بسته‌بندی مناسب، پیش نیاز توسعه صادرات صنایع دستی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اهمیت این موضوع با توجه به تعهد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کارگروه توسعه صادرات دولت مبنی بر افزایش سه‌برابری صادرات این محصولات در سال ۹۱ دو چندان شده است.

به همین خاطر دومین جشنواره سراسری بسته‌بندی محصولات صنایع دستی صبح امروز دوشنبه در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز برگزار شد؛ البرز به عنوان استان پایلوت برای ساماندهی بسته‌بندی این محصولات انتخاب شده است.

** بسته‌بندی مناسب، مسیر صادرات را هموارتر می‌کند

‘سعید امینی’ معاون صنایع دستی استان البرز با تاکید بر اینکه بسته‌بندی مناسب صنایع دستی پیش نیاز افزایش صادرات این هنر – صنعت به شمار می‌رود، افزود: طراحان، هنرمندان و فعالان بسته‌بندی صنایع دستی باید به گونه‌ای به بسته‌بندی محصولات خود اهتمام کنند که بتواند در بازارهای جهانی جایگاه خود را پیدا کند.

وی از استان البرز به عنوان استان پیشرو در تولید و بسته‌بندی صنایع دستی نام برد و افزود:

نباید اجازه دهیم که قصه پر غصه بسته‌بندی محصولات کشاورزی برای صنایع دستی تکرار شود.

معاون صنایع دستی استان البرز همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای شناخت بازارهای جدید صنایع دستی خبر داد.

** شهرک صنایع دستی در استان البرز مستقر می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز نیز در این نشست گفت که استاندار البرز برای تامین زمین مناسب در خصوص احداث شهرک صنعتی صنایع دستی در این استان قول مساعد داده است.

‘محمدرضا پوینده’ افزود: زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در این استان به زودی برای احداث شهرک صنایع دستی اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این شهرک در زمینه تولید،‌ آموزش، بسته‌بندی و صادرات صنایع دستی فعالیت خواهد کرد، اظهار داشت: این شهرک در مجاورت گمرک و در کنار بزرگترین فرودگاه باری کشور در کرج (فرودگاه پیام) احداث می‌شود.

پوینده جمعیت ۱۵ میلیون نفری استان‌های تهران و البرز را پتانسیلی مناسب برای تولید و صادرات صنایع دستی عنوان کرد و افزود: استان البرز محور مواصلاتی یازده استان کشور است که ۱۸ درصد تردد وسایل نقلیه کشور از این استان صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در استان البرز تولید می‌شود که می‌تواند کمک شایانی به رفع مشکل بیکاری در استان کند.

پوینده حداقل سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد یک فرصت شغلی در مشاغل مختلف را ۴۰۰ میلیون ریال ذکر کرد و افزود: این در حالی است که با سرمایه کمتر از ۵۰ میلیون ریال می‌توان در حوزه صنایع دستی یک یا چند فرصت شغلی ایجاد کرد.

** صنایع دستی شاه‌کلیدی برای رفع بیکاری

معاون سیاسی امنیتی استانداری البرز که در این مراسم حضور یافته بود، از صنایع دستی به عنوان شاه‌کلیدی برای رفع بیکاری در کشور یاد کرد.

‘ناصر رجبی’ با اشاره به هدف‌ گذاری دولت برای ایجاد ۵/۲ میلیون شغل در کشور اظهار داشت: سال گذشته ۱۲۰ هزار شغل در استان البرز ایجاد شد اما هنوز مشکل بیکاری در این استان به صورت کامل حل نشده است و بهتر است از صنایع دستی برای رفع این مشکل کمک گرفت.

رجبی از آمادگی استانداری البرز برای هرگونه همکاری و حمایت از تولید، آموزش، بسته‌بندی، صادرات صنایع دستی در این استان خبر داد و گفت: وجود رشته‌های متعدد صنایع دستی در استان ظرفیت مناسبی را برای ایجاد اشتغال و توسعه متوازن فراهم کرده است.

** افزایش ۱۰۰ برابری سهم صنایع دستی از صندوق توسعه ملی

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از افزایش ۱۰۰ برابری سهم صنایع دستی از تسهیلات صندوق توسعه ملی با دستور ویژه رییس جمهوری خبر داد.

‘محمدحسن صالحی مرام’ در حاشیه این جشنواره یک روزه افزود: سهم صنایع دستی از تسهیلات این صندوق تنها ۲ دهم درصد بود که اکنون به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

صالحی‌مرام رییس جمهوری را حامی اصلی توسعه فعالیت‌ها در عرصه صنایع دستی دانست و با تاکید بر توسعه صادرات صنایع دستی کشور افزود: تولید و صادرات محصولاتی از جمله جاجیم، قالی، سفال، نقره‌کاری و صنایع چوبی از رشد مناسبی برخوردار است و این روند باید توسعه یابد.

فراهنگ ۲۰۲۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۰۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.