بشار اسد:عوامل بین المللی، منطقه ای و داخلی در بحران سوریه نقش دارند

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا، اسد پنجشنبه شب در گفت وگو با برنامه ‘فراسو’ی شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت:‌آنچه در لیبی به وقوع پیوست، الگویی برای راه حل سوریه نیست و هیچ طرح و الگویی جز ‘الگوی ملی’ در سوریه قابل اجرا نیست .

رئیس جمهوری سوریه گفت: عامل بین‌المللی با موضع دولت‌های غربی مرتبط است که به ویژه با خوی استعمارگری این کشورها مرتبط است که در حال حاضر از شیوه اشغالگری به رویکرد دیگری در تحمیل دیدگاه‌های خود روی آورده‌اند.

وی یاد اور شد، این موضوع در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز دیده می‌شود همانطور که غربی‌ها با دستیابی ایران به دانش هسته‌ای مخالفت کردند.

بشار اسد در مورد عامل منطقه‌ای گفت: ‌برخی کشورهای منطقه از موضع سوریه در تنگنا قرار دارند که موضع سوریه در قبال فلسطین مقاومت و عراق از جمله آنها است، این کشورها فرصتی یافتند تا حضور سوریه در منطقه را کمرنگ کنند.

وی گفت: در مورد عامل داخلی سوریه نیز چالش‌هایی که در سوریه وجود داشت به گونه‌ای نبود که طرفی طرف دیگر را بکشد، چالش‌های سوریه در داخل دیگر کشورها نیز وجود داشت اما برخی ناآگاهان در داخل به خاطر پول اقدام به ایجاد ناآرامی و آشوب در داخل کشور کرده‌اند.

رئیس جمهوری سوریه عده ای از متخلفان از قانون کشور را مسبب ناآرامی دانست و گفت: آنها در ابتدا ۶۴ هزار نفر بودند البته بخشی نیز به تندروهای مذهبی در سوریه مربوط می‌شود. القاعده و تشکیلات مشابه القاعده نیز وجود دارند که اینگونه اقدامات را مرتکب می‌شوند.

وی افزود: امروز تندروها بیشتر افرادی را تشکیل می‌دهند که اقدام به کشتار مردم سوریه می‌کنند و ما امروز با آمیزه‌ای از جنایتکاران در داخل سوریه مواجه هستیم و من همواره در بحران‌ها به موضوعات داخلی تأکید دارم مداخله خارجی بدون عوامل داخلی ممکن نیست.

وی افزود: ایران نیز مدت ها است با مداخله خارجی مواجه است، اما استحکام داخلی در ایران مانع از تحقق مداخلات خارجی شده است و وقتی درباره اوضاع داخلی صحبت می‌کنیم نمی‌توان درباره اوضاع خارجی بی‌تفاوت ماند.

رییس جمهوری سوریه درباره تأخیر در اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور گفت: ما روند اصطلاحات را به موازات شرایط سخت در سال ۲۰۰۰ آغاز کردیم. اصطلاحات همزمان با انتقاضه فلسطینی‌ها در سال ۲۰۰۰ آغاز شد که بعد انفجارهای ۱۱سپتامبر رخ داد بعد از آن نیز اشغال افغانستان و عراق نیز شروع شد سپس جنگ سال۲۰۰۶ آغاز شد و پس از آن نیز جنگ ۲۰۰۹ علیه غزه و همزمان با تمامی این تحولات فشارها علیه سوریه همچنان ادامه داشت.

وی گفت: ما در ابتدای اصلاحات بر توسعه اقتصادی تمرکز کردیم. همچنین گام‌های زیادی در دیگر زمینه‌های اصلاحات برداشته شد که اصلاحات در رسانه‌ها بخشی از آن بود. در روند اصلاحات سیاسی نیز به تدریج به جلو گام برداشتیم.

بشار اسد در مورد حمایت برخی کشورهای دیکتاتوری از ناآرامی‌های سوریه گفت: برای تروریسم و دولت‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند، اصلاحات تأثیری ندارد و آنها فقط به دنبال ناآرامی هستند.

