بستن تنگه هرمز، بهترین پاسخ به رویکرد خصمانه غرب/اهمیت تذکر لسانی در ماجرای بدحجابی

مجله مهر:پایگاه های خبری کشور همواره به مسائل جدیدی علاقه نشان می دهند و یا به مسائل روزمره نیز با دیدی متفاوت می نگرند. نگاه اجمالی روزانه به مسائلی که این سایت ها به آنها علاقه نشان می دهند شاید یکی از علایق روزمره وب گردها و رسانه خوان ها باشد.

مجله خبری مهر، قصد دارد با گزینش خبرهای مهم این رسانه ها که در ادامه آنها را می بینید، مخاطبان خود را در هر روز از رویکردهای پایگاه های خبری کشور به صورت کامل آگاه کند.

 

اهمیت تذکر لسانی در ماجرای بدحجابی

الف در بخشی از یک یادداشت به قلم محمدرضا امیرزاده با اشاره به اهمیت تذکر لسانی به افراد بدحجاب نوشت: مارا چه شده است که به راحتی از کنار مشکلات میگذریم و حاضر نیستیم به خاطر خدا از آبروی خودمون هزینه کنیم؟
الان میفهمم که چرا تو روایات این همه تاکید شده که پاداش تمامی اعمال و کار های نیک ، حتی جهاد در راه خدا ، در برابر امر به معروف و نهی از منکر ، مانند قطره ای در برابر دریای بزرگ وپهناور است. این همه تاکید و این همه پاداش تنها بخاطر تاثیر گذاری امر به معروف است.به این خاطر است که طبق روایات اگه امر به معروف در جامعه ای تعطیل شود، بدترین افراد بر آن جامعه مسلط میشوند.میلیون ها انسانی که هر ساله در راهپیمایی های مختلف شرکت میکنند، صدها هزار افرادی که سالانه در مراسم اعتکاف در مسجد بیتوته میکنند، انسان های بسیاری که هر ساله در مراسم عاشورا اقامه عزا میکنند و خیل عظیمی که هرروزه در مساجد نماز را برپا میدارند، اگر به اندازه توان خود و در حد تکلیف خود به این افراد با روی خوش و قول لین، تذکر لسانی میدادند، مطمئنا وضعیت به گونه ای دیگر بود.از جمله دلایلی که در شهرهای کوچک هنوز وضعیت بدحجابی به گونه مسلطی در نیامده به این خاطر است که افراد محلی نسبت به این پدیده حساس هستند و با دیدن این وضعیت، تذکر میدهند و به راحتی از کنار این مسئله عبور نمیکنند. اگر بپذیریم که در بسیاری از موارد،آینده تکرار گذشته خواهد بود، پس نباید منتظر باشیم که اتفاق خاصی در این وضعیت بیفتد.چرا که وضعیت بدحجابی هر سال بدتر از سال گذشته است.

 

بستن تنگه هرمز؛ بهترین پاسخ به رویکرد خصمانه غرب

حدود ۱۰ روز از سخنان و هشدارهای سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره پرهیز اعضای گروه ۱+۵ از رویکرد فشار و تحریم نگذشت که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت “تحریم نفتی” ایران را از روز ۱۱ تیر عملی کند.

به گزارش جهان، پس از رسانه ای شدن این تصمیم، جلیلی روز پنج شنبه بار دیگر با ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده گفتگوهای ۱+۵ با ایران نسبت به پیامدهای دوری از منطق در گفتگوها و بکارگیری ابزارهای غیرمشروع در قبال ملت ایران به کشورهای غربی هشدار داد و تاکید کرد: مسئولیت هر گونه لطمه به روند سازنده گفتگوها متوجه طرفی است که ابزارهای غیرمشروع را جایگزین منطق در گفتگوها می کند.

در بخش دیگری از این گزارش، همچنین می خوانیم: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا رویکرد صادقانه “گفت وگو-همکاری” را با ۱+۵ در پیش گرفته و آن را به طرف مقابل هم توصیه کرده اما همچنان شاهد تداوم مسیر “گفت وگو-فشار” از سوی غرب است؛ بر این اساس واکنش متقابل ایران به اقدام خصمانه اروپا و آمریکا در خلال مذاکرات دو طرفه،‌ اقدامی کاملا طبیعی و منطقی به نظر می رسد.

این گزارش را در ادامه می افزاید: در این راستا،‌ ایران گزینه های زیادی روی میز دارد که یکی از هراسناک ترین آنان، اعمال کنترل نظامی بر منطقه ویژه‌ای از جغرافیای کشور است که حتی مطرح شدن آن تن بورس‌های نفت دنیا و کشورهای نفت خور را می لرزاند؛ ‘تنگه هرمز’.

