بهترین سرآشپز باشید

جام جم آنلاین: آشپزی یکی از مهم‌ترین کارهای خانم‌های خانه است که هیچ وقت هم تمام نمی‌شود و استراحتی هم در کارش نیست. برای همین اگر خانم خانه بتواند در این بخش، با موفقیت همه کارها را پیش برده و براحتی غذاهایی لذیذ آماده کند، نه تنها خودش کمتر خسته خواهد شد، بلکه سایر اعضای خانواده هم از چشیدن طعم خوب غذاها حس بهتری پیدا خواهند کرد.

اما راه‌حل چیست؟ چطور می‌توان بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها را آماده کرد و کمتر هم اذیت شد؟

در این فرصت سعی می‌کنیم نکاتی را برای آشپزی ساده‌تر با شما در میان بگذاریم تا کار تهیه و پخت غذا هم راحت‌تر و دلنشین‌تر انجام شود.

رب داخل قوطی نماند

برای تهیه بیشتر غذاهای ایرانی باید از رب گوجه‌فرنگی استفاده کنیم؛ اما شیوه نگهداری رب، پس از هر بار مصرف نکته مهمی است که خانم خانه‌دار باید آن را در نظر داشته باشد.

وقتی در قوطی رب را باز کردید، هیچ وقت بقیه آن را بدون در داخل یخچال نگذارید؛ چراکه باعث می‌شود رب، کپک زده و خراب شود. پس بهتر است بقیه رب را داخل یک ظرف شیشه‌ای ریخته و در آن را هم ببندید و داخل یخچال نگه دارید.

بوی غذا را از خانه بیرون کنید

یکی از مشکلاتی که خیلی از خانم‌ها هم با آن روبه‌رو هستند، پیچیدن بوی غذا داخل خانه است؛ بویی که معمولاً موجب اذیت و آزار اعضای خانواده شده و حتی گاهی باعث می‌شود اشتهای آنها هم از بین برود.

اما اگر شما هم با این مساله روبرو شده‌اید و نمی‌دانید راه‌حل چیست، اول از همه سعی کنید پنجره‌های خانه را باز کنید تا هوا جریان پیدا کرده و بوی نامطبوع خارج شود.

علاوه بر این، دود کردن اسپند هم شیوه‌ای موثر برای کاهش بوی غذایی است که داخل خانه جمع می‌شود.

همچنین برای از بین بردن بوی سوختگی غذا می‌توانید یک کاسه آب را روی گاز قرار داده و داخل آن کمی دارچین بریزید؛ وقتی آب جوش بیاید، عطر دارچین در فضا پیچیده و بوی سوختگی را از بین می‌برد البته به جای دارچین می‌توانید از چند تکه لیموترش هم کمک بگیرید تا بوی لیمو داخل خانه شما بپیچد.

دلمه‌ هم زیباست، هم خوشمزه

دلمه یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهاست که البته برای درست کردن آن باید نکات خاصی را در نظر داشت؛ اولین نکته این است که دلمه تا آخر پخت باید سالم باقی بماند و محتویاتش بیرون نریزد و به اصطلاح وا نرود! برای همین آن را روی حرارت ملایم بگذارید و آبی که برای پختش استفاده می‌کنید هم کم‌کم و به تدریج از کنار ظرف اضافه کنید.

ژله را بی‌دردسر خارج کنید

یکی از دسرهای مورد علاقه و پرطرفدار، ژله‌های رنگارنگی است که براحتی هم آماده شده و روی میز غذا جامی‌گیرد اما اگر نتوانید ژله را بدرستی و بدون این‌که ظاهرش به هم بریزد، از قالب خارج کنید، زیبایی آن هم به چشم نمی‌آید بنابراین حواستان باشد قبل از ریختن ژله داخل قالب، آن را با کمی روغن مایع چرب کنید و بعد از این‌که ژله سفت شد و خودش را گرفت و هنگامی که می‌خواهید آن را خارج کنید، حتماً قالب را به مدت چند ثانیه داخل آب ولروم قرار داده و ظرف را تکان دهید تا ژله براحتی از قالب جدا شود.

برنج‌تان را تزئین کنید

خانم‌های ایرانی همیشه برای این‌که دیس برنج زیباتر بوده و طعم آن هم بهتر شود، از زعفران کمک می‌گیرند. اما برای این‌که زعفران شما رنگ بهتری داشته باشد، می‌توانید داخل یک استکان یا کاسه کوچک مقداری زعفران سائیده شده بریزید ـ البته بهتر است زعفران را درست قبل از استفاده بسائید تا رنگ بهتری داشته باشد ـ و مقدار کمی هم آب جوش به آن اضافه کنید سپس هنگامی که برنج را آبکش می‌کنید، این ظرف حاوی زعفران را هم داخل برنج فروکنید و بگذارید همراه غذا دم بکشد. به این شیوه، زعفران رنگ بهتری خواهد داشت و بر زیبایی سفره شما می‌افزاید.

نگران برنج‌های بی‌نمک نباشید

اگر روزی فراموش کردید به برنج نمک بزنید، اصلاً نترسید؛ هنگامی که می‌خواهید برنج را در ظرف بریزید و سر سفره غذا ببرید، می‌توانید نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کرده و روی برنج بریزید.

البته گاهی هم برعکس می‌شود و برنج خیلی شور است؛ در این شرایط باید هنگام آبکش کردن برنج، آب بیشتری روی آن بریزید تا نمک اضافی‌اش گرفته شود. ​(جام جم – ضمیمه چاردیواری)

مرضیه عالمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.