بلندپروازیهای میلیاردی قطر در فرانسه

 هتل لوور، کنکورد و کاخ مدیترانه و مارتینز در سواحل آزور و حتی ساختمان فیگارو در مرکز توجه شیخ نشین ذره بینی خلیج فارس قرار گرفته و عزم خرید آنها را دارد. بعد از ورود قطر به بورس پاریس، خرید چند درصد از سهام شرکت توتال و همچنین ورود به ساختمان سازی در حومۀ پاریس، قطریها به شدت در حال سرمایه گذاری در بخش های مختلف فرانسه هستند. هرچند در نگاه اول سرمایه گذاریهای هنگفت قطر در اروپا و سودآوری این شیخ نشین کوچک می تواند مُسکنی برای اروپای بیمار و بحران بدهی ها باشد، اما با این حال رشد سریع قطر و سرمایه گذاریهای بی اندازۀ این کشور حتی در کانون توجهات مطبوعات فرانسوی قرار گرفته است. گفته می شود قطریها نه تنها در شرکتهای فرانسوی بلکه در بسیاری دیگر از شرکتها در سایر نقاط جهان نیز دست دارند. فولکس واگن و پورشه در آلمان، جنرال موتورز در ایالات متحدۀ آمریکا، هارودز در انگلستان از مهمترین شرکتهایی است که قطریها در آن حضور فعال دارند.
اما به اعتقاد مسئول یک گروه صنعتی در فرانسه” برای قطر، فرانسه فضای اقتصادی مناسب و آرامی در مقایسه با بازارهای انگلستان است”. گفته می شود مجموعه دلایل زیادی در منافع و ارتباط تاریخی میان دوحه و پاریس وجود دارد. گفتنی است طی ۲۰ سال اخیر فرانسه به اولین فروشنده سلاح به قطر تبدیل شده است، مسئله ای که برای قطر به لحاظ وضعیت ژئوپولیتیک، استراتژیک تلقی می شود. از سویی ثروت هنگفتی که قطریها از طریق گاز بدست آورده اند نیز از طریق شرکت فرانسوی توتال محقق شده است. از این رو دوحه برای پاریس شریک استراتژیک است و دولت چپ در فرانسه نیز همانند دولت راستی سابق اهمیت این مسئله را به خوبی می داند.
یکی از دیپلماتهای سابق فرانسوی و از کارشناسان خاورمیانه در موسسه روابط بین الملل پیشینۀ روابط قطر و فرانسه را به سال ۱۹۹۰، زمانی که پدر ملک حمد قدرت را در دست داشت، می داند و می گوید: فرانسه ۸۰% از سلاح های مورد نیاز قطر را تأمین می کند.  گفتنی است قطر همچنین برای خرید ساختمان نئو با مساحت ۲۳ هزار مترمربع با قیمت ۳۰۰ میلیون یورو که روزنامۀ فیگارو در آن قرار دارد، ابراز تمایل کرده است. این ساختمان همچنین بخشی از تشکیلات سفارت ایالات متحدۀ آمریکا را نیز در خود جای داده است.

ترجمه: زهرا خدایی/ ۲۳ ژوئن ۲۰۱۲

۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.