گزارش سایت جهان اینگونه به پایان می رسد: بر این اساس و با توجه به قدرت نظامی جمهوری اسلامی برای تسلط کامل و کنترل وجب به وجب تنگه استراتژیک هرمز به نظر می رسد که بستن این تنگه به روی نفکتش هایی که به مقصد اروپای بحران زده و آمریکا در حرکتند، بهترین و منطقی ترین پاسخ به رویکرد خصمانه آنان است؛ رویکردی که با وجود مدارای طولانی مدت ایران هرگز اصلاح نشده است.
خبرگزاری رویترز امروز به نقل از برخی کارشناسان اذعان کرد که تحریم‌ نفتی آخرین تیری بود که غرب علیه ایران در چنته داشت و از این پس فضای مانور برای غربی‌ها محدود خواهد شد.
از این رو اکنون نگاه های نگران بخش عظیمی از صنعت دنیا به دست ایران است که آیا تنگه هرمز را بر اروپا و آمریکا تنگ خواهد کرد؟!
اشتون اما ظاهرا هشدارهای نماینده ایران را در مسکو هم از یاد برده بود؛ درست مثل تعهدی که برای برگزاری جلسات کارشناسی پیش از مذاکرات مسکو داده بود.

 

آیا طرح انتقال کارمندان از تهران شکست خورده است؟

شفاف در گزارشی نوشت: چندسالی است دولت با هدف سبک‌سازی پایتخت، امکاناتی مثل تسهیلات مسکن و افزایش حقوق را به کارمندان شاغل در دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف دولتی وعده داده است. کارمندانی که به تحقق این وعده‌ها امید داشتند، محل سکونت خود را در تهران ترک کرده و به شهرها و استان‌های دیگر رفته‌اند و حالا دیگر هیچ راه بازگشتی ندارند. این طرحی بود که حتی در زمان آغاز اجرای آن منتقدان فراوانی داشت. بسیاری، آن را اقدامی شتاب‌زده و عجولانه می‌دانستند اما دولت در پاسخ به منتقدان، همواره از عقبه کارشناسی طرح و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای آن دفاع می‌کرد. طرح خروج کارمندان دولت از تهران بعد از آن مطرح شد که محمود احمدی‌نژاد با پیش‌بینی «زلزله قطعی تهران» از مردم خواست تا در صورت فراهم بودن شرایط، به زندگی در سایر نقاط کشور فکر کنند و تاکید کرد دولت «امکانات و تسهیلات لازم» را برای کارمندانی که بخواهند از تهران منتقل شوند فراهم خواهد کرد. رئیس‌جمهور همچنین انتظار داشت حدود پنج میلیون نفر از استان تهران بروند.

در ادامه این گزارش همچنین می خوانیم: به محض تصویب این آیین نامه، هزاران نفر از کارمندان دولت برای رسیدن به مدینه فاضله از تهران مهاجرت کردند. در شرایطی که تنها وسیله رسیدن آن‌ها به حقوق‌شان یک سایت به نام سایت انتقالی بود. سایت انتقالی هنوز هم در صفحه نخست خود وعده‌های بزرگی به نمایش گذاشته است.
وام ۲۵میلیون تومانی ساخت مسکن، وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن، وام پنج میلیون تومانی تعمیرات و وام ۱۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن چهار گزینه‌ای هستند که در نگاه اول شرایطی نسبتا آرمانی برای زندگی در شهرهای کوچک است. اما همین سایت از شروع راه‌اندازی تاکنون زمینه‌ساز انتقادات بسیاری خطاب به دولت شده است. نظرات ارسال شده(comments) در انتهای پست «آیین‌نامه اجرایی نحوه انتقال و ماموریت کارمندان» که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده، بخشی از این انتقادات را به نمایش می‌گذارد.
تمام تلاش‌های دولت برای اجرای طرح خروج کارمندان دولت از تهران در شرایطی می‌توانست مثمرثمر باشد که جمعیت قابل‌توجهی آن هم با رضایت کامل از تهران کوچ کنند اما آن‌طور که آمارهای اعلام شده در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نشان می‌دهد جمعیت خارج شده از تهران تا شهریور ماه سال ۹۰ به حدود ۳۰ هزار نفر می‌رسد. جمعیتی که شاید بسیاری از آن‌ها از این انتقال ناراضی هستند.

