بهانه‌ای برای تغییر رییس سازمان سنجش

جام جم آنلاین: محمدحسین سرورالدین رییس سازمان سنجش رفت و از این پس ابراهیم خدایی، معاون سازمان بر کرسی ریاست سازمانی تکیه می‌زند که هرسال بیش از ۱۶۰ آزمون را رهبری می‌کند. سازمانی که زیر ذره بین است و هر سال در پایان آزمون‌های سراسری، ارشد و بتازگی دکتری هجمه تندترین انتقادها قرار می‌گیرد.

سرورالدین که از امروز باید او را رییس قبلی سازمان سنجش بنامیم دیروز از حذف آزمون استعداد تحصیلی زبان در آزمون ورود به دوره دکتری خبر داد و اعلام کرد که با توجه به این‌که از این پس قرار است آزمون زبان به صورت ملی برگزار شود، در نظر داریم آزمون زبان و استعداد تحصیلی را از آزمون دکتری حذف کنیم.

رییس قبلی سازمان سنجش همچنین اضافه کرد که این طرح برای تسهیل حال داوطلبان آزمون دکتری اجرا می‌شود؛ چراکه در حال حاضر هر دانشگاه و سازمان به صورت مستقل آزمون زبان دکتری برگزار می‌کند، ولی با برگزاری آزمون زبان ملی این پراکندگی‌ها از بین می‌رود.

هنوز ساعتی از اعلام این خبر از سوی سرورالدین نگذشته بود که وزارت علوم واکنش نشان داد و مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم با بیان این‌که قرار نیست آزمون زبان و استعداد تحصیلی از کنکور دکترای سال آینده حذف شود، تاکید کرد که سازمان سنجش تنها مجری برگزاری آزمون دکتری است و به این ترتیب آب پاکی را روی دست سرورالدین ریخت تا از این پس در کار سیاستگذاری کلان دخالتی نکند.

ابوالفضل حسنی تاکید کرد که این دفتر هنوز هیچ‌گونه تصمیم‌گیری برای حذف دو آزمون مذکور از کنکور دکترای سال آینده نکرده است.

این نحوه اطلاع‌رسانی که البته تنها به نظام آموزش عالی اختصاص ندارد از چندپارگی منابع خبری و بی‌خبری مدیران از تصمیم‌گیری‌های مرتبط با هم حکایت می‌کند.

هرچند بعید به نظر می‌رسد که ضعف اطلاع رسانی سرورالدین دلیل استعفا یا برکناری او باشد و خبر می‌رسد که او از ماه قبل قصد کناره‌گیری داشته، اما پذیرش سریع استعفای او از سوی وزیر و اعلام سرپرست در فاصله چند ساعت نشان می‌دهد که وزارت علوم به تغییر سرورالدین چندان بی میل نبوده است.

ضمن این‌که آزمون استعداد تحصیلی و زبان جزو اولویت‌های آزمون نیمه‌متمرکز دکتری و وجه تمایز آن با آزمون‌های قبلی بوده است، آزمونی که به‌رغم دخالت سازمان سنجش هنوز حرف وحدیث‌های زیادی پشت سر دارد.

به هرحال از امروز سکان سازمان سنجش که سالی صدها بار نامش را می‌شنویم در دست ابراهیم خدایی است که دکترای آمار دارد و دانشیار دانشگاه است.

خدایی برای رسانه‌ای‌ها و کسانی که اخبار آزمون‌های سراسری را پیگیری می‌کنند، چهره‌ای شناخته شده است و امید می‌رود با پذیرش بار ریاست همچنان رسانه‌ای بماند.

کتایون مصری‌ – ‌دبیر گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.