بزرگترین جرثقیل کشور و خاورمیانه در شرکت صدرای بوشهر ساخته شد

به گزارش ایرنا، ‘مهدی اعتصام’ شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهر افزود: ظرفیت باربری این جرثقیل یک هزار تن است و برای ساخت و برپایی آن ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: ارتفاع بلندترین نقطه این جرثقیل از سطح زمین ۱۰۸ متر بوده و طول دهانه آن ۱۵۳ متر و طول خط ریل مسیر حرکت جرثقیل ۴۴۰ متر است.

اعتصام اظهار داشت: وزن کلی جرثقیل سه هزار و ۷۰۰ تن شامل سه هزار و ۴۰۰ تن وزن سازه و ۳۰۰ تن وزن ماشین آلات، تجهیزات برق و مکانیک است.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران بیان کرد: این جرثقیل دارای دو کالسکه بالا و پایین روی تیر اصلی است که کالسکه بالا شامل دو هوک ۳۰۰ تنی و کالسکه پایین نیز یک هوک ۵۰۰ تنی و یک هوک فرعی با ظرفیت ۳۰ تن برای بلند کردن بارهای سبک را دارد.

وی افزود: برای کارهای تعمیراتی مورد نیاز روی تیر اصلی جرثقیل نیز یک جرثقیل با ظرفیت شش تن قرار گرفته است.

اعتصام یادآور شد: پایه های جرثقیل شامل دو پایه هشتی شکل است که یکی از آن ها ثابت و دیگری به صورت مفصلی است که در زیر تیر اصلی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: این پایه ها در هر طرف روی ۲۴ چرخ و در مجموع ۴۸ چرخ نصب شده است که نیروی محرکه آن توسط الکتروموتورهای نصب شده روی چرخ ها تامین می شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران اظهار داشت: چرخ های جرثقیل روی دو خط ریل به طول ۴۴۰ متر حرکت کرده و سرتاسر حوضچه خشک کارخانه کشتی سازی جزیره صدرا را پوشش می دهد.

وی افزود: پس از پایان مرحله ساخت بلوک ها و سازه جرثقیل، نصب بلوک ها به یکدیگر، تکمیل پایه ها و تیر اصلی آن مرحله نصب تجهیزات برق و مکانیک جرثقیل در اواسط سال ۹۰ آغاز شد و با پایان این مرحله در ابتدای تابستان سال ۹۱، مرحله نصب نهایی جرثقیل آغاز شد.

اعتصام یادآور شد: همزمان با ساخت سازه و نصب تجهیزات برق و مکانیک، مراحل ساخت فونداسیون خطوط ریل جرثقیل نیز عملیاتی شد که شامل خاکبرداری، شمع کوبی، زیرسازی و ساخت دال بتنی بود.

وی اضافه کرد: برای این کار و به منظور تثبیت و بالابردن ظرفیت باربری خاک در محل ساخت فونداسیون خط ریل از تعداد ۳۶۸ شمع فولادی به طول ۵/۱۸ متر استفاده شده و فونداسیون نیز با چهار هزار و۵۰۰ متر مکعب بتن ریزی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران اظهار داشت: شرکت صدرا عزم خود را جزم کرده تا صنعت دریایی کشور را در بخش نفت و گاز و کشتی سازی احیا کند تا هم سابقه گذشته بازیابی شود و هم نیازهای کشور را در شرایط کنونی تامین کند.

اعتصام افزود: کشتی سازی در کشور یک صنعت عقب مانده است و همواره این نگاه منفی که امکان رشد و پیشرفت این صنعت وجود ندارد و تصور این که هرگز قادر به رقابت با صنایع کشتی سازی دنیا نیست و یک صنعت ضرر ده است آن را تحت شعاع قرار داده بود.

اعتصام یادآور شد: اولین کار در این مجموعه ساخت شناور افراماکس ۱۱۳ هزار تنی بود که مرحله آب اندازی آن انجام شد و سایر مراحل تکمیلی آن در حال انجام است و امیدواریم تا چند ماه آینده کشتی را به صورت عملیاتی تحویل کارفرما دهیم.

وی اضافه کرد: برای تکمیل سه فروند دیگر از این کشتی ها، سرعت بخشیدن به انجام کار و اقتصادی کردن پروژه لازم بود زیرساخت های مورد نیاز در مجموعه ایجاد شود که یکی از اصلی ترین این زیرساخت ها ایجاد جرثقیل یکهزار تنی روی حوض خشک بود.

عضو هیات مدیره شرکت صدرا گفت: این تجهیزات از یک شرکت فنلاندی که بسیار معتبر بویژه در ساخت جرثقیل است خریداری شده بود ولی به دلیل محدودیت های مالی و مشکلات مدیریتی در مجموعه، ساخت آن با تاخیر مواجه شد.

وی اظهار داشت: پس از استقرار مدیریت جدید در مجموعه و با نگاه به احیای صنعت کشتی سازی و اجرا و ساخت کشتی های افراماکس در زمانبندی مناسب با شان جمهوری اسلامی لازم بود این کار انجام شود.

اعتصام اضافه کرد: از سال ۸۹ ساخت بلوک ها آغاز و ساخت و تکمیل قطعات تشکیل دهنده جرثقیل زیر نظر شرکت فنلاندی انجام شد و در سال ۹۰ به این کار سرعت بیشتری داده شد.

وی یادآور شد: فرآیند نصب این جرثقیل قرار بود اواخر سال گذشته آغاز شود ولی به دلیل برخی محدودیت ها در تامین تجهیزات با تاخیر مواجه شد و هم اکنون در مرحله برپایی این جرثقیل هستیم.

مدیرعامل شرکت صدرا تاکید کرد: تمام فرآیند ساخت جرثقیل بدون دخالت شرکت ها و ناظران خارجی در جزیره صدرا در بوشهر انجام شده که کاری فنی و بسیار پیچیده است.

اعتصام بیان کرد: برپایی کامل جرثقیل تا دو روز دیگر انجام می شود و در یک دوره دو ماهه این جرثقیل عملیاتی می شود.

وی با اشاره به این که این جرثقیل در شرایط تحریم و محدودیت های ایجاد شده توسط مستکبران ساخته شده است، گفت: در شرایطی که کشور، شرکت صدرا و سهامدار اصلی صدرا در تحریم است این کار بزرگ توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران افزود: این جرثقیل برای اولین بار در کشور ساخته می شود و در هیچ کدام از یاردهای موجود در کشور و منطقه خلیج فارس و خاورمیانه جرثقیلی با این ظرفیت وجود ندارد وحتی یاردهای بزرگ در عمان و امارات که یاردهای تعمیراتی هستند، چنین جرثقیلی ندارند.

وی اظهار داشت: این جرثقیل به عنوان یک ابزار ویژه برای صنعت کشتی سازی باعث رونق اقتصادی بیشتر دراستان بوشهر و کشور خواهد شد و می تواند باعث اشتغالزایی و جلب کارفرماهای بیشتر برای انجام و ارایه سفارش کار به شرکت صدرا شود. ک/۲

۶۳۲/۵۳۹**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۸۹۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.