بن رودز: باید تماس هایمان را با ایران حفظ کنیم


بن رودز: باید تماس هایمان را با ایران حفظ کنیم
بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید،با بیان چگونگی مذاکرات ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق هسته ای،‌ گفته است، اغلب اوقات نقش مردم ایران در محقق شدن توافق هسته ای کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
پورتال خبری ممتاز نیوز:به نقل از سایت اندیشکده شورای آتلانتیک، بن رودز که در این موسسه صحبت می کرد، به روند مذاکرات هسته‌ای دولت آمریکا با ایران در عمان اشاره کرد و اظهار داشت، نقطه عطف (در مذاکرات با ایران) در سال ۲۰۲۴ با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد. باراک اوباما، رییس جمهوری نامه‌ای به حسن روحانی نوشت و پیشنهاد کرد مذاکراتی متمرکز بر مساله هسته‌ای انجام شود و برای نخستین بار ما پاسخی سازنده دریافت کردیم و خیلی زود مذاکرات در عمان با هدایت بیل برنز و جک سولیوان آغاز شد.
معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: پس از سال‌ها جان کری و محمد جواد ظریف بلندپایه‌ترین مقام‌های دو کشور  بایکدیگر ملاقات کردند. این در حالی بود که ایرانی‌ها ملاقات دو رییس جمهور را امکانپذیر نمی دانستند،‌ ولی آنها از طریق تلفن با یکدیگر صحبت کردند،‌ اتفاقی که برای نخستین بار پس از انقلاب در ایران به وقوع پیوست و  در ادامه این روند مقام‌های ایرانی به پیشرفت سریع در مذاکرات متعهد شدند.
بن رودز با دفاع از مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته است: اکنون آزمون کلیدی برای تعامل با ایران بر سر مساله سوریه است، جایی که موضع سازنده ایران می تواند برای حل این درگیری‌ها مهم باشد، اما تاکنون ما چنین چیزی را ندیده ایم.
وی اضافه کرده است: تماس با دولت ایران باعث شده است در این خصوص و درباره موضوع‌های دیگر ما در موقعیت بهتری باشیم، بنابراین ما می بایست این تماس‌ها را حفظ کنیم و منتظر فرصت باشیم.
معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته است: ایالات متحده می بایست راه‌هایی برای تعامل با مردم ایران پیدا کند. نقش آنها اغلب در توافق هسته‌ای کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
پیشتر «نیویورک تایمز » از بن رودز به عنوان «تاثیرگذارترین» فرد در سیاست خارجی دولت باراک اوباما نام برده و نقش وی را مهم‌تر از اغلب مشاوران و اعضای کابینه اوباما ارزیابی کرده بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.