بستر آزادسازی “سهام عدالت” مناسب نیست/ثبت نام “سهام عدالت” کارگران فصلی ادامه دارد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: زمینه‌ی مناسب برای آزادسازی سهام عدالت مهیا نیست و سازمان خصوصی سازی باید تمهیدات لازم برای تکمیل و نهایی شدن طرح سهام عدالت را اجرایی کند.

داریوش پاک‌بین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در تشریح وضعیت فعلی سهام عدالت اظهار داشت: این طرح در سال ۸۵ از استان‌های محروم کشور آغاز شده و برای ۴۶ میلیون نفر فراخوان صادر شده که تا این لحظه حدود ۴۲ میلیون و پانصد هزار نفر سهام‌دار قطعی سهام عدالت شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت  کشور ادامه داد: ثبت نام سهام عدالت از دهک‌های مختلف نظیر کمیته امداد، بهزیستی و بسیجیان فاقد شغل آغاز شد  که آخرین آنها کارگران فصلی می باشند که ثبت نام گروه آخر سال قبل در بعضی استان‌ها تکمیل شده و تعداد ۲ میلیون و سیصد هزار خانوار برای دریافت سهام عدالت در گروه کارگران فصلی قطعی شده‌اند.

وی افزود: تمامی بانک‌ها، مس و صنایع فولادی، هولدینگ خلیج‌فارس از ۶۲ شرکت تشکیل شده در سبد سهام عدالت می باشند که شرکت‌هایی سود ده و با پورتفوی قوی است که ارزش آن تاکنون به ۳۵ هزار میلیارد رسیده است.

پاک‌بین گفت: سهام عدالت در حال حاضر حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان قیمت دارد که ارزش آن ۲/۳ برابر شده است.

***ثبت نام سهام عدالت کارگران فصلی ادامه دارد
 
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور اضافه کرد: ثبت نام کارگران فصلی و ساختمانی که سال قبل کد رهگیری گرفته‌اند در حال انجام می‌باشد که برای آزادسازی سهام عدالت این ثبت نام باید به پایان برسد.

پاک‌بین تشریح کرد: از دهک‌های شش گانه‌ای که تاکنون سهام عدالت گرفته‌اند به هر سببی از جمله فرزند‌دار شدن و ازدواج کردن گروهی جا مانده‌اند که دولت و یا سازمان خصوصی سازی باید تمهیداتی ایجاد کند تا این گروه بتوانند ثبت نام کنند.

وی افزود: به سبب اجرا شدن و وسیع بودن این طرح که برای اولین بار انجام می‌شد بررسی دهک‌ها مشکل بود و گروهی حدود ۲ تا ۳ درصد مانند ملوانان، رانندگان، وانت‌بارها و … جا مانده‌اند ضمن آنکه گروه‌هایی که ثبت‌نام کرده‌اند یا دارای فرزند شده‌اند و یا ازدواج کرده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: از ابتدا قرار بود این طرح در یک یا دو سال تکمیل شود که الآن حدود شش سال است که ادامه دارد و امیدواریم تمهیداتی ایجاد شود تا همه‌ی اقشاری‌ که  جز این دهک‌ها محسوب می‌شوند بتوانند ثبت نام کنند تا این طرح تکمیل و خرید و فروش آن آزاد شود.
 
***۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در کشور 

پاک‌بین گفت: شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در همه‌ی شهرستان‌های کشور موجود و۳۰  شرکت سرمایه‌گذاری استانی دایر شده است و سهام‌داران به واسطه این شرکت‌های تعاونی مردم می باشند.
***زمینه‌ی آزادسازی سهام عدالت در کشور فراهم نیست .

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: آزادسازی سهام عدالت پیش‌نیازهایی دارد که هنوز در بورس و فرابورس فراهم نیست.

پاک‌بین اظهار داشت: از ۶۲ شرکت در سبد سهام عدالت حدود ۲۹ شرکت بورسی و مابقی غیر بورسی است که بررسی NAVآنها ممکن نیست زیرا اطلاعات کاملی در دسترس نمی‌باشد.

وی ادامه داد: در بحث آزادسازی سهام عدالت باید اصول اولیه که سبب حفظ ارزش پورتفوی آن، عدم ایجاد تورم و اینکه مردم در ارزشمندی آن اطلاعات داشته و اشتیاقی برای فروش آن نداشته باشند، رعایت شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور تصریح کرد: ثبت نام دهک‌ها هنوز تکمیل نشده تا سهام‌داران یک استان قطعی شود.

پاک‌بین افزود: نحوه آزادسازی سهام عدالت که یکباره باشد یا تشریحی، نفع و ضرر آن باید از قبل مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: اراده آزادسازی سهام عدالت از دولت قبل آغاز و در دولت فعلی نیز ادامه دارد اما اینکه در چه زمانی اجرا شود غیر ممکن است ولی تلاش شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دولت برای سریع‌تر انجام شدن آن ادامه دارد.

**تخفیف ۵۰ درصدی سهام عدالت دهک‌های اول و دوم 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور گفت: دهک‌های اول و دوم ۵۰ درصد  یارانه‌ی رهبری داشته‌اند که شامل کمیته‌ی امداد، بهزیستی، بسیجیان فاقد شغل،  کشاورزان، روستاییان و بخشی از بازنشستگان و کارگران فصلی می‌باشد که سقف آن در سازمان خصوصی‌سازی مشخص است.

پاک‌بین ادامه داد: با جمع‌بندی که صورت گرفته حدود ۱۳/۶ درصد از کل سهام مردم آزادسازی می‌شود که بستگی به سیاست آینده دارد اما شرایط به گونه‌ای است که مردم می‌توانند مابقی بدهی را تسویه و سهام خود را آزاد کنند.

وی افزود: اقساط سهام عدالت ۱۰ ساله بوده و از زمانی‌که سهام به آنها تعلق می‌گیرد آغاز می‌شود به عنوان مثال کسی که سال ۹۲ برگه قطعی سهام عدالت را دریافت کرده پایان اقساط ۱۰ ساله آن ۱۴۰۲ می‌‌باشد.

**سقف سهام عدالت تکمیل نشد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور تأکید کرد: سقف ثبت نام سهام عدالت با توجه به ملاک جمعیتی در سال ۸۶ به میزان ۴۵ میلیون نفر تعیین شد که با ثبت نام‌های صورت گرفته حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر ظرفیت خالی در این طرح باقی مانده است.

پاک‌بین گفت: برای نهایی شدن بسته سهام عدالت می‌بایست این ۲ میلیون و پانصد هزار نفر نیز ثبت نام کنند اما برای تعداد مازاد آن دولت باید سهام ترجیحی بدهد و یا اینکه اجازه افزایش یک دهک دیگر را بدهد که حدود ۱۰ میلیون نفر می باشد.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.