بنابرتصمیم ائتلاف وعلمای بزرگ تاآخرمی‌مانم

علی‌اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (دوشنبه) طی یک نشست خبری در خبرگزاری ایسنا با بیان “برخی از دوستان دو ویژگی را در من سراغ داشتند و به همین دلیل توصیه کردند که در انتخابات حضور پیدا کنم”، گفت: این دو ویژگی در سیاست خارجی و حل معضلات اقتصادی داخلی است. بنده از آنجا که ۱۶ سال وزیر امور خارجه بوده‌ام و به همین مقدار نیز افتخار مشاور بودن مقام معظم رهبری را نیز داشته‌ام، خود را گزینه مناسبی برای حل برخی مشکلات اقتصادی و روابط بین‌المللی می‌دانم.

وی با بیان “زمانی‌که بنده وزیر خارجه شدم، سیاست خارجی صفر و زیر صفر بود”، گفت: سیاست خارجی ایران قبل از انقلاب در امتداد و راستای آمریکا بود و لذا سفیر آن زمان واشنگتن همه‌کاره رژیم به حساب می‌آمد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی لازم بود که یک سیاست خارجی مستقل پایه‌گذاری شود و بر همین اساس و با الهام گرفتن از رهنمودهای رهبر فقید انقلاب و بعداً مقام معظم رهبری و با تبعیت از قانون اساسی به‌سمت استقلال سیاست خارجی پیش رفتیم.

به‌گفته ولایتی سیاست خارجی فراهم‌کننده حرکت‌ها و روابط خارجی است که در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شده و اکثراً از مردم عادی تا تحصیل‌کرده دنبال تصحیح و تقویت روابط خارجی هستند.

ولایتی با اشاره به اینکه کسی می‌تواند در سیاست خارجی موفق عمل کند که تخصص آن را داشته باشد و دنیا نیز او را بشناسد، گفت: دوستان بنا بر همین تشخیصی که از من داشتند، سراغ من آمدند و علاوه بر آن تعریفی که من از اصول‌گرایی دارم که تعریف متفاوتی است و از نظر من هرکسی که به قانون اساسی در گفتار و کردار اعتقاد داشته باشد و تبعیت از مقام ولایت فقیه را اولویت خود بداند اصول‌گراست، اصول‌گرایی مارک اختصاصی برای کسی نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بر همین اساس اضافه کرد: ما در تشکیل کابینه از افرادی که متخصص و مورد اطمینان مردم باشند، استفاده می‌کنیم و قطعاً اگر مردم نیز ببینند که نمایندگان سلایق مختلف اصول‌گرایی در کابینه حضور دارند، اعتماد بیشتری به آن دولت خواهند کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هرکس و هر متخصصی حاضر نیست با هر دولتی کار کند. ولی بنده اطلاع دارم که افراد متخصص در بخشهای مختلف و با کارآیی‌های مختلف حاضر به کار کردن با من هستند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رئیس جمهور یک هماهنگ کننده بین ارکان و اعضای دولت است، به مشورت‌پذیری دولت به‌عنوان یک اصل اشاره کرد و گفت: قطعاً کار رئیس‌جمهور این نیست که به وزرایش دستور بدهد. معتقدم هر وزیری باید اختیارات یک رئیس‌جمهور را داشته باشد و رئیس‌جمهور بیشتر هماهنگ کننده بین وزرا باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: “ما باید با آمریکا تهدیدزدایی کنیم، نه تنش‌زدایی” تبعات چنین نگاهی از نظر وی چیست، گفت: به‌نظر من تهدیدزدایی شکل شدت‌یافته تنش‌زدایی است. بنده نظرم این است بدون آنکه تعریضی به کاندیداها داشته باشم، پیشگیری را بهتر از درمان می‌دانم. لذا باید صبر کنیم تا تهدید تبدیل به تنش شود و بعد آن تنش را معالجه کنیم. بنابراین اگر ابتدای کار تنش‌زدایی کنیم، می‌توانیم درمان بهتری نیز داشته باشیم.

ولایتی در خصوص جایگاه حقوق شهروندی در دولت آینده‌اش نیز گفت: ایرانی درجه یک و دو ندارد. ایرانی، ایرانی است و هرکس هرجای ایران است از سرخس تا خرمشهر و از چابهار تا بندرعباس ایرانی است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: اولین اصل برای ما این است که همه ایرانی‌ها برای ما مساوی هستند و عدالت اقتضا می‌کند که امکانات موجود در کشور به‌صورت مساوی در اختیارات همه قرار بگیرد از فرصت‌های شغلی گرفته تا موارد جزئی دیگر.

