بسته حمایتی میگو زمینه کار برای پرورش دهندگان را فراهم کرده است

غلامرضا رازقی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: یکهزارمیلیارد ریال اعتبار در بسته حمایتی دولت دربخش میگو برای همه عوامل صنعت میگو از جمله مراکز تکثیر، مزارع پرورش، تولید غذا، فرآوری و صادرات در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: باید در صنعت میگو، بخش پرورش به عنوان یک موضوع بسیار مهم در نظر گرفته شود زیرا اگر میگویی تولید نشود، بقیه‌ عوامل صنعت به نتیجه نمی‌رسند به همین دلیل مزارع پرورش میگو اهمیت ویژه‌ای در چرخه‌ تولید دارند.

رییس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه سود و جرایم وام پرور‌ش‌ دهندگان میگو در این بسته از سوی دولت پرداخت می‌شود، آنها اصل وام خود را پس از یکسال تنفس در یک دوره پنج‌ساله پرداخت می‌کنند.

وی یادآورشد: همچنین طبق این بسته، پرورش دهنگان میگو برای سرمایه درگردش تولید سال آینده می‌توانند وام از بانک‌های عامل دریافت کنند که میزان این وام بستگی به خط تولید آنها دارد.

رازقی اظهار داشت: امیدواریم مراکز تکثیر و فرآوری و کارخانه‌های غذا با تکمیل ظرفیت خود شرایطی فراهم کنند که کمبودی نداشته باشیم.

وی یادآورشد: سال گذشته شش هزار و ۲۰۰ تن میگو و امسال نیز بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن میگو ازسایت های پرورشی کشور برداشت شده است که با توجه به اجرایی ‌شدن بسته‌های حمایتی این صنعت، امیدواریم سال ۹۱ رشد ۸۰درصدی تولید میگوی پرورشی را داشته باشیم.

رییس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: براساس برنامه پنجم توسعه باید تولید میگوی پرورشی کشور با هشت برابر افزایش به ۴۸ هزار تن در سال برسد.

رازقی گفت: در سال ۸۹، ۶۶۳هزار تن کل تولید شیلات کشور در بخش آبزی پروری و دریا بوده و در سال ۹۰اولین سال برنامه پنجم توسعه این میزان به ۷۲۰هزار تن رسیده است.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش میزان تولیدات شیلاتی در کشور اضافه کرد: پیش بینی می کنیم امسال نیز میزان تولیدات شیلاتی دربخش دریا و آبزی پروری به بیش از ۸۰۰هزار تن برسد.

رییس سازمان شیلات ایران یادآورشد: در دوسال اول برنامه به زیرساخت نیاز داریم و امیدواریم با این روندی که پیش می رویم میزان تولیدات شیلاتی در کشور در پایان برنامه پنجم توسعه به رقمی معادل یک میلیون و ۷۰۰هزار تن برسد.

رازقی با اشاره به میزان کاهش واردات در کشور افزود: در سال ۸۹، ۶۶ هزار تن محصولات تن ماهی وارد کشور شد و این میزان در سال ۹۰به ۴۰درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال این کاهش واردات روند مثبتی داشته باشد و در دوسال اول برنامه عزم خود را برای صادرات جزم کرده ایم.

رازقی درباره افزایش بهره برداری از آبهای آزاد نیز گفت: در زمینه استفاده و بهره برداری از آبهای آزاد رشد خوبی داشتیم همچنین در آبهای ساحلی نیز بحث بازسازی ذخایر، کاهش فشار و ساماندهی دریا را در برنامه داریم که از این طریق منابع زنده را برای نسل های آینده ساماندهی کنیم.

وی در مورد کارگروه توسعه بخش کشاورزی نیز گفت: دولت برای این کارگروه امسال ۷۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته که زمینه اشتغال ۵/۲میلیون نفر در بخش های مختلف کشاورزی را فراهم می کند.

رازقی افزود: این فرصت خوبی است که با استفاده از آن در بخش تولید و اشتغال پویا به نتایج خوبی خواهیم رسید. ک/۳

۶۲۹/۵۳۹/۶۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۷۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.