بستر سازی مناسب برای ارائه خدمات دارویی وجود ندارد

چنان چه سازمان های بیمه گر همچنان در پرداخت بدهی خود کوتاهی کنند و سازمان هلال احمر به مصوبات بی توجه باشد، هرگز بستر سازی مناسبی در حوزه خدمات دارویی فراهم نمی شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، دکتر کبریایی زاده دبیر علمی یازدهمین همایش داروسازان در این همایش گفت: در حال حاضر وضعیت دارو سازی در کشور بسیار مطلوب است کشورمان ۳ برنامه منسجم خودش را به طور مشخص در حوزه سلامت در خصوص موضوعاتی تحت عنوان توسعه حرفه ای در شاخه داروسازی در رشته داروسازی داشته که در برنامه چهارم در چشم انداز ۲۰ ساله کشور مطرح شده و از سال گذشته چشم انداز از آینده دارویی و داروسازی به عنوان یک موضوع مهم آموزشی مطرح شده است.
 
وی افزود: با مطالعاتی که صورت گرفته سعی شده تا بتوانیم اشکال دارویی را در افق ۱۴۰۴ ، خدمات داروسازی، دانش  و مهارت داروسازان و چالش های پیش رو تجویز و مصرف منطقی دارو را بررسی کنیم همچنین باید تلاش کنیم تا چشم انداز ۲۰ ساله ببینیم که دسترسی جامعه به داور در افق ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود عوارض جانبی دارو، چالش های حقوقی و حقیقی ، تضمین کیفیت فرآورده های دارویی و عدالت دسترسی به دارو بررسی خواهد شد.
 
** از آنچه که در روند داروخانه ها رخ می دهد رضایت نداریم
 
دکتر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان در ادامه افزود: مهمترین مسئله ای که اخیراً با آن درگیر شدیم مسئله تعرفه حق خدمات دارویی است که در سال ها بعد از پایان جنگ تحمیلی بنا به پیشنهاد انجمن و تصویب مقام وزارت وقت، این حق رسمیت یافت و پس از مدتی در سال ۸۳ هیات دولت این تعرفه را اعلام کرد اما در سال های اخیر دیوان عدالت اداری این تعرفه را زیر سوال برده است.
 
وی گفت: بعد از جلسات معتددی که با وزیر بهداشت داشتیم موفق شدیم که این حق را بگیریم و به داروساز هویت ببخشیم تا خدمات داروسازان ارتقا یابد.
 
مژدهی آذر در خصوص ملموس نبودن خدمات داروسازان تصریح کرد: برخی مسئولان معتقدند که خدمات داروسازان ملموس نیست اما باید پرسید که چه کسانی این خدمات را به این روز کشانده اند .
یکی از این مسبب ها، سازمان بیمه است که ۷ ماه بدهی خود را پرداخت نکرده و عامل دیگر سازمان هلال احمر است که هر جایی که می خواهد داروخانه تاسیس می کن و به مصوبات بی توجه است انجمن داروسازان ۴۰ سال است که انرژی و وقت خود را به اقتصاد داروخانه اختصاص داده است.
 
وی گفت: برای انجام خدمات دارویی نیاز به  بستر سازی داریم اگر سازمان های بیمه گر همین گونه به سیاست های خود ادامه دهند و هلال احمر به مصوبات بی توجه باشد در اکثر برنامه ها به نتیجه ای نخواهیم رسید./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.