بهبودی: ذخایر اطلاعاتی مراکز بسیاری به روی مردم گشوده شده است

به گزارش خبرنگار مهر، هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب اسلامی که به همت این دفتر راه‌اندازی شده است، گفت: این سایت حاصل تلاش جوانان است و کاری نوگرایانه از سوی آنهابه شمار می‌رود.

وی که عصر امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه در حوزه هنری سخن می‌گفت، افزود: سایت‌های تاریخ شفاهی و ۱۵ خرداد نیز به همت همکاران ما راه‌اندازی شده و مشغول به فعالیت است و این جوانان آبروی ما را حفظ می‌کنند.

بهبودی با اشاره به اینکه وضعیت تاریخ‌نگاری در کشور ما مطلوب نیست، بیان کرد: ولی آنچه امروز اتفاق می‌افتد، افق امیدوارکننده‌ای را ترسیم می‌کند و امروز ما نسبت به ۱۰ سال پیش حرکت رو به جلویی داشته‌ایم و ۱۰ سال آینده هم شرایطمان با امروز قابل مقایسه نیست.

مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی افزود: اگرچه وقتی سازمان‌ها سایت دارند، برایشان نوعی تشخص است، ولی ما سعی کرده‌ایم از این مرحله عبور کرده و به محتوا توجه کنیم. ما در بخش اطلاع‌رسانی و فرهنگی ناچار به تولید محتوا هستیم و اینکه پایگاه‌های اطلاع رسانی را گسترش دهیم.

وی به از انحصار در آمدن اطلاعات اشاره کردهو گفت: در یک دهه اخیر انحصارگرایی اطلاعات از بین رفته و ذخایر خیلی از مراکز به روی مردم باز شده است. مثلا کتابخانه ملی و مجلس بسیاری از اطلاعات و اسناد را به صورت الکترونیک روی سایت خود قرار داده‌اند. ما هم اول فکر می‌کردیم این اطلاعات ارث پدرمان است که بعداً فهمیدیم اشتباه است و این حس مالکیت از بین رفت و امروز اطلاعات در سایت‌های مختلف حوزه قرار می‌گیرد.

دنیای پیش رو، دنیای دورکاری است

در این مراسم حسنی گوهرزاد از کارشناسان عرصه رسانه نیز گفت: امروز ما دنیای پیچیده‌ای داریم و روند اشاعه اطلاعات سرعت گرفته و ما همچنان در این عرصه عقب هستیم. روز به روز مرزهای جغرافیایی بیشتر برداشته می‌شود و ما در اینجا هم سرعتمان کم است.

وی افزود: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما چقدر است؟ در بین ۱۳۶ کشور جهان ما از نظر سواد الکترونیک در رتبه ۱۲۶ قرار داریم و این در حالی است که در جهان پیش‌رو اگر خود را با دنیای الکترونیک همراه نکنیم به حقوقمان نمی‌رسیم. سازمانی که خودش را به روز نکند و به جامعه اطلاعاتی نپیوندد محکوم به حذف شدن است.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه دنیای پیش رو دنیای دورکاری و تلفن همراه و امکاناتش است، بیان کرد: مدیری می‌تواند موفق باشد که اطلاعات بیشتری داشته باشد و این اطلاعات است که به ما قدرت تحلیل می‌هد. متولیان فرهنگی باید روی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سرمایه‌گذاری کنند.

حسنی گوهرزاد اضافه کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ما ۶۸٫۰۲ درصد از هر ۱۰۰ نفر است و ضریب نفوذ اینترنت ۵٫۶ درصد به ازای هر ۱۰۰ نفر که این آمار خیلی کم است. ما راه توسعه را با کشورهایی چون کره، اندونزی، مالزی و … شروع کردیم ولی آنها از ما جلو زده‌اند. واقعا چه شد که ما به این نقطه رسیدیم؟


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.