اسد در ادامه در مورد حمایت کشورهای غربی از اقدامات تروریست‌ها در سوریه، گفت: رفتار غرب بر اساس معیارهای دو گانه است و برخی کشورهای منطقه در تصمیم‌گیری‌ها آزاد نیستند، همچنان که مواضع این کشورها افشا شده است.

رئیس جمهوری سوریه به موقعیت جغرافیای سیاسی سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه در موقعیت ژئوسیاسی مهمی قرار دارد ، این کشور همواره در معرض دخالت‌های خارجی قرار داشته و تسلط بر سوریه تسلط بر بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌های سیاسی در منطقه خواهد بود. سوریه در حال حاضر بهای مواضع‌اش را می‌پردازد.

* مقاومت علیه توطئه ها ادامه می یابد

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری سوریه پنجشنبه شب در ادامه گفت وگو با برنامه

‘فراسو’ی شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: آنها (غرب) دارای تاریخ استعماری هستند و جوهره استعماری آنها تعییر نکرده و تنها ظاهر آن را تغییر داده‌اند.

وی افزود:‌ از نظر استعمارگران، کشورهای منطقه نباید در جهت منافع ملی خود حرکت کنند. وقتی کشوری خلاف باورها، اصول و منافع آنها حرکت کند، به آن نه می‌گویند همانطور که در برنامه هسته‌ای ایران این اتفاق روی داده است.

وی افزود‌: کشورهای غربی با دستیابی ایران به دانش هسته‌ای مخالفند. آن‌ها بیش از بمب هسته‌ای ادعایی خود، از دانش هسته‌ای هراس دارند.

رییس جمهوری سوریه در ادامه تاکید کرد: برخی کشورهای منطقه از موضع سوریه در قبال فلسطین، لبنان، عراق و مقاومت در تنگنا قرار گرفته‌اند و تلاش دارند که نقش سوریه را کمرنگ یا محو کنند.

‘برخی کشورها نیز موضع خصمانه ندارند، اما در برابر کشورهای خارجی تسلیم می‌شوند و قادر به تصمیم گیری مستقل نیستند’.

به اعتقاد اسد، برای تروریست‌ها و دولت های حامی آنها، اصلاحات اهمیتی ندارد، زیرا نیروهایی که مدعی بودند مشکل اصلاحات است، از آن بهره نبردند.

وی با تاکید بر اینکه به رغم همه فشارها، همچنان از مواضع مقاومت حمایت خواهد کرد، گفت: نمی‌‌توانیم از حمایت مقاومت دست برداریم، مگر اینکه ملت ها از آن دست کشیده و در نتیجه از حقوق خود چشم‌پوشی کنند. این موضوع از بدیهیات است ما سیاستهایمان را به حمایت از مردم بنیان نهادیم نه بر اساس جهت‌گیری غرب. جهت‌گیری ما ملی و مردمی است که در موضوع فلسطین نیز استوار است.

وی مخالفان را باندهای ‘مزدور و جنایتکار’ معرفی کرد و گفت: آنها دولت نیستند، بلکه باندهایی هستند که بوسیله شبه نظامیان هدایت می‌شوند.

وی افزود:‌ مقاومت لبنان نیز با این مساله روبه رو بوده است و در حال حاضر هم این موضوع در مورد سوریه رخ می‌دهد. با کمی دقت درمی‌یابید وقایع سوریه با هم ارتباط مستقیم دارند. کشتار ‘حوله’ درست زمان ورود ‘کوفی عنان’ به سوریه به وقوع پیوست.

اسد در مورد تدابیر سوریه برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی گفت: مسوولیت طبیعی ما به عنوان دولت این است که از همه شهروندان حفاظت کنیم . وظیفه داریم تروریست ها را نابود کنیم، کشتن هر تروریست جان ده‌ها و صدها هزاران نفر را نجات می‌دهد.

وی تاکید کرد: از ماه ها قبل وقتی تروریسم به اوج خود رسید، به ویژه پس از کشتار حوله تصمیم گرفتیم در نابودی تروریست‌ها شدت عمل به خرج دهیم که طبق قانون اساسی این وظیفه ماست.

