بهانه ای برای بازگشت زنان به منازل

۱۲ام بهمن ،

به عقیده یک جامعه شناس با اشتغال زنان در مشاغل مدرن صنعتی به خصوص قطعه سازی می توان علاوه بر حفظ سهم آنان در اقتصاد خانواده، نقش تربیتی- پرورشی و اداره منزل توسط زنان را زنده کنیم.

جعفربای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش فزاینده اشتغال زنان در خارج از منزل در دهه های اخیر با مشکلات عدیده ای همراه بوده ،گفت: تعارض بین نهاد کار و مسئولیت های ناشی از نهاد خانواده بزرگترین مشکلات را برای زنان به دنبال داشته که منجر به گرفتاری زنان شاغل در سرگردانی بین اهمیت و توجه به نهاد کار یا خانواده شده است.
وی در ادامه گفت: در حالی که  اکثریت زنان شاغل برای اثبات خویش و بقاء در شغل و حفظ امتیازات اجتماعی و کسب منافع اقتصادی به کار اهمیت ویژه ای داده اند لذا نقش تربیتی،  پرورشی زن و رسالت سنگین مدیریت منزل قربانی این امر شده است.
بای با تاکید بر ایفای نقش های متفاوت زنان در خانواده عنوان کرد: اینکه گفته می گردد مادران با یک دست گهواره را تکان می دهند و با دست دیگر جهان را، حکایت از نقش تربیتی نسل و تحول در مسیر حرکت تاریخ بشریت و سهم آنان در موفقیت های خانواده و جامعه دارد.
وی با بیان اینکه در خانواده های سنتی زنان با تولید انواع صنایع دستی در اقتصاد خانواده سهم به سزایی دارند افزود: امروزه با ایجاد زمینه های مختلف شغلی به خصوص در بحث قطعه سازی و دور کاری در نظام اداری می توان از توانایی های زنان در اشتغال داخل منزل بهره جست.
بای در این خصوص تشریح کرد: قطعه سازی هایی  که به صورت کارگاه های کوچک در منازل اتفاق می افتد گویای این حقیقت است که زنان نیز می توانند بدون ترک منزل به عنوان عنصر مولد اقتصادی به کار گرفته شوند.
وی در خاتمه اظهار داشت: متأسفانه امروزه احداث شهرک های صنعتی در حاشیه شهرها نه تنها زنان را از منزل دور کرده بلکه از اشتغال داخل شهرها به حاشیه ها رانده و خطرهای فراوانی را برای آنان فراهم کرده است./ف


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.