بهترین دانشگاه‌ها برای مدیران تکنولوژی

ندا لهردی – دنیای اقتصاد : مدیران دنیای تکنولوژی همیشه به خاطر فعالیت‌های جالب، محصولات انقلابی‌شان و البته روند موفقیت و رشد سرمایه‌هایشان مورد توجه بوده و هستند. درست به همین دلیل هم هست که زندگی افرادی مانند استیو جابز یا بیل گیتس برای افراد مختلف جالب و جذاب می‌شود و کتاب زندگی استیو جابز به یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌های جهان در سال ۲۰۱۱ تبدیل می‌شود.

در این میان بسیاری از افراد فکر می‌کنند که احتمالا رشته تحصیلی یا حتی دانشگاه محل تحصیل این مدیران تاثیر زیادی بر موفقیت‌های کاری و آینده آنها گذاشته است. اگر شما هم چنین تفکری دارید بد نیست با این مطلب همراه شوید تا ده دانشگاه برتر برای مدیران تکنولوژی را بشناسید. اما قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هیچ‌کدام از دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد یا MIT جایگاه اول و برتر را در این فهرست به خودشان اختصاص نداده‌اند. در واقع هیچ کدام از مدیران بزرگ دنیای تکنولوژی از دانشگاه‌های بزرگ و معتبر فارغ‌التحصیل نشده‌اند یا حتی در دبیرستان‌های مربوط به نخبگان و تیزهوشان تحصیل نکرده‌اند. سایت NetworkWorld به‌تازگی و با بررسی سابقه آموزشی و تحصیلی پنجاه نفر از پر درآمدترین و قدرتمندترین مدیران تکنولوژی جهان، برترین دانشگاه‌ها برای مدیران تکنولوژی را انتخاب و معرفی کرده است.

برکلی، بهترین و اولین
شاید بهتر باشد آنهایی که معتقدند مدیران تکنولوژی دانشجویان درس‌خوانی بوده‌اند که تمام دوران تحصیلشان را به حل مسائل فیزیک و الکترونیک می‌گذراندند، کمی نظرشان را عوض کنند. برخلاف تصور این عده، بزرگ‌ترین دانشگاهی که مدیران تکنولوژی از آن فارغ التحصیل شده‌اند دانشگاه برکلی کالیفرنیا است؛ دانشگاهی که معمولا با دانشجویان هیپی و نه چندان درس خوانش شناخته می‌شود. از میان مجموع ۸۱ مدرک دانشگاهی که بزرگ‌ترین مدیران تکنولوژی جهان موفق شده‌اند به‌دست بیاورند، پنج مدرک متعلق به دانشگاه برکلی بوده است تا بیشترین سهم را از این رقابت داشته باشد. یکی از بزرگ‌ترین مدیران فارغ التحصیل از این دانشگاه «پل جاکوبز» رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت Qualcomm است که سه مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خودش را در رشته مهندسی الکترونیک از این دانشگاه گرفته است. علاوه بر این، «پل اوتلینی» مدیرعامل و رییس شرکت بزرگ Intel و «شانتانو نارایان» مدیرعامل و رییس شرکت Adobe مدرک کارشناسی خودشان در رشته تجارت را از این دانشگاه گرفته‌اند.