اسد در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی در مورد ‘نقش مردم سوریه در ثبات این کشور’ گفت: همه نقش‌ها از آن ملت است. وقتی درباره ارتش و دولت حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم از ملت جدایشان کنیم. اگر مردم یا اکثریت آنها موضع‌ دیگری داشتند، ارتش یا دولت نمی‌توانست موضع متفاوت اتخاذ کنند. ارتش نمی‌تواند روبه روی مردم بایستد یا از آنها جدا شود این موضوع در راهپیمایی‌های میلیونی ثابت شده است.

رییس جمهوری سوریه افزود: پایداری مردم باعث شد کل کشور حتی بیش از دولت یا نهادهای آن پایدار بماند.

وی در پاسخ به این سووال که ‘چرا دولت سوریه درباره توطئه‌های بین‌المللی افشاگری نمی‌کند’؟ گفت: در اکثر موارد حمایت‌ها به گونه‌ای ناآشکار صورت ‌گرفته است. افراد مقیم در کشورهای دیگر و نه مستقیم از سوی دولت ها به مزدوران کمک می کنند و دلیل مادی دال بر دخالت فلان کشور وجود ندارد، اما ارتباط مستقیم بین مواضع آن کشورها و اتفاقات سوریه کاملا روشن است. به ویژه اینکه برخی کشورها رسما اعلام کرده‌اند که از افراد مسلح حمایت می‌کنند و نیازی نیست ما بگوییم چه کشورهایی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

وی در مورد موضع متفاوت برخی کشورهای عربی و اتحادیه عرب در مورد بحران دو کشور سوریه و بحرین اظهار داشت: من بیش از یک دهه در همه کنفرانس‌های سران کشورهای عربی حضور داشته ام. اتحادیه عرب اجازه نداشت در قبال مسائل کشورهای عربی نقش مثبت بازی کند. کلیه طرح‌‌هایی که دنبال می‌شد برخلاف مصلحت اعراب بود. کنفرانس‌های سران عرب اغلب صحنه کشمکش بود.

وی افزود: اتحادیه عرب از سوی برخی کشورهای شناخته شده که همواره مجری نقشه‌های خارجی در جهان عرب بودند، اجازه نداشت نقشی را ایفا کند، اما اکنون به این اتحادیه اجازه داده شده است تا نقشی بر خلاف مصالح اعراب ایفا کند، همانگونه که در لیبی اتفاق افتاد. اتحادیه عرب پوشش بمباران لیبی را صادر کرد. سوریه تنها کشوری بود که با آن مخالفت کرد لذا ما باید بهای این موضع را می‌پرداختیم از این رو بلافاصله پس از آن تصمیم از طریق اتحادیه حمله به سوریه را در دستور کار قرار دادند. واقعیت اتحادیه عرب در گذشته و حال چنین بوده است.

اسد همچنین در مورد حضور ناظران بین المللی در سوریه گفت: غرب به ناچار با حضور این ناظران موافقت کرد. پیش از آن تجربه ناظران عرب را داشتیم. آنها فرض می‌کردند که ناظران می‌آیند تا همان واقعیتی را ببینند که برخی مسوولان غربی رویای آن را در سر داشتند یعنی دولت مردم را می‌کشد و در نتیجه خیلی ساده از آنها خواسته می‌شد که همین را بگویند لذا همزمان با ورود ناظران به این موضوع دامن می‌زدند.

وی افزود: در صدد بودند تا دولت سوریه را تحریک کنند تا واکنش نشان دهد و ناظران این واکنش را دیده و منتقل کنند. اما اولین گزارش که ارائه شد خوب بود. ما از ناظران بیش از اینها انتظار داشتیم. به طور واضح آنچه را در مورد عملیات تروریستی به چشم خود می بینند گزارش دهند. بیش از پنج هزار نقض آتش‌بس وجود دارد. کمیته ناظران باید در پایان کار خود این مسائل را به طور روشن اعلام کند و در مورد پنج هزار نقض آتش‌بس توسط گروه‌های تروریستی سخن بگوید آنگاه می‌توانیم بگوییم بی‌طرف است. ما روزانه با آنها در گفت وگو هستیم و همکاری خوبی بین ناظران و دولت وجود دارد.

