بلندمرتبه‌سازی در تهران از اولویت‌های وزیر تازه مسکن

فروردین ۱۴۰۳

با توجه به نیاز کشور به مسکن و کمبود زمین خالی در تهران، بلندمرتبه‌سازی به عنوان یکی از روش‌های افزایش تولید واحدهای مسکونی مطرح می‌شود و طی سال‌های اخیر ساخت و سازها در تهران به سمت برج‌سازی رفته که شاید این امر گریزی برای جبران کمبود مسکن و زمین در کلان‌شهر‌ تهران باشد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،با توجه به نیاز کشور به مسکن و کمبود زمین خالی در تهران، بلندمرتبه‌سازی به عنوان یکی از روش‌های افزایش تولید واحدهای مسکونی مطرح می‌شود و طی سال‌های اخیر ساخت و سازها در تهران به سمت برج‌سازی رفته که شاید این امر گریزی برای جبران کمبود مسکن و زمین در کلان‌شهر‌ تهران باشد.

حال که تدوین ضوابط فنی، معماری، شهری و بلند مرتبه‌سازی در برنامه‌های وزیر تازه راه و شهرسازی ذکر شده باید دید وزیر راه و مسکن دولت تدبیر و امید چه راهی برای کمبود مسکن، تولید مناسب و بلندمرتبه‌سازی همراه با حفظ چهره شهر در پیش می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اواخر تیرماه امسال بازهم بلند مرتبه‌سازی و مباحث مربوط به آن در شورای شهر تهران قوت گرفت که با اعتراض به روند بلند مرتبه‌سازی بدون ضابطه در شهر تهران و ارائه نشدن آیین نامه، مقرر شد این موضوع طی نامه‌ای از سوی شورای شهر به شهرداری تهران جهت بررسی ارسال شود.

این جلسه که با اعتراض اعضای شورای شهر تهران همراه بود، مقرر شد نامه‌ای از سوی شورای شهر به شهردار تهران برای بررسی موضوع ارائه شود اما با گذشت یک ماه از این جلسه هنوز خبری از پاسخ نامه دریافت نشده است.

شاید نظر مثبت وزیر تازه راه و شهرسازی در کنار شهرداری تهران مزید بر نتیجه‌گیری و تصمیم بلندمرتبه‌سازی‌ها شود.

چراکه مسئولان و کارشناسان بخش مسکن، نیاز به بلندمرتبه‌سازی در کلان‌شهرها را از جمله راه‌های تامین مسکن در کلان‌شهرها می‌دانند و معتقدند: ساخت ساختمان‌های بلند به شرط تامین خدمات زیربنایی و تامین معابر مناسب در تهران ممکن است.

برخی کارشناسان و شهرسازان نیز بر این‌باورند که زمین‌های خالی موجود در تهران با در نظر گرفتن رفت‌و آمد، تامین معابر و زیرساخت مناسب، ظرفیت ساخت ساختمان‌های بلند را دارد و این ساخت و سازها به تامین مسکن در شهر تهران کمک قابل توجهی می‌کند.

فریبرز واحدی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران بلند مرتبه‌سازی و افزایش ساخت ساختمان‌های با تراکم بالا را بسته به نیاز محله و منطقه شهری می‌داند و معتقد است: ابتدا باید امکانات شهری برای ساخت اینگونه ساختمان‌ها و جمعیت ساکن در این واحدها در نظر گرفته شود چرا که در غیر این صورت به بافت شهری آسیب می‌رسد.

به گفته وی برای ساخت و ساز متراکم و بلند مرتبه‌سازی، ابتدا باید امکانات شهری مورد نیاز همچون معابر شهری، پارکینگ و فضای مناسب شهری، مجموعه‌های فرهنگی و … پیش‌بینی شود و در صورت ایجاد این امکانات می‌توان بلند مرتبه‌سازی را برای محله‌های شناسایی شده تجویز کرد.

واحدی تاکید کرد: اگر بلند مرتبه‌سازی‌ها بدون در نظر گرفتن این عوامل انجام شوند به بافت شهری آسیب می‌زنند.

خواجوی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن کارکنان نیز معتقد است: وزارت راه و شهرسازی باید بافت‌های فرسوده تهران و کلان‌شهرها را بخرد و با بلندمرتبه‌سازی برای مردم خانه‌ فراهم کند.

به گفته وی ۷۰ درصد بافت‌های تهران فرسوده می باشند که وزارت راه و شهرسازی می‌تواند این بافت‌های فرسوده را بخرد و بلندمرتبه‌سازی کند یا در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار دهد تا از این طریق مردم صاحبخانه شوند.

هم اکنون ضوابط بلند مرتبه‌سازی در تهران در حال تهیه است که توجه وزیر تازه راه و شهرسازی به بلندمرتبه‌سازی بیانگر توجه به چهره شهر در کنار تامین مسکن مورد نیاز کشور است بنابراین تصویب این طرح احتمالا قوت می‌گیرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.