بهای بنزین درآفریقای جنوبی بار دیگر رکورد زد

بگزارش ایرنا ؛ بهای بنزین در آفریقای جنوبی در ساعت پایانی سه شنبه شب بین ۲۱ تا ۲۳ سنت افزایش یافت .

باافزایش بهای بنزین، قیمت آن در استان های مرکزی آفریقای جنوبی به ۱۲ رند و ۲۰ سنت و در شهرهای بندری به ۱۱رند و ۸۵ سنت رسید.

افزایش بهای بنزین در حالی صورت می گیرد که اعتصاب بیش از ۲۰ هزار تن از رانندگان کامیون در آفریقای جنوبی سبب اختلال در حمل مواد سوختی به برخی از جایگاههای سوخت این کشور شده است.

کارشناسان اقتصادی افزایش بهای بنزین در آفریقای جنوبی را ناشی از بالا رفتن بهای نفت خام در بازارهای جهانی و نیز کاهش نرخ برابری ˈرندˈ در برابر سایر ارزهای معتبر از جمله دلار عنوان می کنند.

این افزایش همچنین بدنبال بالا رفتن بهای برق و آب و قیمت شماری از مواد غذایی در این کشور صورت می گیرد.

در اوایل شهریور ماه نیز مصرف کنندگان آفریقای جنوبی با افزایش سنگین بهای بنزین مواجه شده بودند.

بهای هر لیتر بنزین دراین تاریخ با ۹۳ سنت افزایش به ۱۱ رند و ۹۷ سنت (حدود یک و ۴ دهم دلار) رسیده بود .

در همان تاریخ ˈداوی رودتˈ یکی از کارشناسان اقتصادی آفریقای جنوبی هشدار داده بود که این افزایش بهای بنزین پایان کار نیست و مصرف کنندگان بایستی خود را برای افزایش های بیشتری آماده کنند.

وی پیش بینی کرده بود که در ماه اکتبر نیز ۲۰ سنت دیگر به بهای بنزین در آفریقای جنوبی افزوده شود.

با توجه به ضعف سیستم حمل و نقل شهری در آفریقای جنوبی و اتکای بیشتر مردم به خودروهای شخصی؛ فشار به مصرف کنندگان این کشور بدنبال افزایش بهای بنزین به مراتب بیش از سایر کشورهای توسعه یافته است.

آفریقای جنوبی به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی قاره آفریقا بخش زیادی از نیازهای نفتی خود را از خارج بویژه حوزه خاورمیانه تامین می کند.

با توجه به این وابستگی شدید؛ هرگونه افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی به سرعت باعث بالا رفتن بهای سوخت در آفریقای جنوبی می شود.

هر دلار در حال حاضر در حدود ۸ رند و۳۲ سنت است.

خاورم .۱۵۵۲

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.