وی افزود: این یک شاخص مثبت است که موجب خوشبینی ماست، اما قضاوت نهایی در پایان کار کمیته در سه ماه مأموریت خواهد بود.

رییس جمهوری سوریه در ارزیابی خود از طرح ‘کوفی عنان’ نیز گفت: طرح عنان طرح خوبی بود و ما از سر باورمندی با آن برخورد کردیم، مخصوصا بند مربوط به توقف خشونت ها که از نظر ما به معنای توقف عملیات مجرمانه گروه‌های تروریستی و توقف حمایت های کشورهای حامی از آنها بود. طرح عنان همچنان برای حال و آینده کارآیی دارد.

اسد گقت: کشورهایی که داعیه حمایت از طرح عنان را دارند، از این عنوان به طور جعلی و نادرست استفاده می‌کنند. آنها به سود خود می‌دانند که طرح عنان شکست بخورد تا سوریه را متهم کنند که طرح را به شکست کشانده و اینکه سوریه ادامه خشونت‌ها را به مصلحت خود می‌داند. در حالی که این ادعا منطقی نیست و ما نخستین دولتی هستیم که توقف خشونت ها به مصلحت اوست.

وی افزود: به مصلحت برخی کشورها است که طرح شکست بخورد و سوریه را متهم کنند و این سخن را به شورای امنیت ببرند تا قطعنامه‌هایی علیه سوریه صادر کنند. البته برخی به قطعنامه شورای امنیت بسنده نمی‌کنند و برخی حمله نظامی به سبک لیبی می‌خواهند، اما تلاش آنها تا به حال ناکام مانده است. آنها می‌خواهند با شکست طرح عنان خشونت‌ها ادامه پیدا کند.

وی در مورد اینکه ‘آیا طرح مشخصی برای حمله نظامی به سوریه وجود دارد’؟ اظهار داشت: هیچگونه اطلاعاتی در مورد طرح نداریم. برخی کشورها تلاش دارند موضوع را به سوی حمله نظامی بکشانند، اما سوریه مانند نقطه تلاقی گسل‌های زلزله است که اگر دستخوش بازی‌هایی شود، زلزله به سمت‌های مختلف و دوردست‌ها کشیده می‌شود. این موضوع بسیار فراتر از محاسبات برخی‌هاست لذا فکر نمی‌کنم با داشتن کمی عقل به سوی عمل نظامی بروند.

وی گفت: غربی‌ها از یکسو از طرح صلح عنان حمایت و از سوی دیگر طرح براندازی را دنبال می‌کنند. این همان معیارهای دوگانه و نفاق سیاسی است. غربی‌ها از حقوق بشر سخن می‌گویند به اسرائیل سلاح می‌دهند تا فلسطینی‌ها را بکشد. این نفاق غرب تغییر نیافته و نخواهد یافت.

اسد در باره نقش القاعده در حوادث سوریه نیز گفت: شماری از اعضای شبکه تروریستی القاعده در سوریه بازداشت شده‌اند و به عملیات جنایتکارانه خود اعتراف کرده‌اند.

وی در مورد حمایت تسلیحاتی عربستان و قطر از تروریست ها در سوریه نیز گفت:‌ آنها علیه شهروندان سوریه عمل می‌کنند، نمی‌دانم کدام کشور بر اساس باورهای خود عمل می‌کند و کدام کشور بر مبنای باورهای خارجی نقش بازی می‌کند، اما می‌دانیم برخی مسوولان این کشورها با مواضع سوریه طی سال های گذشته مشکل داشته‌ و تلاش کرده اند مواضع اصولی سوریه را تغییر دهند.

