بهار عربی به سودان هم رسید / باتوم و گاز اشک آور علیه معترضین به گرانی

پلیس سودان در چهارمین هفته از اعتراضات ضدحکومتی این کشور، با استفاده از گاز اشک آور و باتوم، با تجمع  ۳۰۰ نفره معترضین مقابله کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، معترضین بعد از اقامه نماز جمعه به خیابان ها ریختند و علیه دولت، شعار دادند.
اعتراضات در خارطوم از ماه گذشته میلادی آغاز شد زمانی که عمر البشیر رئیس جمهور سودان اقدامات ریاضت اقتصادی را برای حذف تدریجی یارانه سوخت را اعلام کرد.

البشیر از سال ۱۹۸۹ تاکنون قدرت را در سودان در دست دارد.
اعتراضات در سودان ابتدا علیه افزایش قیمت کالاهای اساسی آغاز شد اما هم اکنون شعارها برای سرنگونی حکومت عمر البشیر سرداده می شود.

رویترز می نوید: تظاهرات در سودان نتوانسته است به مانند مصر یا یمن، هواداران بسیاری پیدا کند اما چالشی برای دولت خارطوم به شمار می رود. دولتی که خود هم اکنون از یک سو با چالش اقتصادی از جمله افزایش قیمت ها و از سوی دیگر با فعالیت گروه های شورشی مسلحانه در داخل سرزمین خود روبه رو است.

شاهدان عینی گفتند در تکرار حوادث جمعه های گذشته، پلیس مسجد امام عبدالرحمن در حومه منطقه ام درمان در شهر خارطوم را محاصره کرده و به سمت معترضین گاز اشک آور شلیک کرد.  معترضین قصد داشتند پس از نمازجمعه ، تظاهرات برگزار کنند.

یکی از شاهدان عینی در این باره گفت: افسران پلیس با استفاده از باتوم ، نمازگزاران را به داخل مسجد بازگرداندند. با این حال اعتراضات همچنان به مدت یک ساعت ادامه داشت و پلیس شماری از معترضین را بازداشت کرد.

معترضین شعار می دادند “الشعب یرید اسقاط النظام” (ملت خواهان سرنگونی حکومت است) و دست نوشته هایی را در دست داشتند که جملاتی علیه حکومت سودان نوشته شده بود.

با این حال، احمد عمر یک سخنگوی پلیس بروز هر گونه درگیری میان پلیس و نمازگزاران در منطقه ام درمان را تکذیب کرد و گفت: اتفاقی نیفتاده است.درگیری روی نداده است.

او از ارائه جزئیات بیشتری در این باره خودداری کرد.

مسجد امام عبدالرحمن یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد سودان است که بارها شاهد تظاهرات و تجمع اعتراضات بوده است.

این مسجد با حزب امت از احزاب مخالف در سودان مرتبط است. این حزب در کنار دیگر احزاب مخالف با حمایت از اعتراضات مردم علیه حکومت، خواهان کناره گیری حکومت عمرالبشیر است.

قبل از این سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در گزارش هایی اعلام کرده اند که فعالان سودان برآورد می کنند که مقامات این کشور حدود دو هزار نفر از زمان آغاز اعتراضات در سودان در چهار هفته گذشته است.
 
عمر البشیر رئیس جمهور سودان قبل از این به اتهام نسل کشی و کشتار بومیان در منطقه دارفور در شرق این کشور، از سوی دادگاه بین الملل لاهه متهم شده و حکم بازداشت او صادر شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.