بسیج اطلاع رسانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان اجرا می شود

۲۶خردادماه،

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از برگزاری بسیج اطلاع رسانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به منظور آگاه سازی مردم در خصوص بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان خبر داد.

دکتر مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: هر سال ۱۳ تیر ماه روز ملی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان فرصتیست تا با اطلاع رسانی مناسب در خصوص بیماری های قابل انتقال مشترک بین انسان و حیوان، اطلاعات مردم را بالا ببریم که این افزایش آگاهی بیشتر کشاورزان، اشخاصی که در کشتارگاه ها و مراکز نگهداری حیوانات و پرندگان کار می کنند مهم است.

وی گفت: دو گروه از بیماری ها برای ما اهمیت دارد، یکی بیماری هایی که از طریق دام و دیگری بیماری هایی قابل انتقال از طریق پرندگان است، مهمترین بیماری قابل انتقال از دام تب مالت است که ببماری موذی که می توان آسیب های جسمی و روانی و روحی را به فرد وارد کند و حتی منجر به مرگ اشخاص شود، می توانند خسارت بزرگ را به دامداران و اشخاص مبتلا بزنند.

وی ادامه داد: تب مالت در دام سبب ضعیف شدن، لاغری و سقط در حیوان می شود بیماری مهم دیگر دام تب کرمه کنگو است  و می تواند از انسان به انسان و از دام به انسان منتقل شود در واقع اشخاصی که در ذبح دام مشغول می باشند در معرض خطر می باشند و با آلوده شدن خود می توانند این بیماری را به دیگر اشخاص منتقل کنند.

گویا در خصوص بیماری های مهم قابل انتقال از پرندگان اظهار داشت: مهمترین بیماری در پرندگان آنفولانزای پرندگان است این بیماری آنفولانزا مهم است که اگر یک پرنده مشکوک به این بیماری دیده شود فورا آن پرنده منحدم خواهد شد، چرا که این بیماری خطرناک است که می تواند منجر به مرگ انسان شود طبق آمار ۶۰ درصد آنفولانزای پرندگان منجر به مرگ انسان می شوند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.