اسد همچنین گفت: ما در معرض فشارهای جهانی از سوی بزرگ‌ ترین کشورهای جهان و بسیاری از کشورهای منطقه قرار گرفته ایم که بسیار طاقت فرساست، با این همه با خصلت میهن دوستی به مقابله با آن برخاسته ایم.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو تصریح کرد: ما همچنین بهای بی ثباتی در عراق را می پردازیم. سوریه و ایران بیش از سایر کشورها به حمایت از عراق و ثبات این کشور پس از تجاوز امریکا اهتمام داشته اند، زیرا بی ثباتی در عراق زیان آور خواهد بود.

وی افزود: نابسامانی اوضاع عراق به نابسامانی اوضاع در ایران و سوریه یا کشورهای همجوار منجر می شود، همین امر درباره سوریه هم صدق پیدا می کند. ما در مدیترانه، خلیج فارس و دریای سیاه بافت اجتماعی مشابه یکدیگر داریم، کشورهایی که برای حمله به منطقه نقشه می کشند برای تجزیه آن برنامه دارند اگر یکی از این کشورها تجزیه شود، پیامد ‘دومینویی’ خواهد داشت که به هر سمت و سو می رود و نمی توان آن را به شرق یا غرب یا حتی شمال و جنوب محدود کرد .

وی در ادامه افزود: امریکایی ها بر حسب منافع و طبق دیدگاه خود، سیاست موقت را دنبال می کنند؛ چه کسی القاعده را اختراع کرد؟ آیا افغانستان یا پاکستان آن را اختراع کردند یا امریکا با پول کشورهای عربی؟

بشار اسد اضافه کرد: این امر شناخته شده است، آنها از القاعده حمایت می کردند و در دهه هشتاد از زبان ‘رونالد ریگان’ رئیس جمهوری وقت امریکا آنان را ‘رزمندگان آزادی’ می نامیدند پس از چند سال یا چند دهه به ‘تروریست’ ها تغییر نام دادند، اکنون برخی از آنان بازگشته اند تا با آمریکایی ها تعامل کنند و حالا می گویند تندروهای خوب داریم و تندروهای بد.

وی افزود: آنها نقش تقسیم می کنند و طبق وضعی که امریکا در آن به سر می برد، نام گذاری ها و اصطلاحات را تغییر می دهند. اگر القاعده به کشوری حمله کند که امریکا از ان خوشش نمی آید، انها خوبند، ولی چنانچه به منافع امریکا و همپیمانان آن در منطقه ای خاص حمله کنند، آنها بد هستند. این منطق امریکایی است .

بشار اسد در پاسخ به سووالی در خصوص طرح خاورمیانه جدید گفت: کشمکش میان دو طرح در جریان است و این کشمکش تازگی ندارد، قدمت آن هم به قدمت استعمار است ولی با شکل اخیر این طرح استعماری، خاورمیانه جدید نامیده شد.

وی افزود: ما در سوریه از سال ها پیش گفتیم که با نام خاورمیانه جدید مخالفتی نداریم ، اما محتوای خاورمیانه جدید خاورمیانه مقاوم است در برابر هر طرحی که از خارج می آید، در مقابل دیکته کردن ها، اشغالگری ها و سلطه گری ها مقاومت می کند، طرحی است که خاستگاه ان ملت های منطقه و منافع ملت هاست.

اسد افزود: این تحلیل دقیق و واقعی ‘خاورمیانه جدید’ است که البته جزئیات فراوانی دارد، به اعتقاد من این کشمکش ادامه خواهد یافت، ولی ما به عنوان کشورها و ملت های منطقه هرگز اجازه نمی دهیم طرحی در این منطقه عملی شود، مگر اینکه بیانگر منافع ما باشد.

وی درخصوص ادامه حمایت از مقاومت تصریح کرد: این موضوع به تمایل ملت ها بستگی دارد وقتی ملتی بر اساس اصول و منافع تصمیم می گیرد که از مقاومت حمایت کند باید از آن حمایت کرد. ما در آینده به ویژه در سیاست خارجی هیچ تصمیمی اتخاذ نمی کنیم که با منطق مردمی، آداب و رسوم و رویکرد عموم آحاد ملت در تناقض باشد.

**۱۵۳۶** ۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۵۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.