بسیاری از بیماران به دلیل «نارسایی قلبی» در بیمارستان ها بستری می شوند

عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه نارسایی قلب از جمله علل عمده بستری در بسیاری از بیمارستان‌هاست گفت: بیماری‌های عروق کرونر در صدر عوامل ایجاد نارسایی قلبی بوده و شایع ترین علت مرگ و میر در سطح جهان از جمله ایران است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، دکتر سعید علیپور پارسا عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت نارسایی قلبی در ایران گفت: نارسایی قلبی اغلب در میانسالی به بعد اتفاق افتاده و در سنین بالا به حدود ۷ درصد نیز می رسد، هرچند اخیرا سن ابتلا به آن در ایران کمی به دلیل کاهش سن ابتلا به بیماری های عروق کرونر پایین آمده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران با اشاره به اینکه بار سنگین ناشی از این بیماری و اهمیتی که دارد، علت برگزاری این کنگره است، گفت: بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان در کشور صرف نارسایی‌های قلبی می‌شود. از آنجایی که بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی‌های قلبی طول عمر کوتاهی دارند، می‌توان با اقدامات دارویی و غیر دارویی بر طول عمرشان افزود.

وی افزود: برگزاری این کنگره نیز تلاشی برای ارتقای دانش همکاران از طریق مبادله اطلاعات با سخنرانان خارجی و اساتید داخلی که در این زمینه شناخته شده هستند، خواهد بود.

معاون آموزشی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینکه جایگاه اعمال تهاجمی در درمان نارسایی های قلبی کجاست، اظهار کرد: روش‌هایی چون آنژیوپلاستی، کار گذاشتن باتری های قلبی و اخیرا میتراکلیپ یا اصلاح نارسایی دریچه میترال به روش بسته و مانند آن جزو اعمال تهاجمی محسوب می‌شوند. درصد عمده ای از اعمال تهاجمی با هدف درمان نارسایی قلب در سطح کشور در شهرهای بزرگ چون تهران انجام می گیرد ولی به جز پیوند قلب، جراحی باز برای درمان نارسایی قلب که عمدتا به بیماری‌های دریچه‌ای و تا حدودی انسداد عروق کرونر مربوط می شود تمرکز کمتری داشته و در اغلب مراکز استان ها در دسترس است.

معاون آموزشی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره امکانات و تجهیزات پزشکی درمان نارسایی‌های قلبی نیز  گفت: تجهیزات و امکانات ما در زمینه درمان نارسایی‌های قلبی محدود است که دلیل اصلی آن هزینه سنگین تهیه برخی داروها و از جمله تجهیزاتی از قبیلMitraclipو دستگاه های کمکی پمپاژ قلب نظیر دستگاه ECMOوImpella است که متاسفانه توسط سازمان های بیمه گر تحت پوشش قرار نمی گیرند. البته اعمال درمانی بسیاری از جمله آنژیوپلاستی، کارگذاشتن باتری، پیوند قلب و به میزان محدود میتراکلیپ در ایران انجام می‌شود، اما در زمینه درمان نارسایی قلبی حاد به دلایل ذکر شده نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات داریم که در ایران محدود است.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران درباره داروهای بیماران قلبی نیز گفت: مشکلات مربوط به دارو هنوز هم تا حدی وجود دارد. برخی داروها در زمینه نارسایی قلب موجود نبوده و برخی شرکت‌ها به علت تحریم مجاز به واردات آن نیستند و متاسفانه آن دسته از داروهای خارجی هم که وارد می‌شوند قیمت بالایی برای بیماران دارند.

بر اساس این گزارش، چهارمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ اردیبهشت سال در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.