بزرگ‌ترین توربین بادی جهان

جام جم آنلاین: تنها چند ماه دیگر به پایان ساخت و راه‌اندازی غول‌پیکرترین توربین بادی جهان باقی مانده است.

این توربین بادی که B75 نام دارد، دارای پره‌هایی است که طول هر یک از آنها کمی کمتر از پهنای غول‌پیکرترین هواپیمای جهان یعنی ایرباس A380 است.

طول هر یک از سه پره این توربین بادی ۷۵ متر است و جالب این که مواد تشکیل‌دهنده این پره‌ها تنها از نوعی رزین و فیبر شیشه‌ای است که محققان شرکت زیمنس آلمان به عنوان سازنده این توربین بادی، از فرآیند خاصی برای ترکیب و ساخت پره‌های مستحکم آن استفاده کرده‌اند.

قرار است، نمونه اولیه این توربین در مرکز ملی آزمایش‌های دانمارک واقع در سواحل این کشور مورد بررسی قرار گیرد. محاسبات دقیق محققان نشان می‌دهد، حداکثر سرعت نوک پره‌های این توربین ـ که بیشترین سرعت را در مقایسه با سایر بخش‌های آن دارد ـ به رقم خیره‌کننده ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نکته جالب‌تر این که در حین وزش جریان باد با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه، توربین در هر ثانیه با ۱۸۱ تن هوا درگیر می‌شود.

براساس همین محاسبات، محدوده چرخش پره‌های توربین، مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار و ۶۰۰ مترمربع را شامل می‌شود.

طول قابل توجه پره‌های این توربین، این امکان را به هواپیمای A380 می‌دهد تا زمانی که کل توربین به حالت Y قرار دارد، از میان دو پره بالایی آن براحتی عبور کند، هرچند سازندگان توربین چنین چیزی را پیشنهاد نمی‌کنند.

محققان شرکت زیمنس پیش از این توربین‌های غول‌پیکر دیگری را در بخش‌هایی از اروپا ازجمله سواحل انگلیس نصب کرده‌اند که طول پره‌های یکی از آنها به ۶۰ متر هم می‌رسد، اما محصول اخیر این شرکت تمامی رکوردهای فعلی را شکسته است.

استفاده از مواد سبک و در عین حال مستحکم موجب شده است، این تور​بین وزن به مراتب کمتری در مقایسه با سایر توربین‌های غول‌پیکر فعلی داشته باشد.

محققان زیمنس طراحی خاص پره‌ها را نیز در وزن کم این توربین تأثیرگذار دانسته‌اند، به طوری که بیشترین چرخش ممکن را در سرعت‌های مختلف وزش باد خواهند داشت.

هنوز زمان دقیق پایان کار و نصب این توربین در سواحل دانمارک اعلام نشده، اما گفته می‌شود همزمان با راه‌اندازی این توربین ظرفیت شبکه برق متصل به این توربین به میزان چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.(جام جم – ضمیمه سیب)

منبع: discovery


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.