بعد از خودکفایی در تولید؛ مسیرهای صادراتی گازمایع اعلام شد

۰۹اردیبهشت،

LPG_Tanker.jpg

معاون بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران مسیر‌های صادراتی گاز مایع تولیدی کشور را اعلام کرد.

محمدرضا مظلومی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این‌که با راه‌اندازی واحد‌های تازه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک تولید گاز مایع کشور به ۱۲٫۵ میلیون لیتر در روز رسید، گفت: بر این اساس در حال برنامه‌ریزی برای صادرات گاز مایع هستیم.

وی از کشور‌های افغانستان و پاکستان به عنوان مسیر‌های صادراتی گاز مایع تولیدی کشور خبر داد و گفت: در حال مذاکره با این دو کشور برای صادرات این محصول هستیم.

مظلومی با اشاره به این‌که هزینه‌ حمل گاز مایع در قرار‌داد‌های سوآپ کاهش می‌یابد، گفت: براین اساس قرار است با توجه به این‌که تولید این فرآورده افزایش چشم‌گیری یافته است، بعضی از قرار‌داد‌های صادرات گاز مایع به همسایه‌های شمالی به قرار‌داد‌های سوآپ تبدیل شود.

به گفته معاون بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال قبل ۱۴۰ هزار تن گاز مایع به کشور وارد شد.

پیش از این علی‌رضا ضیغمی – معاون وزیر نفت- در گفت‌وگو با ایسنا از خودکفایی کشور در تولید گاز مایع در کشور خبر داده و گفته بود: واردات این فرآورده به ایران متوقف شد.

وی با اشاره به این که تا چندی پیش روزانه ۸۰۰ تن گاز مایع از کشور‌های همسایه وارد می‌کردیم گفت: با راه اندازی تکمیل طرح توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند- اراک هم‌اکنون روزانه ۱٫۵ هزار تن گاز مایع مازاد بر نیاز در کشور تولید می‌شود.

به گفته ضیغمی قبل از اجرای پروژه‌های توسعه پالایشگاه‌ها، حجم تولید گاز مایع کشور در سال ۸۴، معادل ۹ میلیون لیتر در روز بود که امروز به ۱۲٫۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گزارش ایسنا، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با توجه به خودکفا شدن کشور در تولید گاز مایع از افزایش سهم این فرآورده در سبد سوخت کشور خبر داد و گفت: تعداد جایگاه ‌های LPG افزایش خواهد یافت.

البته مصطفی کشکولی تاکید کرد: جایگاه‌های LPG در شهرهایی ایجاد می‌شود که نزدیک به واحدهای تولید کننده گاز مایع باشد.

در حالی توجه به جایگاه‌های LPG دوباره در حال افزایش است که پیش از این شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم به تبدیل این جایگاه‌ها به عرضه کننده سوخت CNG گرفته بود.

به گزارش ایسنا، هم اکنون ۱۶ باب جایگاه LPG با ۱۳۶ نازل در حال عرضه گاز مایع به خودروها می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.