وی افزود: آزادی‌های مصوب در قانون اساسی برای آحاد ملت ایران به‌صورت آزادی و برابر وجود دارد.

ولایتی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه وی امضای قرارداد NPT را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: البته باید توجه داشته باشید که NPT در زمان بنده اجرا نشده است و قبل از من این امضا صورت گرفته است، ولی باید بگویم بنده از NPT دفاع می‌کنم چرا که در آن چارچوب‌هایی وجود دارد که استفاده ما را از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأیید می‌کند.

خبرنگاری از ولایتی پرسید: “آیا ائتلاف شما با پورمحمدی به قبل از زمان ثبت‌نام شما برای انتخابات ریاست‌جمهوری بر‌می‌گردد یا خیر؟”، که این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد: ما از قدیم رابطه دوستانه‌ای با آقای پورمحمدی داشته‌ایم. وی به‌صورت مستقل تشخیص داد که بنده گزینه بهتری هستم و جا دارد بنده هم از این حسن‌ظن او تشکر کنم.

وی افزود: ان‌شاءالله بتوانیم از دوستانی که به ما کمک می‌کنند در دولت آینده‌مان استفاده کنیم و تأکید می‌کنم کسانی که به بنده کمک کرده‌اند و با من ائتلاف کردند ویا نکردند در دولتم خواهند بود.

ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً مدیرکل آژانس انرژی بین‌المللی گفته است که ایران توضیحات بیشتری در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌اش نمی‌دهد و سیاست این کاندیدا در صورت پیروزی در انتخابات در این زمینه چه خواهد بود، اظهار داشت: ما مصمم هستیم که این گفت‌وگوها را ادامه دهیم و حتی تا جایی‌که بنده اطلاع دارم، دولت کنونی بنایش ادامه مذاکرات با ۱+۵ است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: باید دو طرف برای حل مشکلات مصمم باشند. اگر فقط یک طرف مشتاق به حل مشکلات و مناقشات باشد، نمی‌توان گام‌هایی را برداشت. سیاست من در مورد مذاکرات با ۱+۵ بعد از مرحله انتخابات مشخص خواهد شد. منتهی به‌طور کلی بر ادامه مذاکرات با دقت بیشتری تأکید خواهیم داشت.

وی در خصوص نقاط ضعف و قوت مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: مذاکره کنندگان ما بسیار روشن و قوی از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده و می‌کنند و ایستادگی آنها بر حفظ حقوق جمهوری اسلامی ایران متمرکز است و امیدواریم که جمهوری اسلامی ایران بتواند این فرآیند مذاکره را ادامه دهد.

ولایتی دست‌یابی به پیشرفت‌های فناوری‌های هسته‌ای و پایبندی به قواعد NPT را از مزایای مذاکرات ایران با ۱+۵ دانست و در خصوص نقاط ضعف این مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: بنده معتقد نیستم که لفظ نقطه‌ضعف را درخصوص مذاکرات به‌کار ببرم، اما باید کارهایی به‌صورت تکمیلی صورت می‌گرفت.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: می‌توانستیم با تک‌تک اعضای ۱+۵ به‌صورت جداگانه مذاکره‌هایی را داشته باشیم، چرا که لزوماً این ۶ کشور دیدگاه‌های یکسان و مشترکی ندارند که بر اساس آن عمل کنند. بنده با تجربیاتی که داشتم، معتقدم که کارهای جنبی می‌تواند کنار مذاکرات صورت بگیرد. چرا که کار دیپلماسی در صحنه بین‌المللی کار متنوع و چندطرفه است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بالاخره وی به‌نفع قالیباف کنار می‌کشد یا خیر،‌ گفت: بنده ضمن حفظ دوستی و همکاری با همه کاندیداهایی که داشته‌ام، باید بگویم که تا آخر ادامه می‌دهم و انتخاب به‌عهده مردم است و این همان تصمیمی است که ما در آخرین جلسه ائتلاف با حضور علمای بزرگ گرفتیم. بنابراین همه با هم تا پای صندوق می‌رویم و مردم هستند که انتخاب می‌کنند چه‌کسی رئیس‌جمهور می‌شود.

