدید از هر چهار سرم مختلف انسانی شامل خون، بزاق، اشک و ادرار استفاده می کند.

 

این محقق که به دنبال تجاری سازی فناوری ابداعی است، تأکید می کند: با تغییر آنزیم ها می توان با استفاده از مواد نانوساختار برای اندازه گیری سطح غلظت سایر مواد شیمیایی مانند مواد شیمیایی دخیل در بروز آلزایمر و پارکینسون نیز استفاده کرد.

 

نتایج دستاورد جدید تیم تحقیقاتی دانشگاه پوردو با همکاری لابراتوار تحقیقات نیروی دریایی در مجله Advanced Functional Materials منتشر شده است.

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.