بزرگانی که می توان با آنها اقتصاد را رونق داد

به بهانه روز بزرگداشت حافظ

فرهنگ و تاریخ ما سرشار از بزرگانی است که هر کدام می توانند با معرفی شدن به دنیای امروز علاوه بر معرفی فرهنگ ایران به جهانیان، سودهای مالی بسیاری را از راه جذب توریست نصیب کشور کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس هن و اقتصاد //

همه کشورهای دنیا در پی این هستند تا از بزرگان هنری و فرهنگی خود بیشترین بهره ممکن را برده و از موهبت داشتن مفاخر ادبی و هنری برای مطرح کردن فرهنگ و هنر خود استفاده کنند. معمولا کشورهای مختلف برای بزرگان فرهنگی و هنریشان بزرگداشت های بین المللی برگزار می کنند تا ضمن معرفی این شخصیت های بزرگ و مطرح کردن فرهنگ‌شان، زمینه های حضور توریست را فراهم کنند.

در واقع بزرگان هنری و فرهنگی هر کشوری علاوه بر سودرسانی به فرهنگ انسان ها، امکان سودرسانی مالی به مردمان و کشور خود را نیز به وجود آورده اند. گاهی سودهای مالی این بزرگان برای برخی کشورها به قدری مهم و وسیع است که جنبه های فرهنگی آن را از یاد می برند!

فرهنگ و تاریخ ما سرشار از بزرگانی است که هر کدامشان می توانند با معرفی شدن به دنیای امروز علاوه بر معرفی فرهنگ ایران به جهانیان، سودهای مالی بسیاری را از راه جذب توریست نصیب کشور کنند. اما آیا ما قدر این بزرگان را دانسته ایم؟
۲۰ مهر سالروز بزرگداشت خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی است. شاعر و عارفی که بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب دنیا تحت تاثیر او بوده اند و به هیچ وجه نمی توان بزرگی و تاثیرگذاری او در فرهنگ و ادب ایران و جهان را انکار کرد.

حال باید دید برای بزرگداشت شخصیتی چون حافظ ما چه مراسمی را برگزار می کنیم؟ آیا به خوبی توانسته ایم حافظ را به دنیا معرفی کنیم. آیا مراسمی در خور شخصیت او برایش برگزار می کنیم. آیا توانسته ایم از نام حافظ به نفع پیشرفت اقتصادی کشور استفاده لازم را ببریم؟!

شخصیتی مانند مولانا را با این که تمام شعرهای او به زبان فارسی سروده شده اند، کشور ترکیه توانست جهانی کند و با معرفی وی به دنیا و برگزاری مراسم های شکوهمند برای بزرگداشت وی، توریست های بسیاری را هر ساله به ترکیه می کشاند. درباره مولانا این توجیح وجود دارد که مقبره او در ایران نیست و ما چندان نمی توانیم بر روی شخصیت وی سرمایه گذاری کنیم.

نکته مهم آنکه ما برای بزرگانی که هم فارسی زبان بوده اند و هم مقبره آنها در ایران است چه کرده ایم؟ شاید اگر مقبره مولانا نیز در ایران بود هرگز تا این اندازه به دنیا معرفی نمی شد. اکنون کسانی چون حافظ، خیام، سعدی و فردوسی علاوه بر این که فارسی زبان هستند مقبره آنها نیز در ایران قرار دارد. آیا برای آنها بزرگداشت مناسبی برگزار می کنیم؟!

البته باید به این نکته توجه کرد که برگزاری مراسم هایی شکوهمند برای بزرگداشت این شخصیت های ادبی و فرهنگی در بزرگی آنها هیچ تاثیری ندارد، بلکه برگزاری یک مراسم مناسب می تواند با برنامه ریزی های درست موجب رونق اقتصاد توریست شود.
یاسر شیخی یگانه

انتهای پیام / ۴۲
 


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.