بهار پاییزی بازار خودرو

۲۱فروردین۱۳،

دنیای اقتصاد: بازار خودرو کشور این روزها یکی از راکدترین دوران خود را طی سال های قبل پشت سر می گذارد و خرید و فروش در آن به مرز صفر نزدیک شده است.

به گفته فعالان بازار، مشتریان هیچ تمایلی به خرید و فروش خودرو از خود نشان نمی دهند و این بی میلی از اوایل اسفند ماه سال قبل گریبان بازار را گرفته است. بازار خودرو پس از آن به رکود رفت که رییس جمهور به خودروسازان دستور کاهش قیمت داد و مشتریان نیز به هوای آنکه قرار است قیمت ها افتی چشمگیر داشته باشند، دست از خرید کشیدند.

هرچند گمان می رفت با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مشتریان دوباره به سراغ بازار خودرو بروند و خرید و فروش رونق بگیرد؛ اما این اتفاق رخ نداد تا مشخص شود بازار به معنای واقعی توسط مشتریان تحریم شده است.

حالا هم بهار ۹۲ به یکی از پاییزی ترین دوران بازار خودرو کشور تبدیل شده و مشتریان در انتظار کاهش قیمت ها نشسته و دست از خرید کشیده اند.

در این بین، شورای رقابت و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مدعیان جدی قیمت گذاری خودرو، مشتریان را به نخریدن خودرو پیشنهاد می کنند و از آن سو وعده کرده اند که قیمت ها تا حدود ۱۰ روز دیگر پایین خواهند آمد.

به گفته آنها، قیمت های فعلی که توسط خودروسازان تعیین شده، غیر قانونی اند و قیمت های تازه تا آخر فروردین ماه اعلام خواهند شد. این دو مدعی قیمت گذاری معتقدند قیمت خودرو باید پایین تر از نرخ های فعلی باشد و از همین رو به مشتریان پیشنهاد می کنند فعلا خودرو نخرند تا تکلیف مشخص شود.

مشتریان نیز علاوه بر تحریم بازار، در حال انصراف از دریافت خودروهای ثبت نامی خود نیز می باشند؛ زیرا متوجه شده اند با قیمت کمتری می توانند این خودروها را تهیه کنند.

آنها البته به انتظار کاهش قیمت شدید خودروها نیز نشسته و منتظرند تا ببینند ۳۱ فروردین تکلیف قیمت ها چه خواهد شد.

این در حالی است که خودروسازان نیز پی در پی تاکید دارند قیمت خودرو پایین نمی آید و اگر قرار بر کاهش دستوری آن باشد، چیزی از صنعت خودرو باقی نخواهد ماند.

بازار خودرو زرد شد

اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت خودرو به چه شکل است. آن طور که فعالان بازار می گویند، مگان هم اکنون ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از افت دو میلیونی آن طی سال تازه حکایت می کند.

همچنین تندر – ۹۰ نیز که این روزها قیمتی زیر نرخ کارخانه دارد، هم اکنون در مدل پارس خودرویی خود ۳۲ میلیون تومان به فروش می رسد. مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۱ میلیون تومان قیمت دارد که این نشان می دهد هر دو تندر یک میلیون تومان در سال تازه افت قیمت داشته اند.

تندر مدل E1 نیز با توجه به افت ۵۰۰ هزار تومانی اش با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرویی است که طی سال تازه با کاهش قیمت روبه رو شده است.

این محصول ۱۹ میلیون تومان قیمت دارد و یک میلیون تومان ارزانی را به خود می بیند؛ اما ماکسیما خودرویی است که با افزایش قیمت روبه رو شده است. ماکسیما در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می رسد که این موضوع از رشد قیمت دو میلیونی تومانی آن حکایت می کند.

نیسان تیانا هم در حال حاضر با قیمتی برابر با ۱۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می گردد که این به معنای افت قیمت هشت میلیون تومانی اش است. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز در سال تازه با کاهش قیمت روبه رو شده و پنج میلیون تومان ارزانی را به خود می بیند. این محصول در حال حاضر ۱۱۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، اما دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با افتی یک میلیونی هم اکنون قیمتی برابر با ۱۱۹ میلیون تومان قیمت دارد.

دیگر مدل مزدا یعنی مزدا۲ نیز در حال حاضر ۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می گردد و این به معنای کاهش قیمت دو میلیونی آن است.در بین محصولات ایران خودرو ، اما پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز با کاهش قیمت روبه رو شدند. به نقل از فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

تیپ۶ این محصول در حال حاضر ۵۲ میلیون تومان خرید و فروش می گردد. در بین مدل های صندوقدار ۲۰۶ نیز V9 با قیمتی برابر با ۵۳ میلیون تومان به فروش می رسد و V8 هم ۴۳ میلیونی است. این خودرو نیز افتی دومیلیونی را تجربه کرده است.

همچنین پژو ۲۰۷ اتومات نیز در حال حاضر ۵۶ میلیون تومان به فروش می رسد. در بین دیگر مدل های پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود یک میلیون تومان افت قیمت داشته، ۲۴ میلیون تومان به فروش می رسد.

سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان به فروش می رسد و این موضوع از افت قیمت چهار میلیونی آن حکایت می کند.

همچنین به نقل از فعالان بازار، پراید در حال حاضر ۱۶میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد. پراید مدل ۱۳۱ نیز ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می رود و مدل ۱۳۲ هم در حال حاضر ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رود.

پرایدها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ارزانی را در مقایسه با اواخر اسفند سال قبل به خود می بینند.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.