بلایی که کرونا بر سر میراث جهانی آورد

یونسکو در گزارشی جدید از تبعات منفی همه‌گیری کرونا بر بیش از هزار محوطه جهانی خبر داده و اعلام کرده پیش‌بینی می‌شود این تاثیرات منفی ماه‌ها و حتی سال‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش ممتازنیوز، یونسکو با بررسی گسترده محوطه‌های حاضر در فهرست میراث جهانی و از طریق گفت‌وگو و نظرسنجی از مدیران این مکان‌ها، گزارشی را با عنوان «میراث جهانی در مواجهه با کووید-۱۹» منتشر کرده است. 

در این گزارش آمده است: بسیاری از شرکت‌کنندگان در این بررسی پیش‌بینی کرده‌اند تبعات منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تا ماه‌ها و حتی سال‌ها همچنان گریبان‌گیر میراث جهانی یونسکو باشد، همچنان که در دوران اوج این بیماری اعلام شد ۹۰ درصد از کشورها محوطه‌های جهانی خود را یا به صورت کامل و یا نسبی تعطیل کرده‌اند. 

در فوریه ۲۰۲۲ به طور متوسط ۷۱ درصد از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو تعطیل بودند. 

همچنین بر اساس یافته‌های این بررسی، شمار بازدیدکنندگان از میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۶۶ درصدی همراه بوده است و به طور متوسط ۴۰ درصد از کارکنان دائم و ۵۳ درصد از کارکنان موقت این محوطه‌ها شغل خود را از دست داده‌اند. 

شرکت‌کنندگان در این بررسی از تاثیرات چشم‌گیر همه‌گیری کرونا بر جوامع محلی ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که درآمدهای حاصل از این محوطه‌ها به دلیل کاهش بازدیدکننده نزول شدیدی داشته و برخی از این محوطه‌ها با حفاری‌های غیرقانونی، غارت آثار و وندالیسم آثار تاریخی همراه بوده که در نتیجه کاهش نظارت بر این محوطه‌ها ایجاد شده است.  

ایتالیا با ۵۴ محوطه ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی، بیشترین تعداد محوطه‌های ثبت‌شده در یونسکو را داراست و پس از آن چین با ۵۳ محوطه، اسپانیا با ۴۷ و  آلمان و فرانسه هر دو با ۴۴ محوطه قرار دارند. 

هند، مکزیک، انگلستان، روسیه، آمریکا، ایران (۲۳ محوطه) و ژاپن نیز به ترتیب دارای بیشترین شمار محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.