بندی که ۳ ساعت وقت مجلس را گرفت و به تلفیق برگشت

فارس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه کل کشور، جزء ۳ بند یک ماده واحده این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از عدم تصویب چندین پیشنهاد، آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ ارجاع دادند.

در این بند آمده بود: بانک‌های عامل دولتی و بانک‌های غیردولتی طرف قرارداد با صندوق توسعه ملی موظفند در اعطای تسهیلات به قراردادهای بالادستی با تضمین وزارت نفت قراردادهای طرح‌های بالادستی نفت را به عنوان تضمین بازپرداخت قبول کرده و با وثیقه گرفتن سایر طرح‌ها و صنایع پایین‌دستی مربوط به نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی، ‌تسهیلات ارزی و ریالی مورد نظر را به متقاضیان بخش غیردولتی پرداخت کند.

اصل این ماده با ۹۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه رد شد و حذف آن نیز با ۶۸ رای موافق، ۷۱ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس رای نیاورد.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از عدم رای آوری اصل و حذف این بند، گفت: حدود ۳ ساعت بررسی این بند وقت مجلس را گرفت درحالی که باید کمیسیون تلفیق دقت می‌کرد و متن را روشن و منقح می‌نوشت.

لاریجانی با طرح این سؤال از کمیسیون تلفیق که چرا متن این بند را خلاف برنامه نگارش کردید؟ گفت: اگر این بند روشن‌تر نوشته می‌شد، صندوق توسعه ملی هم سوراخ نمی‌شد و مشکلی از این جهت به وجود نمی‌آمد.

رئیس مجلس در خاتمه خواستار روشن‌تر و منقح‌تر نوشته شدن این بند توسط کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ شد.

پس از مطرح شدن بررسی این بند در صحن علنی و عدم رای آوری پیشنهاد حذف کل این بند در صحن علنی،‌ احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: این بند می‌گوید از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های بالادستی نفت استفاده کنیم در حالی که این موضوع با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه مغایرت دارد چراکه صنایع بالادستی نفت دولتی هستند.

وی افزود: این بند با صراحت با اصل ۴۴ قانون اساسی مغایرت دارد و فقط روی این بند زرورق کشیدند که خیلی مشخص نشود و اگر طرح بالادستی است، حتما دولتی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه این بند از چند جهت با قانون اساسی مغایرت دارد، تاکید کرد:‌ تصویب این بند یعنی آغاز سوراخ کردن صندوق توسعه ملی؛ حساب ذخیره ارزی نیز در حال از بین رفتن است و متوسط ارز مصرفی از زمان جنگ تا دولت احمدی‌نژاد همواره افزایش یافته و در این دولت متوسط ارز دولتی به ازای هر نفر به ۸۲۴ دلار رسیده است.

در ادامه محمدرضا باهنر در پاسخ به این اخطار نماینده تهران گفت: دوستان کمیسیون تلفیق و مسئولان وزارت نفت به دنبال حل یک مشکل در این بند هستند.

وی افزود: ‌از طرف نیاز به سرمایه گذاری در بخش‌های بالادستی نفت وجود دارد و از سوی دیگر بخش خصوصی نیز اجازه سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت را ندارد و همچنین دولت و شرکت نفت تا حدودی اعتبارات لازم را در اختیار ندارد که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

باهنر بر همین اساس یادآور شد: راه حلی به ذهن دوستان رسیده است که پیمانکاران بتوانند از صندوق توسعه ملی وام بگیرند تا این کار انجام شود و سپس وام خود را بازپرداخت کنند و این ملک و مسیر در مالکیت دولت باقی بماند چرا‌که طبق قانون شرکت ملی نفت ایران نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی وام بگیرد.

باهنر در خاتمه با بیان اینکه اخطار را وارد نمی‌داند، گفت: این بند مغایر قانون برنامه پنجم توسعه است و برای تصویب نیازمند دو سوم آراء‌ نمایندگان مجلس است.

پس از اخطار توکلی، یکی از مسئولان وزارت نفت پشت تریبون قرار گرفت و به اظهارنظر درباره یک پیشنهاد پرداخت و با پیشنهاد حذف جزء “صندوق توسعه ملی” در این بند مخالفت کرد.

