بزرگترین نیروگاه‌ خاورمیانه بزودی افتتاح می‌شود

بزرگترین نیروگاه‌ خاورمیانه بزودی افتتاح می‌شود

ایران: سیاوش رضایی/محمد بهزاد درخصوص مشخصات این نیروگاه اظهار داشت: این نیروگاه دارای ۱۸ واحد نیروگاهی و با ظرفیت ۳ هزار مگاوات تولید برق است.وی افزود: نیروگاه دماوند دارای ۱۲ واحد گازی و شش واحد بخاری است که در منطقه خاورمیانه نظیر ندارد و جزو معدود نیروگاه‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود.به گفته وی ظرفیت هر واحد گازی این نیروگاه ۱۶۲ مگاوات و هر واحد بخار آن ۱۶۰ مگاوات است.معاون وزیر نیرو با بیان این‌که نیروگاه دماوند دارای شش بلوک است، توضیح داد: هر دو واحد گازی و یک واحد بخار، یک بلوک نیروگاهی را تشکیل می‌دهد که ظرفیت آن ۵۰۰ مگاوات است.
راندمان ۵۱ درصدی
بهزاد در پاسخ به این سؤال که راندمان و بازدهی نیروگاه شهدای پاکدشت چقدر است، گفت: در مجموع راندمان این نیروگاه۵۱ درصد است که رقم بالایی محسوب می‌شود. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر میانگین راندمان نیروگاه‌های کشور حدود ۴۰ درصد است، افزود: نیروگاه دماوند از نظر بازدهی در سطح بالایی قرار دارد.
به گفته وی واحدهای گازی این واحد نیروگاهی حدود ۳۴ درصد است که وقتی در کنار واحدهای بخار قرار می‌گیرد به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.
وی یادآور شد: براساس اهداف قانون برنامه پنجم توسعه میانگین بازدهی واحدهای نیروگاهی کشور و همچنین نیروگاه‌های تولید پراکنده (CHP) باید تا سال ۹۴ به ۴۵ درصد برسد.
به گفته وی برای استفاده حداکثری از انرژی در نیروگاه دماوند، واحدهای بخار از دود داغ واحدهای گازی استفاده می‌کنند و به سوخت نیاز ندارند. وی افزود: به ازای هر دو واحد گازی یک واحد بخار تعبیه شده است.
تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی
معاون وزیر نیرو در ادامه با بیان این‌که برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها طرح تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی در دست اجراست، گفت: از آنجا که بازدهی نیروگاه‌های گازی بالا نیست با احداث واحدهای بخار در کنار واحدهای گازی و تبدیل واحد به سیکل ترکیبی راندمان کل نیروگاه‌ها را افزایش می‌دهیم.وی اعلام کرد: در این زمینه تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه پیش‌بینی شده که با نصب ۶ هزار مگاوات واحدهای بخار در کنار آن در مجموع به ۱۸ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی دست پیدا می‌کنیم.
تأمین یک سوم برق ۳ استان
بهزاد در تشریح ظرفیت‌های بالای بزرگترین نیروگاه خاورمیانه اظهار داشت: این نیروگاه با قرارگرفتن در نزدیکی پایتخت نقش مهمی در پایداری تأمین برق یکی از پرمصرف‌ترین نقاط کشور را برعهده دارد.وی اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور حدود ۶۷ هزار مگاوات است که نیروگاه دماوند در مجموع ۵ درصد از کل برق کشور را تأمین می‌کند.وی ادامه داد: همچنین در منطقه تهران بزرگ سهم تأمین برق نیروگاه دماوند به ۳۰ درصد می‌رسد.معاون وزیر نیرو یادآور شد: منطقه تهران بزرگ شامل استان‌های البرز، تهران و قم می‌شود که منطقه بزرگی است.بهزاد همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نیروگاه کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد که نیروگاه دماوند از نظر ظرفیت و قابلیت‌های دیگر از تمام آنها بزرگتر است.
هزینه ۲ میلیارد یورویی
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سؤال که احداث نیروگاه دماوند با صرف چه هزینه‌ای آماده افتتاح شده است، گفت: در مجموع برای احداث بزرگترین نیروگاه خاورمیانه حدود ۲ میلیارد یورو هزینه شده است. وی با اشاره به این‌که نیروگاه دماوند در سال‌های قبل تنها دارای واحدهای گازی بود، افزود: از سال ۸۴ کار ساخت واحدهای بخار در کنار واحدهای گازی آغاز شد که هم اکنون آماده بهره‌برداری است.
نیروگاه تمام ایرانی
بهزاد همچنین درخصوص نحوه احداث بزرگترین نیروگاه کشور اعلام کرد: این نیروگاه به صورت کامل توسط متخصصان داخلی و همچنین تجهیزات ایرانی ساخته شده است.
وی افزود: هم اکنون میزان خودکفایی در صنعت برق بیش از ۹۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به خودکفایی کامل برسیم.بهزاد اظهار داشت: در گذشته ساخت نیروگاه‌های برق در کشور با استفاده از تجهیزات و متخصصان خارجی انجام می‌شد ولی هم اکنون در این زمینه به خودکفایی دست یافته‌ایم.به گفته معاون وزیر نیرو، در حال حاضر طرح‌های دیگری برای توسعه نیروگاه‌های موجود و تبدیل آن به سیکل ترکیبی در دست اجرا داریم که از جمله آنها می‌توان به نیروگاه‌های آبادان، سنندج، شیروان و جهرم اشاره کرد.بهزاد در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی نیروگاه دماوند به صد درصد رسیده و تنها منتظر تعیین وقت رئیس‌جمهور برای افتتاح رسمی آن هستیم.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.