بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی در بلغارستان

۱۶خردادماه،

بررسی اندیشه‌های امام خمینی (ره) تحت عنوان «رشد معنوی انسان در تعلیمات امام خمینی» در مرکز فرهنگی سفارت کشورمان در صوفیا با حضور عبدالله نوروزی، سفیر کشورمان، جمعی از اساتید بلغاری، دانشجویان و ایرانیان مقیم، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای مراسم دکتر هاجر فیوزی در بخشی از سخنانش اظهارکرد: مهم‌ترین دستاورد انقلاب ایران و خلاصه مشی امام خمینی این بود که ملت‌ها می‌توانند بدون اتکا به قطب‌های شرق و غرب آن زمان بر روی پای خود بایستند و کشور خود را اداره کنند. ملت‌ها می‌توانند از آن چه که در ادبیات سیاسی سال ۱۹۸۰ وابستگی به یکی از دو قطب شرق و غرب نامیده می‌شد عبور کرده و نظام مردم‌سالاری را با تکیه بر توانایی‌های خود برای اداره کشورخود به کار گیرند.

هم‌چنین خریستو پائونف، استاد فلسفه و تاریخ ادیان در دانشگاه‌های صوفیا و پلودیو در بخشی از سخنانش گفت: امام خمینی شخصیتی بی‌بدیل داشت که شکل گرفته از سنت‌های اجتماعی و معنوی ملت ایران و آموزه‌های اسلامی برای رسیدن به تمدنی پیشرفته، عدالت و آزادی مبارزه کرد. وی رهبری عالم، متفکر، شاعر، عارف، عابد، زاهد، اصلاح‌گر دینی، نویسنده، حقوقدان و سیاستمداری هوشمند بود که در عصر خود بی‌نظیر بود. وی بیش از همه یک انسان معنوی و دینی بود که دین از وی یک عارف کامل، فیلسوف بزرگ، متفکری مومن و برجسته ساخته بود. امام خمینی فردی نمونه و الگوی اخلاقی بود که فقط در مقابل خداوند متعال سر تعظیم فرود آورد و بارها تاکید کرد که خدمتگزار مردم است. این الگوی اخلاقی وی به دور از هرگونه غرور، تعصب و وابستگی مادی نمایان شد.

سفیر ایران در بلغارستان نیز با تشریح مبارزات مردم گفت: هم‌چنان که رهبر ما برای استقلال آزادی و استقرار جمهوری اسلامی مبارزه کرد، ملت بلغارستان نیز ۲۰ سال است که در فضای بین روسیه و آمریکا برای استقلال و آزادی مبارزه می کند که برای تحقق آن باید بسیار زحمت کشید.

او افزود که آنان که رفتند، دیگر رفته‌اند، ولی آنان که مانده‌اند باید بدانند که چگونه زندگی کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.