 

مرحوم سیداحمد خمینی: باید با تروریست های اقتصادی برخورد شود

سایت فردا با انتشار قسمتی از سخنرانی مرحوم سیداحمد خمینی در سال ۷۳ و در جمع کارکنان وزارت اطلاعات، به نقل از آن مرحوم نوشت: باید با گروه‌های آشکار و پنهان که ثبات و امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تهدید می‌کنند امام گونه برخورد کنیم و اجازه ندهیم تحت عناوین فریبنده متخصص ولو غیرمتعهد، سرمایه‌داران بزرگ که مسلما در بین آنها جاسوس‌ها هم هستند، برای گردش چرخ های اقتصاد کشور در بدنه نظام نفوذ کنند. اینجانب چند سال قبل هشدار دادم که مذاکره با سرمایه‌داران بزرگ برای به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور خطر بزرگی برای انقلاب است! امروز هم سرمنشا گرانی و اخلال در امور را نفوذ سرمایه‌داران بزرگ در پیکره اقتصاد کشور می‌دانم. ما اگر بخواهیم با کسبه جزء و خرده فروشان برخورد کنیم به بیراهه خواهیم رفت.

باید با تروریست‌های اقتصادی و سرمایه‌داران وابسته به خارج به شدت برخورد کنیم. آنها کسانی هستند که خود و ایادی متخصص‌شان در رشته‌های مختلف در ارگان‌های اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی نفوذ کرده‌اند و در مواردی با نفوذ در دستگاه‌های دولتی عملکرد انقلابی نظام و فرزندان امام را زیرسوال می‌برند. در کارخانه‌ها و ادارات همه تلاش خود را می‌کنند تا مردم را نسبت به نظام اسلامی و انقلاب بدبین کنند…از اول گفتیم که اینگونه سرمایه‌داران به غیر از منافع شخصی به چیزی معتقد نیستند. چون جو عمومی کشور مذهبی است، با یک ته ریش و تسبیح، خود را مسلمان دوآتشه جا می‌زنند و به کار خودشان مشغول می‌شوند. اینکه در ادارات فساد و رشوه‌خواری است به این علت است که ما از اول برخورد قاطعی با اینگونه افراد نداشته‌ایم. وقتی می‌بینید عده‌ای بی‌ضابطه و از برخورد آرام نظام سوءاستفاده کرده و وارد کشور می‌شوند، اموالشان را پس می‌گیرند و به راحتی فعالیت‌های گذشته خود را ادامه می‌دهند و کم‌کم به صورت شبکه‌های حرفه‌ای وارد مراکز اقتصادی و تولیدی، ادارات و دانشگاه‌ها می‌شوند، باید انتظار داشت که جوان‌های انقلابی که تا دیروز در برابر گلوله‌های دشمن می‌ایستادند امروز بی‌تفاوت شوند!»

 

نشست ژنو؛ ائتلاف ترسوها

سایت فرارو در گزارشی پیرامون نشست ژنو درباره مسائل سوریه، نوشت: نتایج نشست ژنو حتی با توجه به اضافه شدن انگیزه های دیگر (ترک ها به دلیل سرنگون شدن هواپیمایشان توسط نیروهای سوری، بیش از هر زمانی از سوریه به خشم آمده اند) نتایج چندان جدیدی را به دنبال نخواهد داشت.

هدف این نشست بررسی و توافق در مورد طرح پیشنهادی عنان به منظور توقف درگیری و خشونت از سوی همه طرف ها است اما احتمال اینکه این طرح تاثیرات بیشتری نسبت به طرح صلح عنان داشته باشد، بسیار اندک است. طرح صلح عنان خواستار آتش بس در سوریه بود که با ناکامی روبرو شد.

مشکل اصلی این است که هیچ گزینه مطلوبی در مورد سوریه وجود ندارد و هیچ کس نمی خواهد مسئول اختلافاتی فرض شود که رژیمی را به چالش می کشد که هنوز قدرت تسلیحاتی عظیمی در برابر مخالفان دارد و این مخالفان هنوز آنقدر رشد نکرده اند که جایگاهی برای سرنگون این رژیم کسب کرده باشند. تعداد کشته و زخمی های درگیری های سوریه آنقدر زیاد است که جایی برای مصالحه دیپلماتیک باقی نگذاشته و راه حل نظامی نیز بسیار خطرناک و نامطمئن است. 

چالش دیگر این است که جامعه جهانی اساساً با شکاف روبرو شده است. گروهی که امروز گردهم آمده به جای آنکه در مورد خواسته ها و تصمیمات خود به اتحاد رسیده باشد، بیشتر شبیه به گروهی است که با بی میلی گردهم آمده اند و همکاری و فعالیت چندانی ندارند.

