بنیانگذار سایت جنجالی ویکی لیکس به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد

به گزارش ایرنا، سفارت اکوادور در لندن با انتشار بیانیه ای ضمن تایید این خبر اعلام کرد که تقاضای پناهندگی جولیان آسانج را به دولت اکوادور اطلاع داده است.

این سفارتخانه با تاکید بر اینکه قصد مداخله در امور قضایی انگلیس را ندارد، افزود: با توجه به اینکه اکوادور عضو سازمان ملل و امضاء کننده کنوانسیون های مربوط به حقوق بشر و پناهندگی می باشد، موظف است درخواست های مطرح شده در این زمینه را بررسی کند.

در حال حاضر جولیان آسانج تحت حفاظت دولت اکوادور و در محل سفارت آن کشور در لندن به سر می برد تا به درخواست پناهندگی وی رسیدگی شود.

وزارت خارجه انگلیس دقایقی قبل با انتشار بیانیه ای ابراز امیدواری کرده است که این موضوع از طریق مذاکره با مقامات اکوادور حل شود.

قضات دیوان عالی انگلیس، بالاترین مرجع قضایی این کشور، حدود ۲۰ روز پیش استرداد جولیان آسانج بنیانگذار سایت جنجالی ویکی لیکس به کشور سوئد را تایید کردند و بر اساس گزارش برخی منابع خبری در لندن، استرداد آسانج به سوئد قریب الوقوع بوده است.

حکم استرداد آسانج به سوئد پیشتر توسط دادگاه بدوی و دادگاه عالی انگلیس نیز تایید شده بود ولی وکلای وی ضمن اعتراض به این حکم به دیوان عالی انگلیس مراجعه کرده بودند تا مانع از استرداد وی شوند.

بینانگذار ویکی لیکس حدود یک سال و نیم پیش به درخواست دادستان سوئد و به اتهام تجاوز و آزار و اذیت جنسی دو زن، در انگلیس بازداشت شد و پس از یک هفته با قرار وثیقه ۲۴۰ هزار پوندی به صورت مشروط آزاد شد. وی در این مدت حق خروج از انگلیس را نداشت و هر روز باید خود را به پاسگاه پلیس معرفی می کرد.

وکلای آسانج سال گذشته و در جریان رسیدگی به پرونده وی در دادگاه عالی استدلال کرده بودند که استرداد موکل شان به سوئد می تواند به تحویل وی به آمریکا و حتی انتقال وی به بازداشتگاه گوانتانامو منجر شود و پرونده های جدیدی به دلیل انتشار اسناد محرمانه دولت آمریکا علیه وی تشکیل گردد.

وکلای آسانج گفته اند پرونده تشکیل شده علیه آسانج دارای انگیزه های سیاسی است و موکلشان بیم آن دارد که در صورت تحویل به آمریکا حتی با مجازات اعدام مواجه شود.

تیم حقوقی بنیانگذار ویکی لیکس همچنین درخواست استرداد مطرح شده از سوی سوئد را غیرقانونی خوانده و مدعی شده بودند که چون آسانج هنوز حتی در سوئد رسما متهم نشده است، لذا درخواست استرداد وی نیز قابل طرح نمی باشد.

سایت جنجالی ویکی لیکس طی دو سال گذشته در چند نوبت اقدام به انتشار آنچه که اسناد محرمانه درز کرده دولت آمریکا می خواند کرده است.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۸۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.