بهاى خدمات فرودگاهى تعیین شد

جام جم آنلاین: با تصویب هیئت وزیران، آیین نامه اجرایی ماده(۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و بانک مرکزی و به استناد ماده(۶۳) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین -مصوب ۱۳۷۳- آیین نامه اجرایی این ماده را تصویب کرد.

بر این اساس، هواپیمایی که در مالکیت یا اجاره اشخاص ایرانی هستند، مشروط بر اینکه مرکز فعالیت آنها در ایران باشد، مشمول پرداخت معادل ریالی مبالغ تعیین شده خواهند بود.

همچنین مدیریتهای ذی ربط در فرودگاه هایی که توسط موسساتی غیر از شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور اداره می شوند، موظفند بهای خدمات را حسب مورد از هواپیماهای خارجی یا داخلی دریافت و به حساب درآمدهای شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور در نزد خزانه واریز کنند. برای دریافت معادل ریالی مبالغ ارزی این آیین نامه نیز نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه قرار می گیرد.

بر اساس این مصوبه، هواپیماهای اختصاصی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح که به منظور غیر بازرگانی پرواز می کنند، هواپیماهای اختصاصی روسای کشورها یا مقامات دولتی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دعوت شده اند، هواپیماهایی که به دعوت و موافقت مقامات صلاحیتدار مربوط، به منظور همکاری های نظامی، تجسس، امداد و نجات(در موارد بروز سانحه) و موارد غیرمترقبه مانند زلزله از فرودگاه های ایران استفاده می کنند، پروازهای آزمایشی که بنا به دستور سازمان به منظور احراز صلاحیت پرواز هواپیما انجام می گیرد و پروازهایی که بنا به دستور مقامات صلاحیتدار مربوط به منظور کنترل پرواز از آنها استفاده می شود از پرداخت مبالغ مربوط به تعرفه های خدمات ناوبری و فرودگاهی این آیین نامه معاف هستند.

وجوه حاصل از اجرای تعرفه خدمات در پاویون و تعرفه های خدمات ناوبری و فرودگاهی به حساب درآمدهای شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور و وجوه حاصل از اجرای تعرفه های گواهینامه ها و اجازه نامه های هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به حساب درآمدهای سازمان هواپیمایی کشوری در نزد خزانه واریز می شود.

بر این اساس، شرکتهای حمل و نقل هوایی ایران در پروازهای داخلی صرفاً در بخش نشست و برخاست برای هر دفعه، توقف هواپیما، تسهیلات روشنایی و بهای توقف در آشیانه در فرودگاه های مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، بندرعباس و کرمان به میزان(۲۰%)، فرودگاه های اهواز، آبادان، یزد، ارومیه، ساری، گرگان، رشت و کرمانشاه به میزان(۳۰%) و فرودگاه های مراکز سایر استانها و فرودگاه های شهرستانهای غیر مرکز استان به میزان (۵۰%) و پروازهای آموزشی در این فرودگاه ها به میزان(۷۰%) از تخفیف بهره مند خواهند شد.

همچنین به منظور جلب پروازهای بیشتر و افزایش درآمد هر فرودگاه یا درآمد پروازهای عبوری، شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور مجاز است با تایید وزیر راه و شهرسازی تا سی درصد(۳۰%) بهای خدمات تعرفه های خدمات ناوبری و فرودگاهی را در مقایسه با میزان تاثیر و اهمیت درآمد زایی هر فرودگاه یا مسیر عبوری کاهش دهد، به نحوی که این کاهش منجر به افزایش پروازها و درآمد ناشی از آنها در مقایسه با دوره مشابه قبل شود.

بر اساس این مصوبه، اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از خدمات تعرفه های خدمات ناوبری و فرودگاهی، موظفند بر اساس قراردادی که با شرکت منعقد می کنند ظرف یک ماه پس از وصول صورتحسابهای بهای خدمات فرودگاهی و ناوبری، برای واریز آن به حساب درآمدهای شرکت نزد خزانه اقدام کنند.

در صورت عدم پرداخت به موقع صورتحسابهای ارسالی، شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور اقدام به ارسال دوبار اخطار کتبی به فاصله ده روز، دریافت خسارت تاخیر تادیه به صورت روزشمار بر اساس متوسط شاخص نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی و سایر اقدامات لازم بنا به تشخیص سازمان هواپیمایی کشوری در چارچوب مقررات مربوط می کند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.