سپس احمد توکلی نماینده تهران در اخطاری مجددا نسبت به سخنان نماینده دولت اعتراض کرد و گفت: این دوستان می‌خواهند نفت کشور را نابود کنند در حالی که آنان حق ندارند چنین سخنانی را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

وی افزود: ‌کسی که اینگونه سخن می‌گوید حق ماندن در صحن علنی مجلس را ندارد.

توکلی بر همین اساس با پیشنهاد حذف جزء که رضا عبدالهی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ ارائه داد، موافقت کرد و گفت: اگر مصلحت سنجی که ریاست کمیسیون تلفیق انجام داد، عملی شود، مشکلی که متوجه صندوق توسعه ملی می‌دانم، به نظرم رفع می‌‌شود از این رو بهتر است خطری که متوحه آیندگان کشور می‌شود را با رای مثبت به این پینشهاد و حذف جزء برطرف کنیم.

به گزارش در جریان بررسی این بند چندین پیشنهاد حذف این جزء ارائه شد که هیچ یک از آنها رای نیاورد و تنها یک پیشنهاد اصلاحی برای اضافه شدن متنی در سطر اول این بند به تصویب وکلای ملت رسید.

بعد از عدم رای‌آوری اصل بند مذکور با توجه به اینکه خلاف برنامه پنجم توسعه و نیازمند دو سوم آرا وکلای ملت بود، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت که این بند حذف شد.

این سخنان لاریجانی واکنش رضا عبدالهی نماینده ماهنشان و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ را به دنبال داشت که در تذکری آئین‌نامه‌ای خطاب به لاریجانی گفت: شما سوگند یاد کردید که به آئین‌نامه داخلی پارلمان عمل کنید. شما در حال اداره مجلس هستید و باید آئین‌نامه داخلی پارلمان را رعایت کنید.

لاریجانی هم پاسخ داد: همانقدر که شما آئین‌نامه را رعایت کردید، ما هم رعایت می‌کنیم.

عبدالهی نیز در پاسخ به لاریجانی گفت: شما طبق ماده ۱۷ آئین‌نامه داخلی سوگند یاد کردید که به قانون آئین‌نامه عمل و آن را در اداره مجلس رعایت کنید ولی ما سوگند شما را یاد نکردیم.

رئیس مجلس خطاب به عبدالهی گفت: شما آئین‌نامه را رعایت نکردید و بندی که خلاف قانون برنامه پنجم بود را در متن لایحه بودجه ۹۱ نگارش کردید.

عبدالهی مجددا یادآور شد: اینجا پیشنهاد خلاف برنامه مطرح نشده است، متن لایحه بودجه ۹۱ پیشنهاد نیست بلکه متن گزارش کمیسیون تلفیق است و اگر پیشنهادی مغایر با قانون برنامه پنجم ارائه شود، شما به عنوان رئیس مجلس موظفید از مطرح شدن آن جلوگیری کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ با بیان اینک بنده حرف شما را قبول ندارم، گفت: ماده ۲۱۵ آئین‌نامه داخلی، می‌گوید اصلاح قانون برنامه در ضمن لایحه بودجه و در طرح‌ها و یا لوایح دیگر، نیازمند دو سوم آراء نمایندگان است.

عبدالهی مجددا به لاریجانی پاسخ داد: این متن خلاف برنامه پنجم نیست.

وی افزود: روال بررسی ماده واحده لوایح بودجه سنواتی به این صورت است که بندهای جز به جز قرائت شده و اگر پیشنهادی نباشد، سراغ بند دیگری می‌رویم و مورد به مورد رای‌گیری نمی‌شود، بلکه ‌پس از اتمام رسیدگی به لایحه، یک‌ رای‌گیری برای ماده واحده انجام می‌شود و مورد به مورد نمی‌توانیم رای‌گیری کنیم.

عبدالهی ادامه داد: پیشنهاد حذف این بند رای نیاورد اما شما خلاف رویه می‌گویید می‌خواهید بر حسب سلیقه‌تان عمل و برای این بند رای‌گیری کنید.

رئیس مجلس نیز به عبدالهی پاسخ داد: تشخیص بنده این است که این بند خلاف برنامه پنجم ‌و نیازمند دو سوم آرا نمایندگان است و من به نظر خودم سوگند یاد کردم.

