بهترین فرصت برای رصد عوارض ماه چه زمانی است؟

ماه یگانه قمر زمین و درخشان ترین جرم در آسمان شب است که رصد عوارض آن از جذابیت بالایی برخوردار است حال فکر می کنید رصد این عوارض در زمان ماه کامل بهتر است یا ماه نیمه؟

پیمان اکبریان، مدرس نجوم در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:ماه که یگانه قمر سیاره خاکی زمین است سنی بیش از۵/۳میلیارد سال دارد که به دلیل برخورد شهاب سنگ ها با سطح آن دارای تعداد فراوانی گودال ،دره و کوه می باشد و برخی از این دهانه ها عمقی حدود ۳۰۰ کیلومتر را به خود اختصاص داده که توسط دیواره‌هایی ازکوه های سنگی محاصره شده‌اند.

وی افزود:از زمان شکل گیری ماه تا کنون انسان ها علاقه بسیاری به رصد این پستی بلندی ها داشته اند و مردم تصور می کردند بهترین زمان برای رصد عوارض آن زمان بدر ماه است در صورتی منجمان در یافتند که ماه  تربیع یا نیمه بهترین فرصت برای رصد سطح ماه است و شامگاه امشب یکم مهر ماه زمان قمر ماه در حالت تریبع خود می باشد.

اکبریان اظهار داشت:ماه نزدیکترین جرم آسمانی به زمین می باشد که حدود سی‌ برابر قطر زمین از زمین فاصله دارد و میانگین فاصله آن تا زمین۴۰۳/۳۸۴کیلومتر و قطری حدود ۳٬۴۷۶ کیلومتر را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد:به دلیل همین نزدیکی و فاصله کم ماه در آسمان شب تقریباً به اندازهٔ خورشید دیده می‌شود وگاه با گذر از جلوی خورشید باعث خورشید گرفتگی یا کسوف می‌شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.