بهای سنگینی که اسکورسیزی برای «سکوت» می‌پردازد

۰۸م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، اگر بالاخره یک روز مارتین اسکورسیزی فیلم سینمایی «سکوت» را با اقتباس یک رمان ژاپنی برنده جایزه نوشته شوساکو اندو – دربارهٔ اذیت و آزار یک کشیش یسوعی در ژاپن قرن هفدهم – بسازد، این کار را پس از یک دعوای حقوقی گسترده و اصلاحیه‌های مختلف در قرارداد انجام داده است.
 

اوت پیش شرکت «چِکی گوری پیکچرز» از اسکورسیزی به خاطر نقض قرارداد خود درمورد کارگردانی «سکوت» شکایت کرد.
 

این کارگردان معروف سال ۱۹۹۰ پذیرفت «سکوت» یکی از پروژه‌های بعدی او باشد. تولید فیلم به دلایل مختلف به تعویق افتاد و پس از ۲۲ سال وقتی مسئولان «چِکی گوری پیکچرز» متوجه شدند فیلم بعدی اسکورسیزی «گرگ وال استریت» است، تصمیم گرفتند او را بار دیگر به دادگاه بیاورند.
 

نمایندگان اسکورسیزی در واکنش به این اقدام، شکایت «چِکی گوری پیکچرز» را «تکان‌دهنده» و «بی‌معنی» توصیف کردند. اکنون وکلای او مدارکی به دادگاه ارائه داده‌اند که گواهی بر قبل پیچیده این پروژه و شامل اطلاعات تکمیلی است.
 

در دو دهه قبل، پروژه «سکوت» مبنای دو دعوای حقوقی دیگر و پنج اصلاحیه در قرارداد بوده است.
 

اکنون دو سئوال‌ مهم مطرح است؛ اول تعهد اسکورسیزی به قرارداد او برای ساخت «سکوت» و دوم اینکه آیا او حاضر است برای تاخیر بیشتر پول بیشتری بپردازد؟
 

اما چرا اسکورسیزی پس از ۲۲ هنوز «سکوت» را کارگردانی نکرده است؟
 

او تایید می‌کند که سال ۱۹۹۰ به صورت مکتوب توافق کرد این پروژه را در برنامه کاری خود قرار بدهد. اسکورسیزی در ۱۹۹۸ برابر با یک اصلاحیه در قرارداد پذیرفت که «سکوت» سومین فیلم او پس از «کوندون» باشد.
 

او سپس در ۱۹۹۹ فیلم «بیرون آوردن مردگان» را کارگردانی کرد. اسکورسیزی «دار و دسته نیویورکی» را در ۲۰۰۲ ساخت، «هوانورد» را در ۲۰۰۴»، «مردگان» را در ۲۰۰۶، «شاتر آیند» را در ۲۰۱۰ و «هوگو» را در ۲۰۱۱٫
 

در سال ۲۰۰۳، شرکت «هالیوود گنگز پروداکشنز» متعلق به جانی نوناری رئیس سابق «چِکی گوری پیکچرز» از اسکورسیزی به خاطر نقض قرارداد سال ۱۹۹۰ و اصلاحیه ۱۹۹۸ شکایت کرد. به دنبال شکایت نوناری قرارداد اسکورسیزی سه بار دیگر اصلاح شد.
 

اسکورسیزی می‌گوید تاکنون ۳٫۵ میلیون دلار به شاکیان خود داده تا منتظر تولید این پروژه بمانند.
 

کارگردان ۷۰ ساله می‌گوید بالاخره در سال ۲۰۰۷ آماده شد که «سکوت» را کارگردانی کند، اما همان زمان نوناری درمورد حق ساخت رمان شوساکو اندو از «چِکی گوری پیکچرز» شکایت کرد.
 

به گفته کارگردان برنده اسکار، هرچند این به طور مستقیم درگیر این شکایت نبود، اما باید تا زمان صدور حکم دادگاه صبر می‌کرد.
 

مارس ۲۰۱۱ دادگاه به نفع «چِکی گوری پیکچرز» رای داد و به این ترتیب قرارداد ۱۹۹۰ برای پنجمین بار اصلاح شد. برابر با این اصلاحیه، اسکورسیزی پذیرفت «سکوت» اولین فیلم بلند سینمایی او پس از «هوگو» باشد.
 

همچنین برابر با اصلاحیه تازه، آغاز پیش‌تولید فیلم مشروط به آن شد که تا پیش از آوریل ۲۰۱۲ بودجه لازم برای این کار فراهم شود. این نکته‌ای است که وکلای اسکورسیزی بر آن تاکید دارد.
 

آن‌ها می‌گویند زمانی که اسکورسیزی تصمیم گرفت بجای «سکوت» فیلم «گرگ وال استریت» را کارگردانی کند، سرمایه‌گذاران فیلم «سکوت» درمورد شرایط سرمایه‌گذاری با هم اختلاف داشتند. به عبارت دیگر آن‌ها می‌گویند اسکورسیزی طبق قرارداد تا وقتی تکلیف بودجه «سکوت» مشخص نشده، به طور قانونی تعهدی برای آغاز تولید آن ندارد، ادعایی که مسئولان «چِکی گوری پیکچرز» رد کرده‌اند. 
 

اما اگر اسکورسیزی اشتباه کرده باشد چه می‌شود؟ او پیش از این ۳٫۵ میلیون دلار پرداخت کرد تا با به تعویق انداختن ساخت «سکوت» اول «مردگان» و بعد «شاتر آیلند» را بسازد.
 

مسئولان «چِکی گوری پیکچرز» می‌گویند او ۱٫۵ میلیون دلار دیگر – دستمزد او در مقام تهیه‌کننده «هوگو» – و ۲۰ درصد برای مشارکت او در این فیلم به آن‌ها بدهکار است.
 

آن‌ها همچنین می‌خواهند اسکورسیزی به خاطر اینکه «گرگ وال استریت»‌ را به «سکوت» ترجیح داد، از او خسارت بگیرند. اگر این اتفاق بیفتد اسکورسیزی برای نساختن «سکوت» در این سال‌ها بهای سنگینی پرداخته است. 
 

هالیوود ریپورتر / ۲۷ نوامبر / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.