بزرگداشت هانیبال الخاص در نگارخانه الهه

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا،نگارخانه الهه در ادامه برنامه های فرهنگی خود اقدام به برگزاری بزرگداشتی برای این هنرمند فقید ایران کرده است.

همزمان با برگزاری این مراسم بزرگداشت،نمایشگاهی از آثار الخاص از ۲۵ تا ۳۱ خردادسال جاری همه روزه از نگارخانه الهه برگزار می شود.

هانیبال الخاص در سال ۱۳۰۹ از پدر و مادری آشوری در کرمانشاه متولد شد.وی نقاشی را در سنین بسیار پائین شروع کرد و برای مجلات فکاهی نظیر توفیق کاریکاتور می‌کشید. بعدها وقتی به تهران آمد به کلاس جعفر پتگر رفت تا نقاشی را به طور جدی‌تری دنبال کند.

الخاص هنرمندی آزاده بود و پیش از انقلاب برای دفاع از آزادی نشر و بیان به عنوان شاعری آشوری با همراهی نویسندگانی مانند جلال آل احمد، غلامحسین ساعدی، نادر نادرپور، سیروس طاهباز، جمال میرصادقی، محمد قاضی و رضا براهنی و محمود اعتماد زاده فعالیت‌های بسیار داشت.

اگرچه نقاشی از مهم‌ترین فعالیت‌های همیشگی‌اش بود اما الخاص آغازگر طراحی فیگوراتیو نقاشی نوگرای معاصر ایران بود که آثارش دربیشتر از یکصد نمایشگاه انفرادی و دویست نمایشگاه گروهی در ایران و اروپا و آمریکا و کانادا به نمایش در آمد.

از وی چهار کتاب آموزش هنر و ده‌ها طرح روی جلد کتاب باقی مانده است.

هانیبال الخاص عضو دوره های مختلف دوسالانه نقاشی معاصر ایران در دهه ۳۰ و ۴۰ بود و مدت دوسال نگارخانه ‘گیل گمش’ را که از اولین نگارخانه های معاصر ایران بود، اداره کرد.

وی خرداد سال ۱۳۸۹ به دلیل بزرگداشتی که شاگردانش در خانه هنرمندان برای وی برگزار کرده بودند، از آمریکا به ایران سفر کرد و پس از بازگشت به آمریکا، روز ۲۳ شهریورهمان سال به دلیل حادشدن سرطان در سن ۸۰ سالگی در آمریکا درگذشت.

فراهنگ**۹۱۷۳**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۹۹۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.