بزرگترین طرح مطالعاتی دریایی و مهندسی سواحل در دریای خزرآغاز شد

به گزارش سازمان بنادرو دریانوردی، ‘علیرضا کبریایی ‘ با اشاره به اینکه این طرح یکی از جامع ترین پروژه های مهندسی در نوع خود است افزود: این سازمان انجام مطالعات پایش و شبیه سازی سواحل استان های شمالی کشور را به عنوان فاز پنجم این طرح با همکاری مشترک مهندسین مشاور داخلی و خارجی و یک موسسه تحقیقاتی در دستور کار خود قرار داده است.

این طرح از سال ۸۴ به صورت مرحله ای در بخش هایی از سواحل جنوب کشور شامل سواحل استان های سیستان و بلوچستان ، بوشهر و هرمزگان تعریف و به مرحله اجرا درآمد.

وی اظهار داشت : این طرح از لحاظ یکپارچگی و وسعت پروژه در منطقه دریای خزر و خاورمیانه بی نظیر بوده و شامل اندازه گیری پارامترهای دریایی ، شبیه سازی های ریاضی پدیده های هیدرودینامیکی (موج ، جریان، رسوب و …) ، ارائه امواج طراحی در مناطق مورد مطالعه تأسیسات ساحلی از دیدگاه مهندسی سواحل و بنادر و بررسی های زیست محیطی است.

وی تعیین دقیق حریم و مطالعات مدیریت نوار ساحلی (SMP) به عنوان بخش مهمی از طرح ملی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) را به عنوان یک سند بالادستی از دیگر شاخصه های حائز اهمیت این پروژه برشمرد و تصریح کرد: تاکنون بخش های عمده ای از این طرح به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی و استانداران وقت استان های ساحلی رسیده است.

وی اظهار داشت: همکاری سازمان ها و ارگان های فعال در دریای خزر نقش موثری در ارتقای کیفیت این قبیل مطالعات که نهایتاً منجر به تولید اطلاعات پایه مهندسی سواحل و بنادر در سطح ملی می شود دارند.

به گفته وی انجام فعالیت های گسترده مرتبط با مهندسی سواحل و بنادر در کشور و تعریف و اجرای پروژه های کلان اخیر توسط سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز ۵ ساله جمهوری اسلامی ایران در این حوزه تخصصی، پیشتاز در منطقه محسوب می شود.

اقتصام**۱۹۳۳** ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۶۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.