بزرگداشت نخستین پژوهشگر زن ایران در فرهنگستان هنر

یکشنبه ۲۸ خرداد – ۰۳:۲۵:۵۰ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مراسم بزرگداشت «نوشین دخت نفیسی» همزمان با چهلمین روز درگذشت این بانوی پژوهشگر چهارشنبه ۳۱ خرداد در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، این مراسم به همت معاونت پژوهشی و مرکز هنر پژوهی نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. در این مراسم «محمدعلی معلم دامغانی» رییس فرهنگستان هنر،  «رامین نفیسی» برادر خانم نفیسی، «حمیده چوبک» و « محمد رضا ریاضی» سخنرانی می‌کنند. همچنین نماهنگی درباره بانو نفیسی پخش خواهد شد.
نوشین دخت نفیسی، موزه‌شناس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرزند ارشد نویسنده فقید «سعید نفیسی» و نوه حکیم فرزانه «علی‌اکبر خان ناظم‌الاطبا» است. او در بیست و ششم اردیبهشت ماه ۱۳۰۹ خورشیدی چشم به جهان گشود. نفیسی در سال ۱۳۳۱ از دانشگاه تهران در رشته باستان ‌شناسی فارغ‌التحصیل شد. پس از آن با بورس تحصیلی به کشور هندوستان سفر کرد و در رشته فرهنگ و تمدن باستانی موفق شد تا  درجه دکترا دریافت نماید. نفیسی دوره تخصصی موزه شناسی (Museolcgy) و کتاب‌شناسی را در یونسکو، روابط‌عمومی را در انگلستان و ادبیات فرانسه را در پاریس گذراند و پس از بازگشت به ایران، در وزارت فرهنگ و هنر وقت مشغول به کار شد. حدود پانزده سال در موزه‌ ایران باستان خدمت کرد و مدتی نیز، مدیریت کتابخانه ملی ایران را برعهده داشت. او تا پس از دوران بازنشتگی، به عنوان مدرس و عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های تهران، فارابی، هنر و هنرهای تزیینی، به تدریس دروس باستان شناسی، تاریخ هنر، تاریخچه‌ی کتابت و موزه‌شناسی مشغول بود و پس از بازنشستگی نیز به تدریس و عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌های تهران، هنر، الزهرا، تربیت مدرس و پیام نور ادامه داد.
«موزه‌داری»، «حضور طبیعت در مجموعه چینی‌‌های آبی و سفید آستان شیخ صفی‌الدین در اردبیل»، « ابن خلدون و تیمور لنگ» از جمله کتاب‌های تالیفی وی محسوب می‌شود. همچنین می‌توان به ترجمه مجموعه مقالاتی با عنوان «کیفیت زیبایی هنر و نقاشی در ایران»، تالیف مجموعه مقالات «تاریخ نقاشی‌های آسیا و جلوه‌های آن»، «آثار هنری ایران در نمایشگاه جهانی مونرال»، «نقش باغ در تصویر نسخه‌های خطی فارسی» نیز اشاره کرد.
مراسم بزرگداشت این بانوی فقید چهارشنبه ۳۱ خرداد، ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این مراسم به نشانی خیابان ولی‌عصر، پایین تر از خیابان طالقانی ، شماره۱۵۵۲، ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر مراجعه نمایند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۷۱۵۲۵۵۰۷۳۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.