وی افزود: وقتی که رسیدگی به لایحه بودجه به اتمام رسید و خواستیم برای ماده واحده آن رای‌ گیری کنیم، در این صورت ماده واحده نیازمند نصف به علاوه یک رای مثبت نمایندگان برای تصویب است نه دو سوم رای وکلای ملت اما در این بند به دلیل مغایر بودن آن با قانون برنامه پنجم، دو سوم رای نیاز داشتیم و هر سال نیز اینگونه عمل می‌شد که کل ماده واحده قرائت شده و پیشنهادات بررسی می‌شد اما رای‌گیری انجام نمی‌شد ولی در بندهای و جزءهایی که خلاف قانون برنامه بود؛‌ رای‌گیری می‌کردیم و دو سوم رای نیاز داشتیم و در این بند نیز کاملا مطابق با رویه عمل شده است.

رئیس مجلس همچنین گفت:‌ ماده ۲۱۵ آئین‌نامه به صراحت می‌گوید اصلاح قانون برنامه در ضمن لایحه بودجه و یا طرح‌ها و لوایح دیگر، با دو سوم آراء تعداد نمایندگان حاضر در صحن علنی، امکان پذیر است.

لاریجانی در خاتمه گفت: تشخیص بنده این است که این بند مغایر قانون برنامه پنجم است و باید دو سوم رای بیاورد و ما به سوگندی که یاد کردیم، وفاداریم و به آن عمل می‌کنیم.

به گزارش فارس، در جریان بررسی پیشنهاد حذف جزء در این بند که رئیس کمیسیون تلفیق ارائه داد، جمشید انصاری نماینده زنجان و طارم در مجلس در تذکری با استناد به ماده ۱۵۲ آئین‌نامه داخلی پارلمان‌ که درباره اظهار‌نظر موافقین و مخالفین و کمیسیون مربوطه است، گفت: آقای عبدالهی به عنوان نماینده کمیسیون در مخالفت با پیشنهاد حذف کل این بند سخنرانی کرد و سپس خود او پیشنهاد حذف جزء در این بند را ارائه داد و گفت به این پیشنهاد رای مثبت دهید و کمیسیون تلفیق با آن موافق است اما آقای مفتح سخنگوی تلفیق پس از حضور در پشت تریبون اعلام کرد که کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد مخالف است.

انصاری با طرح سؤالی متذکر شد: این دیگر چه طور نظر دادن است؟

در ادامه این بحث اسماعیل کوثری نماینده تهران در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: این لایحه هم اکنون گزارش کمیسیون تلفیق است و اگر نمایندگان قبول دارند که کمیسیون تلفیق کار کارشناسی انجام داده، پس چرا بعضی از مخالفین که اعتراض می‌کنند، به این مسئله توجه ندارند.

وی افزود:‌ برخی از مخالفان که به این موضوع اعتراض دارند، شاید در جلسات تلفیق حضور نداشتند ولی باید در اینجا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا کمیسیون تلفیق بیهوده وقت گذاشته و این لایحه را بررسی کرده است؟ اگر قرار است این موضوع در صحن بررسی شود، پس بهتر است یک ضرب لایحه در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد و در صحن و تلفیق وقت نبرد.

لاریجانی در پاسخ به تذکر کوثری گفت: کسی منکر زحمات کمیسیون تلفیق نیست ولی این بند موضوع مهمی است که باید نمایندگان نظرات خود را درباره آن مطرح کنند.

پس از آنکه چندین پیشنهاد حذف جزء و حذف کل در این بند رای نیاورد، لاریجانی به نمایندگان گفت سه ساعت است روی این موضوع بحث می‌کنیم، این متن خوب نوشته نشده و ابهام دارد و مدام می خواهیم آن را درست کنیم ولی نمی‌شود و ‌وقتی متن منقح و روشن نباشد، گیر دارد.

لاریجانی بر همین اساس با بیان اینکه این بند مغایر قانون برنامه پنجم است، به نمایندگان گفت: این بند نیازمند دو‌سوم آرای وکلای ملت است، از این‌رو بهتر است برای اصل آن رای‌گیری کنیم.

وکلای ملت حدود ۳ ساعت درباره این بند به بحث و گفت‌وگو پرداختند اما در پایان آن را برای بررسی بیشتر مراعا گذاشته و به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.