بعدازلباس ها رستوران هاهم قلابی شدند!

ماجرای برند‌های تقلبی و کپی‌برداری از نمونه‌های معروف برند‌ها در حوزه پوشاک یا خودرو یا لوازم‌التحریر این روز‌ها به حوزه‌ی رستوران‌داری هم رسیده است.

از سال‌ها پیش نمونه‌های تقلبی برند‌های معروف در بازار لباس دیده می‌شد. به‌طور مثال شرکت‌های متفرقه با تولید پوشاک بی‌کیفیت و گذاشتن نام برند‌های معروف با تغییر کوچکی در لوگوی آن یا تغییر یک حرف از حروف تشکیل‌دهنده‌ی نام آن برند تلاش می‌کردند به بیننده القاء کنند که کالای تولیدی آنها در واقع مشابه کالاهای اصلی است.

Cony، samsunc، LC و نمونه‌های مشابه آن در بازار لوازم خانگی زیاد دیده می‌شود. از جمله در بازار پوشاک نیز هم‌اکنون برندهای تقلبی مانند Nice، bos، adedas دیده می‌شود که در نگاه اول می‌تواند نام برندهای اصلی را به مخاطب القاء کند.

با این وجود تاکنون این روش بیشتر در کالاهای پرمخاطب استفاده می‌شد، اما ظاهرا این موضوع به حوزه‌ رستوران‌ها نیز رسیده است.

در حال حاضر چند رستوران بزرگ در دنیا وجود دارد که نام آنها برای همه آشناست. این رستوران‌های زنجیره‌ای اغلب در نقاط مختلف دنیا شعبی دارند، گرچه به دلایلی از حضور آنها در ایران ممانعت شده است. با این وجود برخی سوء‌استفاده‌کنندگان از این فضا تلاش کردند که رستوران‌هایی با نام‌های مشابه دایر کنند.

استفاده از واژه‌های نام‌ مفهوم در کنار هم برای به‌کار بردن حرف اول این واژه‌ها طوری که از کنار هم قرار گرفتن آنها نامی مشابه با برند خارجی معروف تشکیل شود، هم‌اکنون به روال در حوزه‌ رستوران‌داری تبدیل شده است.

تداعی برند‌های kfc، kentaci از جمله روشهایی است که برخی رستوران‌ها به‌صورت زنجیره‌ای در کشور در پیش گرفته‌اند و با طراحی لوگو و سردر مشابه نمونه‌های خارجی این‌گونه به بیننده القاء می‌کنند که توانسته‌اند نمایندگی این رستوران‌ها در ایران را دریافت کنند.

گرچه در ایران حق مالکیت معنوی وجود ندارد و طرف‌های خارجی نمی‌توانند نسبت به چنین سوء‌استفاده‌هایی اقدام کنند، اما نکته این است که مردم نیز نباید در برخورد با این مراکز تصور غلطی از واقعی‌بودن آنها داشته باشند. هرچند که جای نهادهای نظارتی نیز در چنین بازاری خالی است.

۴۵۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.