بستر مناسبی برای توسعه روابط دینی فرهنگی میان ایران و روسیه وجود دارد

اسقف اعظم ‘ایلاریون’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: روابط میان ایران و روسیه در عرصه های مختلف توسعه می یابد و در عرصه های دینی نیز زمینه خوبی برای گسترش همکاری ها وجود دارد.

وی افزود: برای همین منظور و با هدف شناسایی این زمینه ها تاکنون هشت دور گفت و گو میان کلیسای ارتدوکس روس و ایران برگزار شده است و این گفت و ها هم اکنون در مسکو جریان دارد.

رییس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس خاطرنشان کرد: چالش های مشترک فرا روی ایران و روسیه دو کشور را به یکدیگر نزدیک می کند.

اسقف اعظم ایلاریون افزود: موضوع کنار گذاشتن ارزش های دینی و اخلاقی از زندگی انسان امروزی از این نوع چالش ها است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه کلیسای ارتدوکس روس به سنت های دینی پایبند می باشد و تلاش می کند بر اساس آن جامعه مسیحیان روسیه را پی ریزی کند، اظهار داشت: بنابرین فرهنگ غربی را که ارزش های لیبرالی ترویج می کند، چالشی فرا روی خود می دانیم.

مقام کلیسایی روس اضافه کرد: دوستان ایرانی ما نیز چنین فکر می کنند و از این رو چالش های ما مشترک می باشد و با توجه به مشکلات دو طرف،گفت و گوهای دوجانبه را سازنده می دانیم.

وی ادامه داد: گفت و گوهای دوجانبه میان کلیسای ارتدوکس روس و مسلمانان ایران، الگوی نیکی برای روابط بین ادیان می باشد و امیدواریم دیگران هم از این الگو پیروی کنند.

اسقف اعظم ‘ایلاریون’ رییس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روس روز سه شنبه در حاشیه هشتمین دور گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس در مسکو با آیت الله ‘محمد علی تسخیری’ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب دیدار کرد و دو طرف در باره همکاری های ایران و روسیه در حوزه دینی و مقابله با چالش های مشترک گفت و گو کردند.

اسقف اعظم ‘ایلاریون’ در آن دیدار با انتقاد از ساختارهای فکری و ایدئولوژیکی حاکم بر غرب در مباحث مربوط به حقوق بشر گفت: نظریه رعایت حقوق بشر در غرب بر اساس ساختاری پایه ریزی شده است که ارزش های انسانی در آن حضور ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نگران هستیم در بسیاری از کشورهای غربی رعایت حقوق بشر در مسیری حرکت می کند که ارزش های اخلاقی و انسانی زیر پا گذاشته می شود و سمت و سوی معنویاتی که غرب ترویج می کند، چالشی مشترک برای ادیان ما محسوب می شود.

هشتمین دور گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روز سه شنبه در صومعه ‘دانیلوفسکی’ مسکو آغاز شد و در این گفت و گوهای دو روزه جمعی از شخصیت های مذهبی و اجتماعی ایرانی و کلیسای ارتدوکس روس شرکت دارند و با یکدیگر گفت و گو می کنند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۸۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.