ولایتی در خصوص ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور برای توسعه اقتصادی نیز گفت: کسانی‌که می‌گویند ما ظرفیت توسعه اقتصادی را با وضعیت موجود نداریم، اصولاً اقتصاددان‌های بدبینی هستند. ما براساس واقع‌بینی حرکت می‌کنیم و ظرفیت‌های ایران را بیشتر می‌دانیم و وظیفه دولت است که ظرفیت‌های جامعه را شکوفا کند. اگر کارها به دست مردم سپرده شود موانع نیز از پیش‌ِرو برداشته خواهد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که منظور شما از “آشتی با دنیا” چیست، اظهار داشت: ما در حوزه سیاست بین‌المللی،‌ غیرمتعهدها و اجلاس بیداری اسلامی را داشتیم که هردوی آنها موفقیت‌آمیز بود. در سیاست‌های قبلی باید روابط دوجانبه فعال‌تر شود. ما حدود ۲۰۰ کشور در دنیا داریم که عضو سازمان ملل متحد هستند ولی رابطه خارجی ما به چند کشور خلاصه شده است. یک کشور را در آمریکای لاتین پیدا کرده‌ایم و ۱۰ بار به آنجا سفر می‌کنیم اما به کشور همسایه خود که نقش زیادی را در تأمین امنیت دارند نمی‌رویم. اولویت نخست ما همسایگان ما هستند، چرا که هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که با ۱۳ کشور مسلمان هم‌مرز باشد. باید از دین و تاریخ مشترک خود با همسایه‌ها به‌نحو احسن استفاده کنیم.

وی بر همین اساس به نشست‌های اکو و D۸ اشاره کرد و گفت: اکو و D۸ در زمان من شکل گرفت و معتقدم اگر کیفیت کار اکو و D۸ بالا نرفته است، پایین هم نیامده است. رهبری نظرشان توسعه روابط با دیگر کشورهاست و اگر بخواهیم به رهنمودهای ایشان عمل کنیم، باید تقویت روابط را داشته باشیم.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وی در حل معضلات اقتصادی چه برنامه‌هایی را اولویت خود قرار خواهد داد، گفت: البته بنده از قبل هم گفته بودم برای حل مشکلات اقتصادی سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارم که در برنامه کوتاه‌مدت، ۱۰۰روزه بر مسائل و مشکلات فوری فائق خواهیم آمد. بنابراین مسائل فوری و حاد راه‌حل فوری را می‌طلبد و مسائل مزمن راه‌حل درازمدت را می‌خواهد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما وقتی می‌گوییم گرانی نقطه به نقطه ۴۰ درصد است و وقتی قیمت گوشت ماه قبل با امروز تفاوت دارد، چاره‌ای نداریم که به‌صورت فوری با راه‌حل‌های کوتاه‌مدت بر مشکلات فائق آییم.

وی به برنامه‌های خود برای حل مشکلات خود در کوتاه‌مدت اشاره کرد و افزود: یکی از آنها ترخیص اجناس گمرکی است. بسیاری از اجناس مردم در گمرک ممکن است در گرمای بنادر از بین برود. ما نیاز داریم که با یک تصمیم قاطع و راه‌حل‌های پیشنهاد شده، اجناسی را که در گمرک حبس شده‌اند ترخیص کنیم.

ولایتی راه‌حل دوم را دادن فرصت ۶ماهه به کارخانه‌دارها و تولیدکننده‌ها در جهت معافیت مالیاتی عنوان کرد و افزود: ما باید بتوانیم یک تنفس ۶ ماه را به کارخانه‌دارانی که تولیدشان تعطیل ویا بیکار شده‌اند بدهیم و این کار را می‌توان با تصویب طرح دوفوریتی در مجلس عملی کرد و در مقابل این قول را به آنها بدهیم که تولیدات خود را تا ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش دهند. بنابراین اگر کالاهای‌مان از گمرک ترخیص شوند و از طرف دیگر تولید فزاینده کارخانه‌ها را داشته باشیم، به رونق اقتصادی دست خواهیم یافت و این ارزیابی نسبی ماست.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی را برای بخش سلامت در دولتش خواهد داشت، گفت: برنامه درازمدت ما درمان رایگان و اصلاح کامل بیمه است و علاوه بر آن طرحی به‌نام سلامت ایرانیان را داریم. امروز خدمات درمانی ما فقط ۳۵ درصد هزینه درمان را تأمین می‌کنند. پیش‌بینی‌ای که در برنامه پنجم داریم این است که مردم در آینده فقط ۳۰ درصد هزینه درمان را پرداخت خواهند کرد و ان‌شاءالله به‌سمتی پیش می‌رویم که در برنامه ششم درمان به‌صورت صددرصد رایگان شود که اگر چنین شود مشکل سلامت نیز حل خواهد شد.

نوشته بنابرتصمیم ائتلاف وعلمای بزرگ تاآخرمی‌مانم اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.