بعضی از زندان‌های کشور سه برابر ظرفیتشان زندانی دارند

POURMAND-14.jpg

اولین نشست هم‌اندیشی قضایی ـ انتظامی پیشگیری از وقوع جرم سرقت با حضور رییس کل دادگستری استان یزد، قضات این استان و روسای کلانتری‌های شهرستان‌های استان یزد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، توکل حیدری ـ رییس کل دادگستری استان یزد ـ طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه سلامت و امنیت دو نعمت از نعمت‌های بزرگ الهی است، تصریح کرد: خوشبختانه احکام قاطع و محکمی در محاکم بدوی و تجدیدنظر استان برای سارقان صادر شده و در ۶ ماهه اول سال جاری نیز آمار سرقت در استان کاهش چشمگیری داشته است.

وی با تاکید بر اینکه به سارقان کمتر مرخصی داده می‌شود، افزود: نیروی انتظامی استان نیز گام‌های موثری جهت برخورد با سرقت و سارقان برداشته و اقدامات خوبی در زمینه اجرای احکام دستگاه قضایی انجام داده است.

رییس شورای قضایی استان یزد با تاکید بر اینکه برخورد با سرقت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: مساله سرقت به طور مستقیم با امنیت جامعه در ارتباط است و موجب ناامنی و افزایش احساس ناامنی در جامعه می‌شود؛ لذا در این زمینه مسئولیت سنگینی داریم.

حیدری خاطرنشان کرد: آمار سرقت از لحاظ کمیت در استان کاهش پیدا کرده است ولی کیفیت سرقت قابل مقایسه با سالهای گذشته نیست و سارقان به شیوه‌های جدید مبادرت به سرقت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید فرصتها را از مرتکبان جرایم گرفت و کاری کرد که مجرمان ترس و واهمه شدیدی از ارتکاب جرایم خصوصا سرقت داشته باشند.

در ادامه این نشست، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد با بیان اینکه افزایش پرونده‌های ورودی در سال‌های اخیر یکی از مشکلات دستگاه قضایی است، اظهار کرد: طی سال ۸۷ حدود هشت میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شده که این آمار در سال ۸۹ به ۱۳ میلیون پرونده رسیده است و از این تعداد پرونده یک میلیون جرم اتفاق افتاده است.

سید علی‌اصغر رفاهی با بیان اینکه آمار پرونده‌های ورودی دستگاه قضایی کشور نسبت به سایر کشورها آمار بسیار بالایی است، اظهار کرد: آمار زندانیان نیز ۲۲ تا ۲۳ درصد رشد داشته است و در حال حاضر در بعضی از زندانها سه برابر ظرفیت زندان افراد زندانی هستند.

وی یادآور شد: رشد ۱۳ درصدی طلاق در کشور، افزایش آمار معتادان و وجود بیش از ۷۰۰ سارق در زندانهای استان یزد دستگاه قضایی را به این نتیجه رسانده تنها برخورد و مقابله جواب نخواهد داد و باید پیشگیری در اولویت قرار گیرد.

رفاهی تاکید کرد: قوای سه گانه باید در کنار هم اما بدون موازی‌کاری و با دخالت دادن مردم از وقوع جرایم در جامعه پیشگیری کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.