بزرگترین تصفیه خانه خاورمیانه و انتقال آب از سد تنظیمی امیر کبیر به تهران

۲۰فروردین۱۳،

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران از اجرای دو شاهکار مهندسی آب در ایران خبر داد و گفت: فاز اول بزرگترین تصفیه خانه آب خاورمیانه در شمال غرب تهران تیر ماه سال جاری به بهره برداری می رسد و آب سد تنظیمی امیر کبیر از طریق تونل به تهران انتقال می یابد.

به گزارش ˈخسرو ارتقاییˈ تصفیه خانه ششم را بزرگترین تصفیه خانه خاورمیانه و چهارمین تصفیه خانه بزرگ دنیا عنوان کرد و اظهار داشت: در مرحله اول ظرفیت تصفیه خانه ۷٫۵ مترمکعب در ثانیه و در مرحله دوم نیز ۷٫۵ مترمکعب در ثانیه آب منتقل می گردد که در مجموع ۱۵ متر مکعب در ثانیه خواهد شد.

وی افزود: این تصفیه خانه در دراز مدت بالغ بر ۳۰ درصد آب مورد نیاز شهر تهران را تصفیه و تامین می کند که در ابتدا بخشی از مناطق ۲۱ و ۲۲ و شمال و شمال غرب تهران بهره مند خواهند شد و به تدریج تمام این مناطق را تحت پوشش قرار خواهد داد.

ارتقایی با اشاره به این که، در فاز اول ۲٫۵ متر مکعب در ثانیه آبرسانی انجام می گردد، افزود: امیدواریم بتوانیم ۷٫۵ متر مکعب در ثانیه را در نیمه اول سال ۹۳ به بهره برداری برسانیم، ضمن این که حداقل سه سال زمان نیاز است تا ۷٫۵ مترمکعب بعدی به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده و در صورت تامین به موقع اعتبارات و رفع موانع در تیر ماه سال جاری، آبرسانی به میزان ۲٫۵ مترمکعب در ثانیه آغاز می گردد.

** پیشرفت ۹۸ درصدی طرح آبرسانی از سد تنظیمی امیر کبیر به تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: همچنین آبرسانی از سد تنظیمی امیر کبیر به منظور ایجاد سیستم انتقال تازه آب از منابع غربی تهران احداث می گردد.

 

وی اضافه کرد: تونل انتقال آب در دو قطعه ۱۶ و ۱۴ کیلومتری بالغ بر ۳۰ کیلومتر در منطقه ۲۲ تهران احداث شده و آب را از سد امیرکبیر به مناطق شمال و شمال غرب تهران منتقل می کند.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران، این طرح را یکی از فنی ترین پروژه هایی دانست که در صنعت تونل سازی و زودتر از برنامه زمان بندی به اجرا درآمده و افزود: در اجرای این تونل که از پیشرفت ۹۸ درصدی برخوردار است، با تکمیل بند انحراف، قادر خواهیم بود در هر ثانیه بالغ بر ۱۶ مترمکعب بر ثانیه آب را از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران منتقل نماییم.

وی با اشاره به ویژگی های تونل اظهار داشت: این تونل توسط دستگاه حفاری تمام مکانیزه TBM حفاری و پوشش بتنی شده است و یکی از مهم ترین تونل هایی است که آب را در تراز بالا وارد شهر تهران می کند.

به گفته این مقام مسئول، با راه اندازی این تونل، بسیاری از هزینه های مصرف برق و پمپاژ آب کم شده و آلودگی های مسیر نیز حذف می گردد.

وی احداث تصفیه خانه ششم آب تهران و تونل آبرسانی را یکی از شاهکارهای مهندسی آب عنوان کرد و افزود: با اتمام این طرح، که توسط متخصصان داخلی در دست اجراست، آب سد امیرکبیر از طریق تونل تازه احداث شده و آب سد طالقان از خطوط انتقال قبلی که شامل چهار خط لوله می باشد، وارد تهران می گردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران، مصرف آب شرب شهر تهران را به طور متوسط ۳۵ متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و گفت: این تونل بیش از یک سوم آب مصرفی را می تواند منتقل کند و ظرفیت تصفیه خانه ششم تهران، ۱۵ متر مکعب در ثانیه خواهد بود و این ظرفیت جمعیتی بالغ بر ۳٫۵ میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

** حفاری ۶۵ متر تونل در ۲۴ ساعت

ارتقایی با اشاره به ویژگی های خاص طرح، رکورد حفاری و لاینینگ ۶۵ متر طول تونل در طول ۲۴ ساعت در این پروژه را از رکوردهای بالا و دومین رکورد جهانی معرفی و تصریح کرد: در این پروژه متخصصان داخلی توانسته اند از گسل های منطقه با کمترین آسیب عبور کنند.

** تکمیل تونل و فاز اول تصفیه خانه نیازمند یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار

ارتقایی با اشاره به اعتبارات طرح گفت: تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران طرح بدهکار هستیم.

وی اضافه کرد: با تخصیص یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تازه می توان تونل انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران و نیز فاز اول تصفیه خانه را به اتمام رساند.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران بخشی از این تصفیه خانه را جزء طرح های مهر ماندگار عنوان کرد و گفت: در صورتی که مشکلات ارزی مورد نیاز برای تجهیزات برقی و مکانیکی تامین شود، اوایل سال آینده بخش اول پروژه به بهره برداری می رسد.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.