بشار اسد کیست چگونه زندگی می کند؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

بشار اسد رئیس جمهور ۴۷ ساله سوریه کار را خود را به صورت طبیعی ادامه می دهد و جلساتی را با مشاوران خود برگزار می کند. در او آثار خستگی یا بحران یا فشار دیده نمی شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بشار اسد سومین فرزند حافظ اسد در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۵۶ در سوریه به دنیا آمد. وی در رشته چشم پزشکی در دمشق و لندن تحصیل کرده‌است. حافظ اسد از سال‌ها پیش از مرگ خود، پسر بزرگش، باصل اسد را برای جانشینی خویش تعلیم داده بود، اما یک سانحه رانندگی مشکوک در سال ۱۹۹۴ جان او را گرفت و پسر دوم خاندان اسد، بشار اسد که تا آن زمان علاقه چندانی به سیاست نشان نمی‌داد و در لندن در حال تحصیلات پزشکی با تخصص چشم  پزشکی بود، به صحنه سیاست کشانده  شد.

در سال ۲۰۰۰ بشار اسد به عنوان تنها کاندیدای ریاست جمهوری سوریه به جانشینی پدرش حافظ اسد انتخاب شد. وی در این انتخابات ۹۷ درصد آرا را به دست آورد.بشار اسد در سال ۲۰۰۷ هفت سال دیگر برای ریاست جمهوری سوریه انتخاب شد. وی در آن سال در همه پرسی، ۱۱ میلیون رای مثبت آورد و فقط حدود ۲۰ هزار نفر با ادامه ریاست جمهوری وی مخالفت کردند.بشار اسد نماینده حزب حاکم (البعث) است که از حاکمیت سوریه را در دست دارد.حافظ اسد، پدر بشار اسد تا سال ۲۰۰۰ میلادی که درگذشت، حکمران سوریه بود.

خانواده بشار اسد

اسما اسد، متولد۱۱ اوت ۱۹۷۵ است. وی همسر بشار اسد و بانوی اول سوریه محسوب می گردد. وی همچنین فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه کینگز لندن است.

“اسما” سرمنشأ طرح هایی برای توسعه روستایی و نیز عامل برگزاری تعدادی از اتفاقهای فرهنگی سوریه بود. خانواده “اسما” و “بشار” پیش از ازدواج با یکدیگر آشنایی داشتند. مادر وی، دبیر اول سفارت سوریه در لندن بود و خانواده اش در مناصب بالای دیپلماتیک قرار داشتند.


اسد و اسماء دارای سه فرزند می باشند، حافظ ۸ ساله و کریم ۴ ساله و یک دختر ۶ ساله که همگی در یک بلوک آپارتمانی بر روی تپه ای مشرف به دمشق زندگی می کنند.

یکی از ماجراهای جالب توجه دربارهٔ بانوی اول سوریه مربوط به زمانی است که در سال ۲۰۰۰ با «بشار اسد»، ازدواج کرد. وی اولین کاری که انجام داد ناپدید شدن از دید عموم بود؛ بعد از آن معلوم شد در این مدت به طور ناشناس در سراسر سوریه تردد کرده تا از نزدیک با مشکلات کشورش آشنا شود و قبل از آنکه مردم هرگونه تصور قبلی دربارهٔ وی پیدا کنند او مردم خود را بشناسد.

نحوه زندگی رییس جمهور سوریه از نگاه رسانه ها

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بخشی از زندگی بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سایه افزایش تهدیدات به حمله نظامی خارجی علیه این کشور پرداخت.

 یک بازرگان سوری که در ارتباط با مراکز قدرت در سوریه است به خبرگزاری  فرانسه گفت: بشار اسد رئیس جمهور ۴۷ ساله سوریه کار را خود را به صورت طبیعی ادامه می دهد و جلساتی را با مشاوران خود برگزار می کند. در او آثار خستگی یا بحران یا فشار دیده نمی شود.

یک دیپلمات اروپایی که معمولا میان بیروت و دمشق در رفت و آمد است هم گفت : اسد در خط ملی و داوطلبانه حرکت می کند.


کارشناس دیگری در امور سوریه که خواست نامش اعلام نشود گفت که اسد از پدرش “حافظ اسد” خونسردی را به ارث برده است اما اگر او بنا بر ادعاها دستور حمله شیمیایی را صادر کرده باشد نشان می دهد بشار حکمت را از پدرش به ارث نبرده است.

یک زن هم که اسد و همسرش را هر از گاهی ملاقات می کند هم گفت: زندگی این دو، بسیار طبیعی است . اسماء (همسر بشار اسد) به میزان بسیاری درگیر ساخت موزه کودکان در مرکز دمشق است. این زوج وقت بسیاری را به همراه فرزندان خود می گذرانند. در چند هفته اخیر تنها تغییر روی داده این است که در جای قبلی خود نمی خوابند.

رویترز می نویسد: بشار اسد سعی می کند تصویری از یک رهبر آرام و آماده مقابله با بزرگترین چالش از زمان برعهده گرفتن قدرت در ۱۴ سال قبل تاکنون ارائه کند و این در حالی است که آمادگی های کشورهای غربی برای حمله نظامی به سوریه روبه افزایش است.

یک بازرگان  سوری که در ارتباط مراکز قدرت در سوریه است افزود: در کاخ ریاست جمهوری دمشق، همه چیز آرام است. فعالیت ها در مسیر طبیعی در جریان می باشند. هیچ اثری از بحران یا عصبانیت نیست. برای فرماندهی ارتش سوریه نیز همین وضعیت برقرار است.ارتش تا نهایت می جنگند.

او افزود: اسد به مشاورانش گوش فرامی دهد اما تصمیمات خود را به تنهایی اتخاذ می کند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.