بهترین روز شاخص بورس در ۴ ماه اخیر با پرش ۱۸۴ واحدی

در دهمین روز متوالی رشد شاخص بورس، این متغیر مهم با ۱۸۴ واحد پرش بهترین روز خود را در۴ ماه اخیر به ثبت رساند و از نیمه کانال ۲۴ هزار تایی هم عبور کرد.

به گزارش فارس، امروز هم نه تنها روند صعودی روزهای گذشته متغیرهای اصلی بازار سهام خصوصا “شاخص بورس تکرار شد، بلکه بهترین روز دماسنج بازار در ۴ ماه اخیر هم به ثبت رسید تا امیدها به رونق بازار و آینده هرچند کوتاه مدت بیش از گذشته تقویت شود.

براساس این گزارش،در جریان معاملات امروز بازار سهام، اقبال به شرکت های معدنی و شرکت های مالک آنها مانند سرمایه گذاری امید و توسعه معادن و فلزات کاسته شد،اما در عوض شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی به همراه شرکت های حاضر در گروه فلزات اساسی همچنان با رشد قیمت هر سهم و تشکیل گاه صف خرید روبرو بودند.

این وضعیت که ناشی از تداوم جو روانی مثبت به علت مسائلی چون در پیش رو بودن برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها در هفته جاری، ارزنده بودن سهام اکثر شرکت ها ، بکارگیری اوراق فروش تبعی و غیره است، موجب شد تا شرکت های بزرگ و موثری چون فولاد مبارکه و ملی مس با صف خرید بیش از ۱۵ و ۷ میلیون سهمی و معامله تنها ۱۳۱ و ۱۵۷ هزار سهم مورد توجه وِیژه فعالان بازار قرار گیرند.

از سوی دیگر درحالی رشد قیمت ۴ درصدی هر سهم فولاد خوزستان موجب اثر ۸۴ واحدی این شرکت بر شاخص شد که بازگشایی بدون محدودیت نوسان پالایشگاه های تبریز و بندرعباس و رشد ۲۸٫۵ و ۱۵٫۶ بهای هر سهم این دوشرکت بزرگ، زمینه جهش بیشتر شاخص بورس را فراهم کرد.

علاوه بر اینها هر چند افت هر سهم شرکت های پتروشیمی خارک، نفت بهران و بانک سینا به ترتیب ۲۲، ۱۰ و ۷٫۵ واحد بر روی شاخص اثر منفی گذاشت اما علاوه بر سه شرکت فولاد خوزستان و پالایشگاه های تبریز و بندرعباس، اثر ۱۱ تا ۵ واحدی شرکت های نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری غدیر، پتروشیمی های پردیس و شازند هم در نهایت به پرش ۱۸۴ واحدی شاخص بورس و گذشتن دماسنج بازار از نیمه کانال ۲۴ هزار تایی یعنی ۲۴ هزار و ۵۲۳ واحد ختم شد.

با این پرش که در دهمین روز کاری رشد متوالی شاخص رخ داد، این متغیر مهم بازار سهام موفق به ثبت بهترین روز خود در ۴ ماه اخیر شد . چرا که از ۲۷ فروردین (که با ۳۸۴ واحد رشد به ثبت رسیده بود) تا به امروز چنین افزایشی برای شاخص به ثبت نرسیده بود.

همچنین رشد قیمت سهام اغلب شرکت های بزرگ موجب شد تا متغیر ارزش روز بازار سهام از ۱۰۸ هزار میلیارد تومان دو هفته گذشته به ۱۱۱ هزار میلیارد تومان برسد.

اما آمار پایانی معاملات همچنان به مانند روزهای قبل پایین بوده و نشان از عدم تمایل به ورود سرمایه گذاران حقیقی به عرصه معاملات دارد.به همین علت امروز بیش از ۲۷۴ میلیون سهم به ارزش ۵۰٫۲ میلیارد تومان داد وستد شد،اما ۱۷٫۶ میلیارد تومان از آن مربوط به معامله ۱۶۵ میلیون سهم سایپا بود.دو شرکت نفت و گاز پارسیان و فولاد خوزستان هم با معامله ۲٫۹ و ۱٫۶ میلیارد تومانی بیش از ۴٫۲ و ۷٫۵ میلیون سهم دارای بیشترین حجم معاملات عادی سهام بودند.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.