بهبود کمبود ویتامین D در چاقی، با ۱۵ درصد کاهش وزن

همانطور که می دانیم، ویتامین دی نقش های مهم زیادی در بدن دارد جذب کلسیم را بهبود می بخشد و برای رشد و درمان استخوان ها لازم است..

همانطور که می دانیم، ویتامین دی نقش های مهم زیادی در بدن دارد جذب کلسیم را بهبود می بخشد و برای رشد و درمان استخوان ها لازم است، همرا با کلسیم به محافظت از پوکی استخوان در سالمندان کمک می کند، در رشد سلول ها، عملکرد ایمنی و کاهش التهاب موثر است، و در تنظیم تکثیر و تمایز و مرگ سلول هل دخیل است.

ویتامین دی در بعضی غذاها مثل ماهی چرب یافت می شود و در بدن هم با تابش نور آفتاب ساخته می شود. ۱۰ دقیقه در روز در معرض نور آفتاب برای تولید ویتامین دی کافی است.میانگین نیاز روزانه بزرگسالان به ویتامین دی از طریق رژیم غذایی یا مکمل ۴۰۰ واحد بین المللی است. وضعیت ویتامین دی بر اساس سن و وزن و محل زندگی و زمان در معرض بودن آفتاب، متفاوت است.

از آنجا که ویتامین دی در افراد چاق کم است؛  این اعتقاد وجود دارد  که بین ویتامین دی و چاقی و بیماری هایی مثل سرطان, بیماری قلبی و دیابت ارتباط وجود داشته باشد. مطالعات قبلی نشان داده اند که کاهش وزن در افراد چاق باعث کنترل فشارخون، دیابت و افزایش چربی های خون می شود. اما آیا کاهش ووزن در اثر رژیم و یا فعالیت بدنی می تواند باعث بهبود سطح ویتامین دی در بدن باشد.

 مطالعه ای با موضوع اثر کاهش وزن بر ویتامین دی بر روی ۴۳۹ زن چاق یا دارای اضافه وزن ، بدون فعالیت بدنی و یائسه بین سن ۵۰-۷۵ ساله انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که  افرادی  که ۵ تا۱۰درصدوزن خود را(در حدود ۵-۱۰ کیلوگرم) از دست دادند؛ افزایش جزیی در سطح ویتامین دی خون داشتند، اما زمانیکه  بیش از ۱۵ درصد وزن کم کردند، تقریبا ۳ برابر افزایش ویتامین دی داشتند.  نکته جالب توجه آن که حدود ۷۰ درصد از شرکت کنندگان در شروع مطالعه، کمبود ویتامین دی داشتند و ۱۲ درصد در خطر کمبود قرار داشتند.

اعتقاد دانشمندان بر این است که  افراد چاق و دارای اضافه وزن سطح ویتامین دی کمتری دارند، چون این ویتامین در بافت چربی ذخیره می شود، در طول کاهش وزن ویتامین دی که در بافت چربی به دام افتاده بود آزاد و وارد خون می شود و در دسترس بدن برای استفاده قرار می گیرد.

نکته عملی : کاهش ۱۵ درصد از وزن در زنان چاق یا دارای اضافه وزن که سطح ویتامین دی در آنها کم است، باعث افزایش ویتامین دی در بدن آنها می شود. لذا توصیه می شود افراد چاق به منظور افزایش ویتامین دی بدن و پیشگیری از بیماری های مزمن استخوانی حد اقل ۱۵ درصد از وزن خود راکاهش دهند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.