استنفورد در دره تکنولوژی
این دانشگاه محل تحصیل بسیاری از مدیران بزرگ و مشهور تکنولوژی بوده است. هر چند بعضی از این مدیران در طول دوران تحصیل‌شان در این دانشگاه ترک تحصیل کرده‌اند و هرگز فارغ التحصیل نشده‌اند، اما از بین مجموع ۸۱ مدرک دانشگاهی برترین مدیران تکنولوژی، چهار مدرک متعلق به این دانشگاه است. 
نکته جالب درباره دانشگاه استنفورد این است که این دانشگاه درست در قلب تکنولوژی جهان یعنی سیلیکون ولی یا همان دره تکنولوژی واقع شده است تا به این ترتیب شهرت و اعتبار بیشتری برای طرفداران تکنولوژی داشته باشد. یکی از فارغ‌التحصیلان معروف این دانشگاه «اسکات مک گرگور» مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت Broadcom -که در زمینه طراحی و تولید تراشه‌های کامپیوتری، تجهیزات شبکه و ابزارهای ارتباطی مانند بلوتوث و GPS فعالیت می‌کند- است. 
هر چند مک گرگور ابتدا مدرک کارشناسی‌اش را در رشته روانشناسی از این دانشگاه دریافت کرد، اما خیلی زود متوجه شد که در قلب تکنولوژی دنیا بهتر است رشته علوم کامپیوتری و مهندسی کامپیوتر را بخواند و در نهایت هم توانست مدرک کارشناسی ارشدش را در این رشته‌ها از این دانشگاه بگیرد. علاوه بر مک گرگور، یکی از موسسان و مدیرعامل مشهور غول موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان یعنی «لری پیج» مدیر عامل Google هم فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتری از دانشگاه استنفورد است و مدرک کارشناسی ارشدش را از این دانشگاه گرفته است. «رید هاستینگز» مدیرعامل شرکت Netflix که یک شرکت بزرگ و شناخته شده در زمینه اجاره آنلاین فیلم به صورت DVD و دیسک‌های Blu-ray است، هم مانند لری پیج رشته علوم کامپیوتری را تا درجه کارشناسی ارشد در این دانشگاه خوانده و فارغ‌التحصیل شده است.

 
هاروارد و دارتموث
رتبه سوم اما به صورت مساوی به هر دو دانشگاه‌های هاروارد و دارتموث اختصاص پیدا کرده است. هر چند هاروارد جزو بزرگ‌ترین و بهترین دانشگاه‌های جهان است، اما تنها سه مدرک تحصیلی از مجموع ۸۱ مدرک تحصیلی مدیران بزرگ تکنولوژی را در اختیار دارد. صرف نظر از افرادی مانند بیل گیتس موسس شرکت Microsoft و مارک زوکربرگ موسس شبکه اجتماعی Facebook که از دانشجویان ترک تحصیلی دانشگاه هاروارد هستند، مدیران بزرگ دیگری از این دانشگاه توانسته‌اند فارغ‌التحصیل بشوند. «استیو بالمر» مدیرعامل شرکت Microsoft یکی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است که توانسته مدرک کارشناسی خودش را در رشته ریاضیات و اقتصاد از این دانشگاه بگیرد. «جیم وایت هورست» مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت نرم‌افزاری Red Hat و «مگ وایتمن» مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت HP هم مدرک کارشناسی خودشان در رشته مدیریت بازرگانی را از دانشگاه هاروارد گرفته‌اند.

هرچند کنار هم قرار گرفتن دانشگاهی مانند هاروارد با دانشگاه دارتموث کمی عجیب است، اما هر دو آنها از مجموع ۸۱ مدرک دانشگاهی مدیران برتر تکنولوژی سهمی به اندازه سه مدرک تحصیلی را دارند. «انریکو سالم» مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت Symantec مدرک کارشناسی‌اش در رشته علوم کامپیوتر را از این دانشگاه گرفته است. «گلن بریت» مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت Time Warner Cable هم فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و رشته مدیریت بازرگانی از این دانشگاه است. 

شش دانشگاه دیگر 
از مجموع ۸۱ مدرک دانشگاهی پنجاه مدیر برتر دنیای تکنولوژی، شش دانشگاه سهمی برابر و به اندازه دو مدرک دانشگاهی را در اختیار گرفته‌اند. «دومینیک اور» مدیرعامل شرکت Aruba Networks دو مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خودش را از دانشگاه Caltech گرفته است. دانشگاه کلمبیا هم مدرک کارشناسی «اورسولا برنز» مدیرعامل شرکت Xerox و «جو توچی» مدیرعامل شرکت EMC را صادر کرده است. «لول مک آدام» از شرکت Verizon و «دان هسه» از شرکت Sprint Nexyel فارغ‌التحصیل دانشگاه Cornell University هستند. «ویرجینیا رومتی» از IBM و «پل ساگان» از Akamai مدرک کارشناسی‌شان را از دانشگاه Northwestern گرفته‌اند. «جف بزوس» مدیرعامل شرکت Amazon و «مگ وایتمن» مدیرعامل HP هم از دانشگاه Princeton فارغ‌التحصیل شده‌اند و در نهایت «برین رابرتز» از شرکت Comcast و «جف وینر» مدیرعامل شرکت Linked In فارغ‌التحصیل دانشگاه Pennsylvaniaهستند. 

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.