 

پشت پرده حمایت روسیه از سوریه چیست؟

رجا در گزارشی نوشت: روس ها از نفوذ ترکیه در بخش آسیایی شوروی سابق (که کشورهایش هم پیمان روسیه محسوب می شوند) نگران هستند. روس ها که از نفوذ کلیسای کاتولیک به طرز مشخصی بهره مند هستند، هزار سال جنگ منافع با ترک ها را در پشت سر دارند (مشخصا از زمان سقوط قسطنطنیه ارتدکس) و می بینیم که یونان و قبرس ارتدکس هم شدیدترین و عمیق ترین دشمنان  آنکارا در این منطقه هستند.

از نظر مسکو، ترکیه در حال تلاش برای نبردی خصومت آمیز با اوست و قصد دارد روسیه را از طریق امضای قرارداد خط لوله انتقال گاز نابوکو، در محاصره اقتصادی قرار دهد. این خط لوله قرار بود گاز طبیعی ترکمنستان و کشورهای حاشیه دریای خزر را به ترکیه وسپس از طریق بلغارستان به اتریش و مجارستان منتقل کند. و این خط لوله به هیچ وجه از اراضی روسیه رد نخواهد شد و از طریق این خط لوله، غرب تلاش خواهد کرد از اتکایش به گاز روسیه بکاهد.

روسیه با ترکمنستان وارد مذاکرده شد و در نتیجه، ترکمنستان هم از موافقت نامه احداث این خط لوله عقب نشینی کرد. از همین رو غربی ها به سراغ آذربایجان که همسایه ایران است رفتند و با او قرار داد را امضا نمودند. و از اینجا بود که منافع روسیه و ایران در تعارض تام با ترکیه قرار گرفت، از ماجرای گاز گرفته تا قضیه سپر دفاع موشکی و حالا هم ماجرای سوریه. سوریه ای که (طبق گفته منابع مطلع فرانسوی) هواپیمای فانتوم ترکیه را با صلاح ضد هوایی ای ساقط کردند که به وسیله رادار بسیار پیشرفته پانتسیرا ۵ روسی هدایت می شد.

 

فضای مصر جدید به نفع چه کشوری است؟

ممتازنیوز در گزارشی با اشاره به مصاحبه یکی از کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا پیرامون مسائل مصر جدید، به نقل از وی نوشت: شورای نظامی یک معضل واقعی است. آنها سه راه در مقابل خود داشتند و دارند. نخست اینکه با نتایج انتخابات پیش بروند و مرسی را به عنوان رئیس جمهور بپذیرند. دوم اینکه با مهندسی انتخابات احمد شفیق را بعنوان رئیس جمهور معرفی می کردند و سوم اینکه انتخابات را از اساس لغو می کردند. اما آنها راه اول را انتخاب کردند.

این در حالی است که چالش اصلی برای مصر امروز این است که شما باید سیستم های جدید حکومتی را در حالی ایجاد کنید که هنوز منصوبین دوران مبارک درون سیستم های مصر حضور دارند.

این مسئله لزوما یک چالش میان بچه های خوب و بچه های بد نیست بلکه موردی است از پایگاه های مختلف قدرت در مصر که در فرآیندهای آینده با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نیروهایی که انقلاب مصر را رهبری کرده اند تا حد زیادی به حاشیه رانده شده اند. این در حالی است که اخوان المسملین و شورای نظامی نیز هیچیک مسئول اصلی انقلاب مصر محسوب نمی شوند اما به دنبال زدن کانال (در حکومت جدید) و استفاده از مزایای انقلاب هستند حتی اگر به حاشیه رانده شوند.

مشرق در ادامه صحبت های رابرت دنین به نقل از وی می افزاید: کل منطقه نگران است. عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس هم نگرانند.

تنها کشوری که ممکن است در شرایط فعلی نگران نباشد ایران است. آنها به این دلیل نگران نیستند که احساس می کنند صحنه جدید مصر بیانگر اتحاد مصر و ایران و ترکیب مصر ـ ایران خواهد بود.

در واقع بین مصری ها و ایرانی ها زمینه های مشترک فراوانی وجود دارد.

دنین در ادامه از این می گوید که وضعیت ناپایدار مصر از یکسو و روابطی که این کشور احتمالا با آمریکا و غرب برقرار خواهد کرد نخواهد گذاشت که فضای مصر یک فضای ضد غرب شود.

او می افزاید: مصر اولین انتخابات دموکراتیک خود را برگزار کرده و این یک خبر خوب است اما خبر بد نیز این است که بسیاری از نهادهای دموکراتیک در مصر یا از بین رفته اند و یا وضعیت مساعدی ندارند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.